پوست شما زبان دارد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، خیلی ها وقتی عضوی از بدن شان درد می گیرد یادشان می آید که باید به دکتر مراجعه کنند. اما بهتر است قبل از اینکه درد به سراغ تان بیاید و توان فعالیت را از دست بدهید به علایم ظاهری بدن تان خوب توجه کنید. پوست و مو و ناخن بیرونی ترین قسمت های بدن اند و تغییرات آنها از حالت طبیعی می تواند خبر از شرایط نابه سامان قسمت های داخلی بدن بدهد.

پوست شما زبان دارد

پوست شما زبان دارد

نویسنده: ینامین ثریا

خیلی ها وقتی عضوی از بدن شان درد می گیرد یادشان می آید که باید به دکتر مراجعه کنند. اما بهتر است قبل از اینکه درد به سراغ تان بیاید و توان فعالیت را از دست بدهید به علایم ظاهری بدن تان خوب توجه کنید. پوست و مو و ناخن بیرونی ترین قسمت های بدن اند و تغییرات آنها از حالت طبیعی می تواند خبر از شرایط نابه سامان قسمت های داخلی بدن بدهد.

پوست هر انسانی آینه تمام نمای سلامت کلی بدن اش است. بسیاری از بیماری های داخلی ابتدا به صورت مسائل پوستی ظاهر می شوند. برخی از این بیماری ها را در همین نوشته با هم مرور می کنیم.

جوش های پروانه ای

گاهی قسمت اعظم صورت با جوش هایی قرمز پوشیده می شود و انگار که هاله ای پروانه ای شکل و قرمز روی صورت قرار گرفته است. این حالت اغلب یکی از علایم اصلی بیماری لوپوس است اما صبر کنید و دستپاچه نشوید. ممکن است این التهابات قرمز رنگ نوعی آکنه به نام روزاسه هم باشند. پس بهتر است با پدیدار شدن چنین ظاهری بر صورت تان سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در هر دو صورت اقدامات درمانی لازم را به موقع انجام دهید.

بیماری لوپوس: یکی از بیماری های خودایمنی است که قسمت های مختلفی از بدن از جمله پوست، مفاصل، قلب، ریه ها، خون، کلیه ها و مغز را درگیر می کند. در بیماری های خودایمنی، سیستم ایمنی بدن بافت های بدن را بیگانه تلقی کرده و به آنها حمله می کند.

بیماری روزاسه: روزاسه که اغلب از آن با نام آکنه بزرگسالان یاد می شود، بیماری شایع پوستی است که سبب قرمزی و تورم صورت می شود. در این بیماری جوش های سر سیاه دیده نمی شوند.

زواید مخملی

اگر اطراف گردن و زیر بغل تان زواید پوستی مخمل مانندی را مشاهده می کنید ممکن است 3 حالت داشته باشد:

شما خیلی اضافه وزن دارید.

دچار بیماری دیابت هستید.

و یا اینکه متاسفانه یک سرطان بدخیم بدن تان را اسیر کرده است.

زوایدی با مرکز سفید و لبه قرمز

متخصصان می گویند این زواید نشانه اختصاصی بیماری دیابت هستند و هیچ ارتباطی به بهداشت و سلامت پوست ندارند. چنین شرایطی می خواهد هشدار دهد که بیماری دیابت مزمن تان می تواند به زودی سلامت چشم ها و کلیه های تان را به خطر بیندازد، پس اگر این شرایط را در قسمتی از پوست تان مشاهده می کنید هرچه سریع تر به پزشک متخصص داخلی یا پزشک متخصص غدد مراجعه کنید.

زواید خارش دار ناهموار در ناحیه مچ دست و پا

این زواید بیشتر در ناحیه مچ دست و پا ظاهر می شوند اما ممکن است آنها را در کمر، گردن، پاها و اندام تناسلی هم ببینید. هنوز دلیلی برای ایجاد این زواید کشف نشده است اما اگر دچار چنین زوایدی هستید باید یک آزمایش کامل از کبدتان بگیرید زیرا ممکن است نشانه ای از بیماری هپاتیت C باشد.

بیماری هپاتیت C: هپاتیت نوعی التهاب کبدی است که انواع مختلفی دارد. هپاتیت C که در ابتدا به صورت سرماخوردگی بروز می کند، ممکن است سبب بیماری های مزمن کبدی و فرسودگی کبد شود. این بیماری از طریق خون منتقل می شود.

ضایعات پوست پرتقالی

این ضایعات رنگی که به رنگ پوست هستند روی کمر نمایان می شوند و اگر لمس شان کنید بافتی مانند پوست پرتقال دارند و معمولا با علایم دیگر پوستی ظاهر می شوند مثلا برجستگی های جوش مانند قرمز یا قهوه ای روی چانه و بینی. این علایم مربوط به یک بیماری ژنتیکی به نام توبرئوس اسکلروزیس هستند که می توانند سبب ایجاد تومور های خوش خیم در مغز و اندام های حیاتی شوند.

کف دست سیرابی شکل

در این حالت پوست دست ضخیم، نرم و سفید شده و خطوط دست عمیق و تعیین تر به نظر می رسند و در کل ظاهر دست شبیه سیرابی پخته می شود. این حالت از علایم سرطان است. اگر فقط کف دست ها این ظاهر را به خود بگیرند معمولا ریه ها دچار سرطان شده اند. اگر علاوه بر این حالت قسمت های دیگری از پوست هم ضخیم شوند ممکن است فرد دچار سرطان معده باشد.

دست و پای چوبی

این ناراحتی که اولین بار در سال 1997 شناخته شد حالتی است که پوست دست و پا سفت و قهوه ای شده و ظاهری مانند چوب پیدا می کند. این حالت نشانه ای از بیماری سیستمیک فیبروز کلیوی است. گاهی ممکن است یک لکه زرد رنگ هم در چشم به وجود بیاید. محققان معتقدند ماده گادولینیوم که در حین آزمایش های MRI استفاده می شود می تواند در بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی این حالت را ایجاد کند.

فلس دار شدن پوست لگن و قرمزی زبان

این حالت خیلی نادر بیشتر قسمت نشیمن گاه و کف دست ها را درگیر می کند و در نتیجه پوست این نواحی قرمز روشن می شود و معمولا زبان هم درد می گیرد. گاهی در افراد مسن ممکن است پس از برطرف شدن علایم اسکار های پوستی هم باقی بماند. این علایم معمولا نشانه ای از سرطان پانکراس هستند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2056

به "پوست شما زبان دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست شما زبان دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید