آموزش ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، در راستای انجام قانون مالیات بر خانه های خالی در سال 1399 مقرر شد سامانه ای برای ورود اطلاعات املاک همه مردم ایجاد گردد. به همین دلیل بود که سایت املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir ایجاد شده و زیرساخت مناسبی برای ثبت نام املاک مردم فراهم شد.

آموزش ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

همه مردم مکلف شدند اطلاعات ملکی خود را وارد این سامانه نمایند. در این راستا ملکی در این سامانه ثبت و معین تکلیف نگردد، به عنوان خانه خالی محسوب شده و مطابق با قانون، مالیات مستقیم به آن تعلق می گیرد. بر اساس این قانون و لزوم ثبت اطلاعات در این سامانه، با درج اطلاعات هیچ نوع مالیاتی به خانه اول و دوم افراد در شهری دیگر تعلق نمی گیرد. بعلاوه خانه های واقع در شهرهای کوچک و روستاهای زیر 100 هزار نفر نیز از این مالیات معاف هستند، اما افراد باید ثبت نام نمایند.

طرح سامانه املاک و اسکان با عنوان خود اظهاری سرپرستان خانوارها نیز شناخته می گردد. این طرح اطلاعات جامعی را از بازار مسکن کشور اعم از موجودی مسکن کشور، تعیینات آنها، متراژ منازل، تعداد خانوارها، صاحبان و مستاجران در اختیار سیاست گذاران قرار می دهد. این امر سبب می گردد تا آن ها بتوانند از این اطلاعات در تدوین سیاست ها و برنامه های آینده کشور استفاده نمایند.

اجرای طرح ثبت نام در سامانه املاک و اسکان می تواند به عرضه خانه های خالی در بازار اجاره یاری بسزایی کند. طرح سامانه املاک و اسکان به عنوان راهی برای گشایش بازار مسکن از رکود در نظر گرفته شده است.

چه کسانی باید در سامانه املاک و اسکان ثبت نام نمایند؟

بر خلاف تصور رایج در جامعه که این سامانه را مختص ثبت نام املاک می دانند، باید گفت که ثبت نام در سامانه املاک و اسکان اختصاص به مالکان ندارد. افراد مشمول ثبت ملک در سامانه املاک، کلیه سرپرستان خانوار اعم از مالکان و مستاجران بوده که در صورت عدم ثبت نام در موعد مقرر، با ضمانت اجرای جریمه مالیاتی و محرومیت از خدمات اجتماعی روبرو خواهند شد. به عبارتی تمامی افراد در شهرها و روستاها با هر تعداد جمعیتی، موظف به ثبت اطلاعات مربوط به املاک خود در سامانه ثبت املاک هستند.

چرا در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنیم

راه اندازی سامانه املاک و اسکان کشور یکی از برترین ابزارهای جمع آوری و سرشماری اطلاعات ملکی به منظور معین شرایط و رصد آنی شرایط املاک و اسکان کشور است. یکی از اهداف مهم این طرح را می توان به شناسایی خریداران ملک به وسیله افرادی دانست که به احتکار این املاک روی آورده اند.

در وهله بعدی این سامانه مقدمه و پیش احتیاج اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی است که مالکان و صاحبان آنها به هر دلیلی علاقه ای به عرضه آن در بازار اجاره و فروش ندارند. لذا اجرای این طرح و شناسایی این واحدها می تواند به عرضه خانه های خالی در بازار اجاره منتج گردد و گشایشی در بازار مسکن رخ دهد.

آموزش کامل ثبت نام در سامانه املاک و اسکان

برای ثبت نام املاک سرپرست خانوار، به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان احتیاج بوده و موارد زیر برای ثبت نام سامانه املاک الزامی است:

پس از ورود به صفحه اصلی سامانه املاک به نشانی amlak.mrud.ir، گزینه ورود به سامانه را انتخاب کنید.

در مرحله بعد، باید شماره همراه خود و کد امنیتی را وارد نموده و دکمه ورود را بزنید.

این شماره باید به نام شما و کد ملی تان به ثبت رسیده باشد. رمز ورود به سامانه به شماره تماس شما ارسال می گردد که با آن می توانید وارد سامانه شوید.

در این مرحله، ثبت نام برای ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان به درستی اجرا شده و شما می توانید با اطلاعات خود و رمز عبوری که تعیین نموده اید، وارد سامانه شوید.

بعد از ثبت نام در سامانه املاک و اسکان، به عنوان اولین اقدام، برای ثبت ملک در سامانه املاک احتیاج است نسبت به ثبت اطلاعات هویتی در سامانه ملی املاک اقدام کنید. این امر سبب می گردد تا احراز هویت شما بطور کامل انجام گردد. این بخش، تکمیل نماینده ثبت نام اولیه شما در سایت املاک و اسکان است.

بدین منظور در پنجره باز شده مطابق تصویر زیر، باید اطلاعات مورد احتیاج را به درستی وارد نموده و دکمه ثبت را بزنید:

در حال حاضر اطلاعات شما به درستی در سامانه ثبت ملک در سامانه املاک درج شده و پروفایل شما تکمیل شده است.

اکنون می توانید فهرست کامل املاک خود را مشاهده نموده و آن ها را معین تکلیف کنید:

معین تکلیف یعنی این که تعیین کنید این ملک کدام یک از حالت های زیر را دارد:

1- مالک هستم

2- بخشی را واگذار نموده ام

3- کل ملک را واگذار نموده ام

4- این ملک متعلق به من نمی باشد

بدین منظور، شما باید برای هر کدام از املاکی که در فهرست آمده، یکی از حالات بالا را معین کنید.

نحوه ثبت اقامتگاه اصلی و فرعی در سامانه ملی املاک

هنگام معین تکلیف، شما باید ملک خود را در فهرست انتخاب نموده و تعیین کنید که مالک این ملک هستید یا به اشتباه در کارتابل شما قرار گرفته است. اگر شما مالک ملکی هستید و این ملک را در فهرست خود نمی بینید، باید نسبت به افزودن ملک خود اقدام کنید.

اقامتگاه فرعی، ملکی است که بصورت موقت در آن ساکن می شوید. مثلا خانه ای در شهر دیگری دارید و سالی چند مرتبه به آن جا سر زده و ساکن می شوید. بنابراین باید ملک موقت خود را نیز معین کنید.

اقامتگاه اصلی، ملکی است که در حال حاضر در آن ساکن هستید و زندگی می کنید. بدین منظور باید یکی از املاک خود را انتخاب نموده و تعیینات مربوط به محل سکونت خود را تکمیل کنید.

توجه داشته باشید که بعد از ثبت نام در سامانه املاک و اسکان، اگر ملکی در داخل کارتابل شما وجود داشت که متعلق به شما نبود، باید در مقابل آن ملک گزینه این ملک متعلق به من نمی باشد را انتخاب کنید. بعلاوه در صورت فروش ملک خود در صورتی که هنوز آن ملک را در فهرست خود می بینید، باید گزینه کل ملک را واگذار نموده ام یا بخشی از ملک را واگذار نموده ام را انتخاب کنید. لذا اگر ملک خود را در اختیار مستاًجر قرار داده اید، باید گزینه شخص دیگری ساکن است را انتخاب کنید.

جمع بندی

یکی از مهم ترین سامانه هایی که در سال 1400 معرفی شده سامانه ملی املاک و اسکان کشور است. در صورت اجرای صحیح و دقیق آن به وسیله مردم و دولت، می تواند در مدت کوتاهی، بانک اطلاعاتی دقیقی از املاک مردم ایجاد نموده و در نهایت به ساماندهی مالیات خانه های خالی یاری کند.

در این طرح مقرر شده: کلیه سرپرستان خانوارها اعم از شهری و روستایی، مالک و مستاجر و تمامی مالکان واحد های مسکونی مکلفند اطلاعات محل سکونت و املاک تحت مالکیت خود را در سامانه املاک درج نمایند. در این مقاله سعی کردیم روش آموزش کامل و تصویری ثبت نام در سامانه املاک و اسکان و معین تکلیف املاک را به زبان ساده شرح دهیم.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2365

به "آموزش ثبت نام در سامانه املاک و اسکان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش ثبت نام در سامانه املاک و اسکان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید