کتاب شبه جنبش های معنوی منتشر شد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، به گزارش خبرنگاران، کتاب شبه جنبش های معنوی (درآمدی بر پیشگیری و رهاسازی) اثر حمیدرضا مظاهری سیف است که در پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در 300 صفحه به چاپ رسید.

کتاب شبه جنبش های معنوی منتشر شد

شبه جنبش های معنوی که با نام جنبش های دینی تازه شناخته می شوند، دارای آسیب های متعددی هستند، امروزه برای ادیان بزرگ اسلام و مسیحیت و بعضی جامعه شناسان و روان شناسان به صورت یک مسئله اجتماعی فراگیر درآمده اند. هر جا ردی از شبه جنبش های معنوی دیده می گردد، مسئله شیوه مواجهه با افرادی که در معرض این جریان ها هستند نیز به میان می آید.

مواجهه مؤثر با بازدارنده روشی حساب شده از مداخلات منظم و هدف دار است که از گرایش افراد به شبه جنبش های معنوی پیشگیری کند. مسئله مواجهه با افراد در معرض معنویت های نوظهور، بیش از آنکه از جنس تعارض و مقابله باشد، از جنس راهنمایی و هم کوشی است. این تحقیق شروعی است برای یافتن شیوه های سازنده و مؤثر مواجهه با افراد در معرض معنویت های نوظهور.

مؤلف در این اثر کوشیده تا تجربیات خود را در قالب یک مدل کاربردی سر و سامان دهد و به اشتراک گذارد. این که یافته های این تحقیق در عمل چقدر کارآمد و گره گشاست و نقاط قوت و ضعف آن چیست، با کارآزمایی های بعدی معین می گردد.

این کتاب در هفت فصل تألیف شده است؛ در فصل اول به تعاریف و مفاهیم پایه ای و بعضی پیش فرض ها در باب معنویت و شبه جنبش های معنوی پرداخته شده و در فصل دوم روش تحقیق به تفصیل شرح داده شده است.

فصل سوم گرایش به شبه جنبش های معنوی را تحلیل نموده و انواع و سطوح و علل گرایش به شبه جنبش های معنوی را به توصیف در آورده است. در فصل چهارم مثلث احتیاج، جاذبه، گرایش تحلیل شده و نظریه تبیینی تحقیق در این فصل ارائه شده است.

فصل پنجم به روش های تشخیص مثلث احتیاج، جاذبه و گرایش و کشف شالوده گرایش به شبه جنبش های معنوی در افراد اختصاص دارد و فصل ششم اصول کلی مداخلات پیشگیرانه را شرح می دهد و در نهایت در فصل هفتم با بیان شیوه های مواجهه با افراد در معرض بر اساس سطوح پیشگیری کتاب را به خاتمه می رساند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 15 اسفند 1401 بروزرسانی: 15 اسفند 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2477

به "کتاب شبه جنبش های معنوی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب شبه جنبش های معنوی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید