گرمی زمستان اردبیل در راه است

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، توزیع گردشگری فصلی اردبیل و توجه به نیمه سرد سال چندی است در دستور کار قرار گرفته است. موضوعی که بررسی‌ها نشان می‌دهد خود ظرفیت مغفول گردشگری اردبیل و عاملی برای توسعه استان است.

گرمی زمستان اردبیل در راه است

گردشگری زمستانی از ایده های جدید بازار گردشگری در دنیا محسوب نمی شود اما پرداخت آن در استان اردبیل عمری کمتر از انگشتان یک دست دارد.

اردبیل به واسطه اقلیم منحصر به فرد خود ترکیبی از انواع آب و هواها در گستره طولی است اما به دلیل طولانی بودن زمستان در این منطقه عملا مجال جذب گردشگر در فصول بارش را به خود نداده است.

به طوریکه به اذعان کارشناسان عمده تاسیسات گردشگری برای مسافران تابستانی تدارک دیده شده و آنجا که آسمان رنگ و بوی زمستان به خود گرفته، گردشگران نیز مقصد خود را از اردبیل تغییر داده اند.

با این وجود مدتی است که موضوع زمستان بیدار اردبیل از سوی استاندار اردبیل مطرح شده و تاکید مقام عالی استان خروج گردشگری اردبیل از وضعیت فصلی و توزیع زمانی آن است.

به طوریکه بعد از طرح این شعار، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به عنوان متولی اصلی مباحث گردشگری تحقق آن را در اولویت برنامه های خود قرار داد.

به اذعان سرپرست اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل، موضوع زمستان بیدار نه یک شعار بلکه ماموریتی برای این مجموعه و نیازی جدی برای استان اردبیل است.

نادر فلاحی معتقد است گردشگری زمستانی فرصتی پنهان در گردشگری استان اردبیل است و این در حالی است که اقلیم اردبیل امتیاز کم نظیری در جهت رونق گردشگری زمستانی فراهم ساخته است.

طولانی بودن زمستان فرصتی جهت رونق گردشگری

این اظهارات که گواه رویکرد جدیدی در حوزه گردشگری استان است در شرایطی مطرح می شود که در گذشته هوای سرد تهدیدی برای حضور گردشگران در استان محسوب می شد.

به تعبیر کارشناسان و فعالان حوزه گردشگری زمستانی نه تنها زمستان اردبیل یک تهدید نیست بلکه از ویژگی هایی برخوردار است که می تواند به فرصت رونق گردشگری تبدیل شود.

معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل معتقد است استان اردبیل در حوزه گردشگری به ویژه گردشگری زمستانی به عنوان پایتخت برف کشور دارای قابلیت‌ها و جاذبه‌های بسیار بالایی بوده که می‌تواند زمینه‌ساز توسعه هر چه بیشتر در منطقه شود.

ناصر محمودی تصریح کرد: اردبیل دارای زمستان‌های طولانی است که یک ظرفیت عظیم برای توسعه گردشگری زمستانی به شمار می‌رود.

او با تاکید بر همکاری و مشارکت هر چه بیشتر مسئولان و متولیان دستگاه‌های اجرایی برای شکوفایی استعدادهای گردشگری زمستانی در اردبیل گفت: در این حوزه نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب هستیم.

فعال حوزه گردشگری زمستانی نیز معتقد است قابلیت های گردشگری زمستانی اردبیل تاکنون چندان مورد توجه قرار نگرفته و هوای سرد بیشتر مانعی جهت رونق گردشگری تصور شده است.

جلال الدین شاهبازی با ذکر مثالی به استفاده بهینه کشورهای سردسیر از فصل زمستان جهت جذب گردشگر اشاره و تاکید کرد: در خود استان اردبیل ما امتیازات متعددی داریم که با برنامه ریزی و حمایت دستگاه های اجرایی می توان از این امتیازات استفاده بهینه داشت.

او تاکید کرد: به عنوان مثال کوه سبلان جاذبه کم نظیری در استان است و ارتفاعات آن جهت پیاده سازی انواع ورزش های زمستانی از جمله اسکی مناسب و مطلوب است.

ضرورت تدوین برنامه جامع گردشگری زمستانی

آنچنان که مورد تاکید مردم، کارشناسان و مسئولان است، گردشگری زمستانی در واقع ظرفیتی جهت احیای اقتصاد استان اردبیل محسوب می شود.

با این وجود نبود برنامه جامع موجب شده تا این موضوع در صدر سیاست گذاری ها قرار نگیرد.

به طوری که سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اذعان به اینکه در گردشگری زمستانی نیز اردبیل قابلیت های کم نظیری دارد، اضافه کرد: به ویژه باید برنامه های متنوعی در راستای رونق گردشگری زمستانی طراحی و اجرا شده و مشارکت بخش خصوصی دیده شود.

علیرضا دباغ عبداللهی تعریف جشنواره های متنوع را یکی از این اقدامات دانست و افزود: از جمله تجربه های موفق جشنواره آدم برفی و سازه های یخی است.

به گفته دباغ عبداللهی ایده های دیگری از جمله پارک زمستان، المان های شهری و کلبه های زمستانی می تواند به عنوان جاذبه های گردشگری زمستانی تعریف شود.

همچنین مسئول آموزش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، گردشگری را از فرصت های ممتاز درآمدزایی دانست.

سید صادق حسینی با بیان اینکه وابستگی درآمد به نفت مقبول نبوده و از عوامل عقب ماندگی اقتصادی محسوب می شود، اضافه کرد: در مقابل گردشگری یکی از فرصت های شاخص درآمدزایی است.

او تمرکز صرف بر یک شعار تحت عنوان زمستان بیدار را کافی ندانسته و به ضرورت تعریف برنامه های عملیاتی برای تحقق آن تاکید دارد.

اخذ ایده های خلاقانه در رویداد شتاب اردبیل

در پی تاکید متولیان امر موضوع میزگردهای زمستان بیدار اردبیل در چهارمین نمایشگاه ملی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل مطرح شد. در واقع این رویداد که به همت موسسه مردم نهاد فرتاک برگزار شد، نقطه آغازینی جهت دریافت ایده های خلاقانه برای توسعه گردشگری زمستانی بود.

بعد از سه میزگرد با دعوت از 10 تن از کارشناسان و مسئولان استانی، در نهایت با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و پارک علم و فناوری اردبیل دومین رویداد شتاب اردبیل با محوریت زمستان بیدار برگزار شد.

رویدادی که به اذعان مسئول آموزش اداره کل میراث فرهنگی استان منجر به دریافت پنج ایده برتر و شکل گیری مرکز رشد گردشگری استان خواهد بود.

این اقدام که در واقع جلب مشارکت نهادهای مدنی در رونق گردشگری زمستانی است، پاسخی به اولین دغدغه این حوزه محسوب می شود.

به اعتقاد سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل علاوه بر جلب مشارکت دستگاه ها و نهادهای مدنی در ارائه ایده های خلاقانه رونق گردشگری زمستانی، اداره کل میراث فرهنگی استان نیز برنامه های متنوعی را در دست اجرا دارد.

نادر فلاحی تصریح کرد: از جمله برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره هایی متناسب با فصل های پاییز و زمستان در حال برنامه ریزی است.

او اضافه کرد: در بخش سرمایه گذاری نگاه ویژه به رونق گردشگری زمستانی شده و از طرح های پیشنهادی در این خصوص استقبال می شود؛ تسهیلات و زیرساخت در اختیار متقاضی قرار می گیرد و در عین حال موافقت اصولی نیز در کمترین زمان صادر می شود.

او به حمایت از تورهای گردشگری برای تدارک برنامه در زمستان اشاره کرد و افزود: از طرح های بوم گردی نیز که زمستان مناطق را رونق می بخشد حمایت می شود.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به مشارکت این مجموعه در برنامه سایر دستگاه ها اشاره کرد و بیان داشت: موضوع زمستان بیدار هر چند مدت اندکی است که مطرح شده اما عزم این مجموعه برای تحقق آن در کوتاه مدت جدی است.

استاندار اردبیل مطابق برنامه ریزی های صورت گرفته معتقد است تا سه سال آینده زمستان بیدار در اردبیل محقق می شود. در واقع توزیع فصلی گردشگری که زمانی در اردبیل در حد آرمانی دست نیافتنی بود، در مسیر هموار توسعه قرار گرفته است.

گزارش از ونوس بهنود

منبع: chtn.ir
انتشار: 21 مرداد 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 90

به "گرمی زمستان اردبیل در راه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرمی زمستان اردبیل در راه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید