آمریکا به حمله نظامی ترکیه رسمیت داد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، چند روز پس از حمله نظامی ترکیه به سوریه و ورود این کشور به شمال سوریه برای سرکوب گروههای تروریستی پ.ک.ک و ی.پ.گ، فشارهای افکار عمومی بر آمریکا این کشور را وادار به واکنش کرد.

آمریکا به حمله نظامی ترکیه رسمیت داد

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

علیرغم چراغ سبز اولیه به ایجاد منطقه امن در 30 کیلومتری مرزهای ترکیه - سوریه، کاخ سفید و سیاستمداران این کشور با لحنی تندتر هشدارهایی را به ترکیه دادند که نتیجه آن، دیدارهایی بود که آمریکا با هدف کنترل اوضاع با مقامات ترکیه برگزار کرد و در نگاه اول چنین به نظر می رسید با فشارهای آمریکا به ویژه تهدید به تحریم دولت ترکیه از شدت درگیری ها در شمال سوریه کاسته گردد اما تنها دو روز بعد از آتش بس توافق شده راس العین آن هم بدون کمترین درگیری سقوط کرد و نیروهای کرد، این منطقه را خالی کردند .

در واقع توافق آنکارا نه تنها بازگشت آمریکا به صحنه پشتیبانی کردها نبود بلکه دست ترکیه را برای ادامه عملیات در منطقه مشخص شده بیشتر کرد. نگاهی کوتاه به مفاد 13 ماده ای توافق نشان می دهد که آمریکا برای امتیاز دادن به ترکیه به منظور بازگرداندن و متعهد کردن او به زنجیره ناتو جدی است. در سه بند ابتدایی این توافقنامه ضمانتی برای همکاری ترکیه با ناتو و ناتوگرایی بیشتر ترکیه است؛ امری که با خریدهای نظامی ترکیه از روسیه چندی پیش رو به زوال گذاشته بود.

در بندهای دیگر توافقنامه هم مانع جدی برای تقابل با ترکیه لحاظ نشده است بلکه تاکید شده است که آمریکا دغدغه های امنیتی در مزرهای ترکیه را به رسمیت می شناسد و دو کشور باید با توجه به شرایط منطقه ای همکاری بیشتری داشته باشند بدیهی است این همکاری می تواند در جنبه های مختلف به یاری ترکیه در عملیات منجر گردد، همچنین با تاکید بر قطعنامه شماره 2254 بر وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه تاکید شده و هر گونه خود مختاری و تشکیل کانتون کردی رسما ممنوع اعلام شده است.

نکته بعدی تروریست خطاب کردن نیروی ی.پ.گ از سوی آمریکا و مجوز برای نابودی آنها، پناهگاه ها، سلاح ها و محل اختفاء به ویژه برچیدن سلاح های سنگین و استحکامات این گروه است که به نظر می رسد تفسیر این بند بعدها فضای عملیاتی بیشتری نیز به ترکیه بدهد.

به هر حال علیرغم تاکیدات انجام شده به حفظ جان انسانها حقوق بشر و حراست از اجتماعات مذهبی و قومی یادآوری این نکته لازم است که توافق آمریکا - ترکیه در شمال سوریه بیش از آنکه ابزاری بازدارنده برای توقف عملیات باشد مجوزی برای به رسمیت شناختن حقوق ترکیه در تامین امنیت مرزهای جنوبی این کشور است.

ترکیه قدرتمند ابزار مناسبی برای مدیریت صحنه سوریه برای آمریکا محسوب می گردد تا همه چیز در اختیار روسیه و ایران نباشد، واگذاری اسرای داعشی به ترکیه آورده اطلاعاتی خوبی برای ترکیه محسوب می گردد. ضمن اینکه ترکیه به راحتی می تواند در هر زمان که متحد آمریکایی آن بخواهد به موازنه رفتار اروپایی ها بپردازد.

با این تفاسیر اعطای امتیازات ویژه به ترکیه در شمال سوریه می تواند ترکیه را برای بازگشت به ناتو و توجه بیشتر به پیمان آتلانتیک شمالی آماده می نماید به ویژه زمانی که آمریکا قصد انجام هزینه های نظامی بیشتری را ندارد.

مدرس دانشگاه و مدیر بخش ترکیه شناسی اسلام معاصر

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 831

به "آمریکا به حمله نظامی ترکیه رسمیت داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا به حمله نظامی ترکیه رسمیت داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید