پایانی شیرین برای مرگ در جاده

یک میلیون و 25 نفر سال جاری در تصادف های جاده ای جان خود را از دست دادند. 2.2 درصد از مرگ ومیرهای دنیا در جاده ها اتفاق می افتد. حوادث جاده ای سالانه 518 میلیارد دلار در سطح دنیا خسارت به جا می گذارد. پیش بینی می گردد آسیب های جاده ای تا سال 2030 به پنجمین علت مرگ در دنیا تبدیل گردد، با این وجود اتحادیه اروپا در کوشش است میزان این تلفات را تا سال 2050 به صفر برساند.

پایانی شیرین برای مرگ در جاده

به گزارش خبرنگاران، سومین یکشنبه ماه نوامبر (برابر با 27 آبان ماه)، روز جهانی یادبود قربانیان ترافیک جاده ای است. شعار سازمان ملل متحد برای این روز در سال 2018 داستان های جاده ها است. حمیرا محب علی، پژوهشگر و کارشناس ارشد گردشگری در یادداشتی با عنوان جاده های هوشمند و مسافران مطلع که در اختیار این خبرگزاری قرار داده، به وضعیت سوانح جاده ای که سفر را تحت الشعاع قرار داده پرداخته و نوشته است: سال جاری تقریبا 1.25 میلیون نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست دادند. به طور متوسط هر روز 3287 مرگ در جهان بر اثر سوانح جاده ای اتفاق می افتد و حدود 50 میلیون نفر نیز سالانه مجروح یا از کار افتاده می شوند. بیش از نیمی از مرگ و میر ناشی از ترافیک در سن 15 تا 44 سال رخ می دهد. تصادفات رانندگی در جاده به عنوان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در جهان، 2.2٪ از کل مرگ و میرهای جهان را به خود اختصاص داده است. بیش از 90 درصد از تمام تلفات جاده ای نیز در کشورهای کم درآمد رخ می دهد.

حوادث جاده ای سالانه 518 میلیارد دلار در سطح جهان خسارت به همراه دارد. این میزان در کشورهای کم درآمد حدود 65 میلیارد دلار در سال است که بیش از کل مبلغ دریافت شده از یاری های توسعه است. با این حال پیش بینی می گردد که آسیب های جاده ای به پنجمین علت مرگ در سال 2030 تبدیل گردد.

جاده و سفر دو مفهوم جدایی ناپذیرند و این آمار به خوبی نشان می دهد که سوانح جاده ای تا چه اندازه می تواند تهدیدی برای بشر تلقی گردد.

داستان های جاده ها

اهمیت موضوع امنیت در سفرهای جاده ای به حدی است که سازمان ملل متحد سومین یکشنبه نوامبر را در هرسال به این موضوع اختصاص داده است و آن را روز جهانی یادبود قربانیان ترافیک جاده ای با هدف پیشگیری از آسیب های جاده ای نامیده است.

سال جاری(2018) شعار این روز چنین است: Roads Stories یا داستان های جاده ها. سازمان ملل عنوان نموده است که مفهوم جاده چیزی برتر از حرکت از یک نقطه به نقطه دیگر است و البته جاده ها داستان هایی دارند که برخی از آنها غم انگیز است.

این سازمان همچنین اعتقاد دارد که مطمئن ترین مسافر، مسافر مطلع است و اگرچه شرایط ایمنی جاده ای در یک کشور بر شهروندان آن تاثیر می گذارد اما مسافران نامطلع به دلیل ناآشنایی با قوانین جاده های محلی، فرهنگ جاده ها، شرایط جاده ها و گزینه های مسافرتی، همچنان یک گروه بسیار آسیب پذیر از کاربران جاده ای هستند.

از زمان تصویب روز جهانی یادبود قربانیان ترافیک جاده ای، به موجب قطعنامه 5/60 مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رعایت اصول ایمنی در سفرهای بین جاده ای سرلوحه بسیاری از فعالیت های مرتبط با کنترل سوانح شده است که این روز را به ابزار مهمی در راستای کوشش های جهانی برای کاهش تلفات جاده ها تبدیل نموده است چرا که قربانی شدن در سفر با ترکیب پیچیده ای از مسائل عاطفی و اقتصادی ناشی از تصادفات جاده ای همراه است. بر این اساس در سال 2008 برنامه گسترده و همزمان در کشورهای آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، هند، ژاپن، مکزیک، نیجریه، فیلیپین، آفریقای جنوبی، اوگاندا و ایالات متحده و ... شروع شد تا عزم جهانی را برای کنترل سوانح نشان دهد.

در اروپا نیز یک وب سایت اختصاصی برای پیوند کشورها به وسیله به اشتراک گذاشتن اهداف مشترک و یادآوری افراد کشته و مجروح در تصادفات جاده ها راه اندازی شد اما در همین حین و با پیشرفت تکنولوژی جهان به سمت اشکال هوشمند سفر کشیده شد و از بطن آن پدیده ای به نام جاده های هوشمند شکل گرفت. جاده های هوشمند شکلی واقعی از یک جاده اند که با سیستم های هوشمندانه ومجازی می توانند مسافر را از مبدأ تا مقصد راهنمایی نمایند و برای دستیابی به هر آنچه که یک مسافر در طول سفر به آن احتیاج دارد، اطلاع رسانی نمایند. بخشی از این امکانات هوشمندانه به معرفی جاذبه های مسیر می پردازد، بخشی از آن امکانات رفاهی بین مسیر را برای مسافر معرفی می نماید، بخش دیگری به شرایط اقلیمی و جغرافیایی سفر مربوط است و در بخش دیگری به معرفی امکانات ایمنی و امنیتی موجود در سفر می پردازد. این دو بخش آخر بیش از بقیه می تواند در پیشگیری سوانح جاده ای موثر باشد و البته کسی نمی داند چه زمانی جاده های جهان یکپارچه به سیستم هوشمند مجهز خواهد شد.

جاده های هوشمند

جاده هوشمند پروژه ای است مبتنی بر تکنولوژی که با هدف افزایش ایمنی جاده ها ابتدا در کشورهای اسکاندیناوی شروع به کار کرد. این نوآوری در سیستم حمل و نقل بزودی حمایت صندوق توسعه اتحادیه اروپا را برای همکاری های میان منطقه ای به خود اختصاص داد. هدف از این کار کاهش تلفات جاده ای بود.

هر چند که تلفات درجاده های اروپا در حال کاهش است اما هر سال بیش از 40,000نفر در جاده های اروپا تصادف می نمایند و با وجود سیستم های جدید ایمنی و رانندگی بیش از 90 درصد از حوادث ناشی از خطاها پیش از حادثه و نه در حین حادثه اتفاق می افتد که قابل پیشگیری است. اتحادیه اروپا بر این اساس پیش بینی نموده است که جاده های هوشمند بتوانند تلفات سوانح رانندگی را تا سال 2020 به میزان قابل توجهی کاهش دهند و تا سال 2050 به صفر برسانند.

جاده های هوشمند به واقع جریان تحرک پایدار در سفر هستند. استفاده از تمام حسگرهای مورد احتیاج در سفر، امکان استفاده از رنگ های حساس به نور در شب که قابلیت شارژ در نور روز را دارند، حساسگرهای اقلیمی که نشان می دهند جاده در چه وضعیتی است، ابزارهای هوشمند بارگیری باتری وسایل الکتریکی و ... همگی از جمله مواردی است که می تواند در یک جاده هوشمند به ما یاری کند تا سفری سالم را تجربه کنیم. جاده های هوشمند فقط در خدمت بشر نیستند، این جاده ها به گونه ای طراحی شده اند که کمترین آسیب زیست محیطی را به منطقه وارد نمایند. حسگرهای مربوط به عبور حیوانات و حیات وحش و شناسایی موقعیت حیات وحش برای کنترل محیط زیست و پیشگیری از آسیب به حیوانات هم در این جاده ها در نظر گرفته شده است. مسیر این جاده ها نیز به گونه ای است که حداقل برخورد را با زیستگاه های حیوانات در پی داشته باشد.

از موضوع سوانح جاده ای که بگذریم، جاده های هوشمند گردشگر را براحتی برای بازدید از میراث فرهنگی راهنمایی می نماید. این که در مسیر چه جاذبه هایی وجود دارد، چگونه می توان از آن بازدید کرد و ... به عبارتی جاده های هوشمند می تواند خودش مقصدی برای گردشگران باشد یا به تنهایی جاذبه ای که یک گردشگر را در طول جاده حرکت دهد. حداقل در ابتدای افتتاح چنین پروژه هایی به نظر می آید که چنین خواهد شد!

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 19 فروردین 1398 شناسه مطلب: 182

به "پایانی شیرین برای مرگ در جاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایانی شیرین برای مرگ در جاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید