5 دلیل عمده قطعی های پشت سرهم اینترنت و راهکار آن ها

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، اگر شما هم جزو کاربرانی هستید که از دست قطعی های زیاد اینترنت شاکی هستید ولی دلیل اصلی آن را نمی دانید یا هنوز پیروز نشدید علت را پیدا کنید؛ این مقاله را تا سرانجام بخوانید!

5 دلیل عمده قطعی های پشت سرهم اینترنت و راهکار آن ها

گاهی اوقات در طی یک روز اینترنت چند بار قطع و وصل می شود. طبیعی است و ممکن است مشکل از مخابرات، سرویس دهنده اینترنت یا حتی مودم باشد.

اما وقتی هر روز با قطعی های مکرر و زیاد اینترنت روبرو می شویم؛ داستان متفاوت می شود باید دنبال علت آن باشیم. مثلا، در طول یک ساعت چندین بار اینترنت قطع می شود. چراغ های اینترنت و ADSL مودم مرتب روشن و خاموش می شوند و شما حسابی کلافه هستید.

دلایل زیادی برای این مشکل مطرح است ولی ما در ادامه به 5 دلیل اصلی و عمده قطعی های مرتب و تکراری پشت سر هم مودم روترها اشاره می کنیم:

1- مشکل از سرویس دهنده اینترنت است

نخست، سراغ شرکتی بروید که سرویس اینترنت او را استفاده می کنید. با پشتیبانی شرکت تماس بگیرید و مشکل را مطرح کنید. ازشان بخواهید خط و سرویس شما را بررسی کنند و به طور آنلاین ببینند چرا اینترنت دایما قطع و وصل می شود.

گاهی اوقات مشکل از سرویس دهنده است و آن ها با عوض کردن خط، دادن سرویس بهتر، دادن سرویسی متناسب با مشخصات و توان کشش خط تلفن شما یا برخی تنظیمات، وضعیت اینترنت را پایدار می کنند.

البته، ممکن است سرویس دهنده مقصر باشد ولی زیر بار نرود. بهتر است نگاهی به پنل سرویس اینترنت خود بزنید و در نمودارها دنبال قطعی ها باشید. اگر نمودارهای مصرف اینترنت نشان می دهند اینترنت شما قطع شده است؛ این گزارش ها را برای پشتیبانی شرکت اینترنتی بفرستید.

به هر حال، ابتدا باید مطمئن شوید مقصر قطعی های اینترنت خود شرکت سرویس دهنده نیست و بعد سراغ دلایل دیگر بروید.

شاید در 40 درصد موارد پای شرکت سرویس دهنده در قطعی های اینترنت گیر است.

2- مشکل از کابل و خط تلفن است

اگر کابلی که از پریز تلفن تا مودم کشیدید یا کابلی که از جعبه تقسیم تلفن دم در خانه تان تا درون اتاق و بعد مودم شما آمده یا حتی خط تلفنی که از جعبه تقسیم و کافوی نزدیک خانه شما خراب، شکسته، بدون روکش، بریده و مخدوش باشد؛ نویزهای آنی می توانند دلیل قطعی اینترنت باشند.

مزمئن شوید همه کابل های خط تلفن شما سالم و بدون خرابی هستند. عیب یابی کابل های درون خانه تا حدود آسان است ولی فهمیدن مشکل کابل ها در بیرون خانه کمی سخت تر بوده و باید از کارشناسان شرکت مخابرات بخواهید آن ها را بررسی و در صورت لزوم تغییر دهند.

برای عیب یابی کابل های درون خانه، خیلی راحت و با هزینه ای کم چند متر کابل تلفن جدید بخرید و از نقاط مختلفی به مودم وصل کنید. اگر مشکل قطعی های اینترنت رفع شد؛ پس کابل های قدیمی دارای نویزی بودند که اینترنت را قطع می کرده است.

3- مشکل از مودم روتر قدیمی است

بسیاری از کاربران به محض قطع شدن اینترنت؛ انگشت اتهام را به سوی مودم روتر می گیرند و تصور می کنند این دستگاه خراب شده است. بعد هم شتاب زده شروع به روشن/خاموش کردن مودم، ریست مودم، نصب دوباره فریم ویر، تنظیمات دوباره و … می کنند.

مودم روترها به گونه ای ساخته شده و فریم ویر آن ها طوری برنامه ریزی شده است که در بدترین شرایط هم اینترنت را وصل نگه دارند. به ویژه، در مودم روترهای امروزی امکان قطعی اینترنت به دلیل خرابی دستگاه خیلی ناچیز است.

اما اگر مطمئن شدید سرویس اینترنت شما مسئله ای ندارد و کابل ها هم سالم هستند؛ سراغ مودم بیایید.

اگر مودم روتر شما خیلی قدیمی باشد؛ خازن یا قطعه سخت افزاری از آن سوخته باشد؛ درست تنظیم نشده باشد یا مثلا فریم ویر را درست نصب نکرده باشید؛ می تواند عامل قطعی های زیاد اینترنت شود.

ویروسی شدن روتر و همین طور وارد کردن بار و ترافیک زیاد بیش از توان هم دلایل دیگری برای قطعی اینترنت توسط مودم هستند.

اطمینان یافتن از این موضوع بسیار ساده است؛ مودم روتر دیگری از دوستان برای یک روز قرض بگیرید و وضعیت اینترنت را بررسی کنید. هنگامی که اینترنت قطع نمی شود؛ پس مشکل از مودم است.

راه حل هم این است که اگر مودم شما خیلی قدیمی است؛ با مودم جدیدتری تعویض کنید. اگر مودم نسبتا جدید است؛ آن را ریست سخت یا ریست کارخانه ای کرده و دوباره تنظیم کنید.

بررسی کنید اگر برای مودم فریم ویر جدیدی عرضه شده است؛ به نسخه جدید به روزرسانی کنید.

اگر هیچ یک از این ها مشکل قطعی های اینترنت به علت خرابی مودم را رفع نکرد؛ بهتر است مودم را به تعمیرگاه بفرستید یا اگر گارانتی دارد برای شرکت گارانتی کننده آن ارجاع دهید.

4- مشکل از فریم ویر و تنظیمات مودم روتر است

در بالا اشاره کردیم؛ گاهی اوقات مشکل قطعی های زیادی اینترنت از تنظیمات مودم یا عدم نصب درست فریم ویر است. اگر واقعا مشکل از این سمت باشد؛ با یک بار ریست سخت کردن مودم روتر و بعد پیکربندی دوباره یا نصب دوباره فریم ویر مشکل حل می شود.

البته، در برخی سناریوها، تنظیماتی روی مودم هست که باعث قطعی اینترنت می شوند. این تنظیمات بسیار پیشرفته هستند و غالبا باید توسط متخصص، کارشناس شرکت سرویس دهنده اینترنت یا شرکت گارانتی کننده اینترنت بررسی شوند.

5- مشکل از درایو کارت شبکه است

هنگامی که مشکل قطعی اینترنت از سرویس دهنده، کابل ها و دستگاه مودم روتر نیست؛ باید به دستگاه های متصل به اینترنت شک کنیم. مثلا اگر اینترنت همیشه روی یک لپ تاپ قطع و وصل می شود؛ نشان دهنده این است که درایور کارت شبکه بی سیم یا اترنت به درستی نصب نشده یا به مشکل برخورده است.

خود سیستم عامل و به طور خاص ویندوز می تواند عامل قطعی اینترنت باشد. هنگامی باید سراغ مشکل روی دستگاه های متصل به اینترنت برویم که مطمئن شویم خود اینترنت روی مودم مشکل قطعی ندارد و مثلا از 5 دستگاهی که به مودم متصل هستند؛ یکی یا دو تا با قطعی اینترنت روبرو بوده و بقیه بدون مشکل از اینترنت استفاده می کنند.

بهترین راه حل، حذف و پاک کردن درایور کارت شبکه و نصب دوباره آن است. همین طور، می توانید تنظیمات شبکه ویندوز 10 را دوباره انجام دهید.

منبع: شبکه چی
انتشار: 9 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آذر 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 739

به "5 دلیل عمده قطعی های پشت سرهم اینترنت و راهکار آن ها" امتیاز دهید

283 کاربر به "5 دلیل عمده قطعی های پشت سرهم اینترنت و راهکار آن ها" امتیاز داده اند | 3.6 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 دلیل عمده قطعی های پشت سرهم اینترنت و راهکار آن ها"

23 دیدگاه

اشکی 26 شهریور 1401

سلام دوستان من یه مدته اینترنت مخابراتم فقط از ساعت 10 شب تا صبح وصل میشه و بقیه روز کلا سرعت افتضاحه در حد دایل آپم نیس نمیدونم مشکل از کجاست جواب درست حسابی هم بهم نمیدن نمیدونم مشکل از مودممه یا از مخابراته?

پاسخ به اشکی

art 12 شهریور 1401

5 سال اینترنت مخابرات دارم، تا قبل از انتخابات اصلا هیچ مشکی نداشت نه قطعی نه نویز، تا بعد از انتخابات یه دفعه نویز شدید گرفت و قطع و وصلی شدید!! زنگ هم زدم 2020 کارشناس فرستاده میاد دم در خط چک میکنه خودش میگه نویز شدید داره، snr هست روی 10،بعد از چند دقیقه که مثلا درستش کردن رفتن، بعد تماس گرفتن که مشکل اینترنت درست شد!!! بهتر نشد هیچ بدتر هم شد.یبار دیگه با 2020 تماس گرفتم گفتن از وقتی کارشناس فرستادین بدتر شده، اونم گفت که داخل گزارش نوشتن مشکل خط برطرف شده و snr روی 25!! الان هم به خاطر کافو، ناچار، با قطع و وصلی زیاد استفاده میکنم.

پاسخ به art

محمد 3 بهمن 1400

منم همین مشکل با مخابرات فارس دارم.
سیم کشی عوض کردم بازم هر از 10-15 دقیقه قطعی دارم.
با پشتیبان تماس میگیرم برا یک روز و شایدم نصف روز درستش میکنن اما باز همون وضعیت.
تا میتونین 195.ir شکایت ثبت کنین جریمه میشن.
اینم تجربه کردم که آشغال تر از مخابرات هیچ اینترنتی وجود نداره

پاسخ به محمد

علی رضا 7 شهریور 1400

سلام ببخشید من یک مودم D-link دارم و همیشه قطع میشه و همه کار کردیم براشه 5 دقیقه خوبه 10 قطع یکم ناراحت کنندس سرعت خوبی داره ولی پشت هم قطع میشه

پاسخ به علی رضا

mor 2 دی 1400

قطعی را از پشتیبانی خط جویا بشید اگر مشکلی نبود از ورودی امتحان کنید

پاسخ به mor

آرمین 7 شهریور 1400

از کجا بفهمیم مشکل از isp است؟
چون همیشه میگن مشکل از سیم کشی خونه شماست درحالی که من سیم کشی رو عوض کردم و مخابرات بارها گفته سیم کشی خونه شما مشکلی نداره
احساس میکنم این کارا را میکنن تا کارشناس بفرستن دم خونه ات تا پولی ازت بگیرن چون من مطمئنم سیم کشی خونه مشکلی نداره

پاسخ به آرمین

ارمین سلمانزاده 14 فروردین 1401

مخابراط دروغ میگه . تجهیزاتشدن مشکل داره باعث میشه قطع بوجد بیاد.
همه همین مشکلو داریم

پاسخ به ارمین سلمانزاده

حامد مستعلی زاده 24 مرداد 1400

سلام چند روز پیش مودم قطع شد آپدیت ککردم آورد ولی بعد دوسه روز دوباره قطع شده و فک کنم آپدیت میخواد مشکل چیه هی پشت سر هم آپدیت میخواد؟؟؟

پاسخ به حامد مستعلی زاده

سیامک 21 خرداد 1400

سلام
من اینترنت مخابرات استفاده میکنم، هر روز شبا تقریبا از ساعت 10 شب تا 1 شب اینترنتم به شدت کند میشه، در حد دایال آپ. چراغ adsl مودمم تقریبا هر ده دقیقه قطع میشه دوباره وصل میشه.
بیش از ده بار با 2020 تماس داشتم هر کار که گفتن انجام دادم، حتی آپدیت فریم ورک مودم، ولی اصلا تغییری نکرد.
بقیه ساعات روز سرعت عالیه فقط شبا اینجور میشه.
از کسی بتونه کمکم کنه واقعا ممنون میشم.

پاسخ به سیامک

الهه 21 دی 1400

سلام
منم دقیقآ در شرایط شمام واقعآ خیلی اذیت میکنه از 6 عصر تا 2 یا 3 شب اینجوریه ..

پاسخ به الهه

زهرا 28 آذر 1400

تازگیا تقریبا سه چهار روزه بعد 6 بعدازظهر هم کلا میره و هر ده دقیقه به زور وصل میشه اونم با یه سرعت خیلی پایین!!
2020 هم راهکار درستی نمیده

پاسخ به زهرا

AB 17 اسفند 1400

طبق گفته دوستانی که از اینترنت مخابرات استفاده میکنن تو ساعت های مشخص مشکل قطع وصلی اینترنت دارن میخواستم بدونم مورد داشتیم که مشکل رو پیگیری بکنن یا نه فقط جواب های سر بسته میدن؟

پاسخ به AB

Yahya 14 آبان 1400

منم دقیقا این مشکل رو دارم و دقیقا هم درست میگن دوستمون مخابرات زیر بار نمیره
هردفعه بهونه میاره کار خودشون هست ما هم دیگه عادت کردیم به این اینترنت مزخرف

پاسخ به Yahya

الیاس 6 تیر 1400

زیاد به خودتون زحمت ندید، خودشون پهنای باند رو شبها کم میکنن، این پشیبانی هم اکثر موارد فقط فیلمه که شما رو بیخیال کنه، شما هم زیاد به خودتون سخت نگیرید، بارها دیدم مبین نت هم همینکار رو میکرد تا اینکه طرح شبانه رایگانش رو برداشت، اونوقت همچی خوب شد!!

پاسخ به الیاس

مهتاب 27 فروردین 1400

با سلام و ممنون برای اطلاعات مفید
اینترنت وایفای من قطعی مکرر داره و هر بار باید مودم رو سخت افزاری خاموش و روشن کنم. در حین قطعی همه چراغها هم روشن هست و اتصال به مودم هم برقراره ولی اینترنت قطعه.
اگر هم مدتی از نت استفاده نکنم مثلا یکساعت برمی گردم میبینم قطعه. شب تا صبح که دیگه حتمیه یعنی هر روز صبح باید مجددا خاموش روشن کنم مودمو. تی پی لینک هم هست.

پاسخ به مهتاب

mor 2 دی 1400

سلام
احتمالاً خط شما دارای نویز زیاد هست مودم را دم در ورودی امتحان کنید اگر دوباره تکرار شد مشکل از سخت افزاری مودم هست .

پاسخ به mor

احمد 5 آذر 1400

منم دقیقا همچین مشکلی دارم. مودم تازه خریدم TP-LINK W9970 ورژن 4 هم هست. کسی می تونه راهنمایی کنه.

پاسخ به احمد

زکیه 22 آبان 1400

ماهم دقیقا با مودم tplink همین مشکلو داریم دقیقا مشکل شما ..شما مشکلتون حل شد؟؟ مشکل از کجا بود؟؟؟

پاسخ به زکیه

رامین 24 فروردین 1400

سلام من یه مشکلی که برام پیش اومده اینه که دستگاه مرکزی هوشمندسازی ساختمان رو با کابل که به مودم adsl وصل میکنم نشون میده که افلاینه با اینکه اینترنت برقراره همون دستگاه رو که به وایمکس ایرانسل وصل میکنم درست کار میکنه
پرسیدم گفتن شاید مشکل از ping یا dns یا firewall باشه اما هرکار کردم مشکلم حل نشد

پاسخ به رامین

عرفان بالاوندی 16 فروردین 1400

خیلی خوب ومفید

پاسخ به عرفان بالاوندی

پانته آ بهرامییان 28 بهمن 1399

بسیار کاربردی بود، سپاس.

پاسخ به پانته آ بهرامییان

حسن 8 دی 1399

عالی بود خلاصه و مختصر و مفید بود به عبارت دیگر صد صفحه توضیح در یک صفحه خلاصه شده بود ممنون از شما و همکارانتان

پاسخ به حسن

علی اکبرزاده 20 شهریور 1399

عالی بود ممنون الان میرم امتحان کنم

پاسخ به علی اکبرزاده
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید