چرا کروناویروس جدید هنوز نام مشخصی ندارد؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، ویروس تنفسی جدید و شیوع یافته از خانواده کروناویروس ها که تا به امروز هزاران نفر را آلوده نموده، جان صدها نفر را گرفته و منجر به قرنطینه شدن شهرهایی در چین شده است، هنوز نام مشخصی ندارد.

چرا کروناویروس جدید هنوز نام مشخصی ندارد؟

به گزارش خبرنگاران، بسیاری از ویروس جدیدی که این روزها به سرخط خبرها تبدیل شده با عنوان کروناویروس یاد می نمایند اما بهتر است بدانیم این عنوان در واقع به گروهی خاص از ویروس ها با ویژگی های خاص ساختاری اطلاق می گردد که ویروس جدید نیز به آن گروه تعلق دارد.

هم چنین در حالی که عنوان موقت 2019nCoV نیز به این ویروس داده شده اما به کار بردن این نام به طور مرتب کار سختیست.

گروهی از دانشمندان مدتی است در کوشش برای یافتن اسم و عنوانی مناسب برای این ویروس جدید از خانواده کروناویروس ها هستند. اکنون این گروه اعلام نموده اند که به زمان اعلام نام جدید برگزیده نزدیک هستند و به زودی آن را اعلام خواهند کرد.

اما چرا انتخاب نام مناسب برای این ویروس جدید اینقدر زمان برده است؟

کریستال واتسون، دانشمند ارشد و استادیار مرکز امنیت بهداشت جان هاپکینز در این ارتباط اظهار داشته که نامگذاری ویروس جدید به تأخیر افتاده است و تمام تمرکزها تا به امروز روی پاسخ به سلامت عمومی بوده است که قابل درک است اما دلایلی نیز وجود دارد که نامگذاری باید در اولویت باشد.

دانشمندان در کوشش برای تشخیص این ویروس خاص، آن را ویروس جدید یا کروناویروس جدید نامیده اند.

کروناویروس به یک گروه خاص از ویروس ها اطلاق می گردد و واژه کروناویروس از کلمه لاتین corona یا کلمه یونانی κορώνη به معنی تاج یا هاله گرفته شده است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می گردد، اشاره دارد که حاشیه ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) نام موقت 2019nCoV را برای این ویروس توصیه نموده است که شامل سال کشف شده، n برای نشان دادن جدید بودن ویروس و CoV برای معین گونه کروناویروس است اما این نام میان مردم و رسانه ها به خوبی جا نیفتاده است.

به گفته واتسون، نامی که اکنون پیشنهاد شده است آسان نبوده و رسانه ها و مردم از اسامی دیگر برای اشاره به این ویروس استفاده می نمایند.

یکی از خطراتی که در نبود نام رسمی برای این ویروس ممکن است ایجاد گردد آن است که مردم شروع به استفاده از عباراتی غیرتخصصی و نادرست مانند بیماری کرونا یا ویروس چینی خواهند کرد و این کار می تواند واکنش منفی شدیدی را در برابر جمعیت هایی خاص ایجاد کند.

هم چنین با توجه به فعالیت گسترده رسانه های اجتماعی، این نام های غیر رسمی به سرعت جا افتاده و بازگشت این فرایند سخت است.

وظیفه فوری نامگذاری رسمی این ویروس بر عهده کمیته بین المللی طبقه بندی ویروس ها (ICTV) است.

شیوع های قبلی روایت های اخطارآمیزی برای این تیم ایجاد نموده است. برای مثال در مواردی که به جای نام علمیِ ویروس مانند H1N1، نام غیر رسمی آن مثلا با نام بعضی حیوانات استفاده شد، این امر باعث شد در حالی که این ویروس تنها توسط انسان منتقل می شد، بعضی کشورها حیوانات را در حالی که ناقل بیماری نبودند، سلاخی نمایند.

حتی بعضی نام های رسمی نیز می توانند مشکل ساز باشند. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در سال 2015 میلادی از نام مِرس (سندرم تنفس خاورمیانه) انتقاد کرد. این سازمان در بیانیه ای اعلام نمود چنین نام هایی برای بیماری ها باعث ایجاد عواقب شدید علیه اعضای جوامع خاص مذهبی یا قومی، ایجاد موانع غیر قابل توجیه برای مسافرت، تجارت و بازرگانی و ایجاد قتل عام های غیر ضروری حیوانات خوراکی می گردد.

در نتیجه سازمان جهانی بهداشت، دستورالعمل هایی را در این زمینه صادر کرد. با توجه به این موارد، نام کروناویروس جدید نباید شامل موارد زیر باشد:

- موقعیت های جغرافیایی

- نام افراد

- نام حیوان یا نوعی غذا

- ارجاع به فرهنگ یا صنعت خاص

طبق این دستورالعمل ها این نام باید کوتاه و توصیفی باشد، مانند سارس (سندرم شدید تنفسی حاد).

بنجامین نومن، استاد ویروس شناسی که به همراه 10 نفر دیگر در گروه مطالعات ICTV برای انتخاب نام جدید حضور دارد، نیز گفته که این نام برای جا افتادن بین مردم احتیاج به نوعی قلاب دارد. در واقع باید کمی راحت تر از دیگر نام ها در زبان بچرخد. به گفته نومن، این تیم از حدود دو هفته پیش بحث و مصاحبه درباره یک نام را شروع کرد و انتخاب نام نهایی دو روز زمان برده است. آن ها اکنون در حال ارسال این نام به یک ژورنال علمی برای انتشار هستند و امیدوارند ظرف چند روز آینده این نام اعلام گردد.

بنا بر گزارش شبکه خبری بی بی سی، کمیته بین المللی طبقه بندی ویروس ها (ICTV)، امیدوار است انتخاب یک نام نهایی برای کروناویروس جدید علاوه بر یاری به مردم در درک این ویروس، به محققان و متخصصان با صرفه جویی در وقت و سردرگمی یاری کند تا روی مقابله با شیوع آن متمرکز شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1075

به "چرا کروناویروس جدید هنوز نام مشخصی ندارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کروناویروس جدید هنوز نام مشخصی ندارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید