هشتگ چیست و چه کاربردی در اینستاگرام و تلگرام دارد؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، هشتگ نوعی برچسب کلمات در شبکه های اجتماعی است. هشتگ فیس بوک، هشتگ اینستاگرام، هشتگ تلگرام، هشتگ گوگل پلاس و... از کاربردی ترین هشتگ ها است.

هشتگ چیست و چه کاربردی در اینستاگرام و تلگرام دارد؟

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

چندی پیش مرکز تدوین فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد واژه هشتگ (Hashtag) را که در میکروبلاگ ها و شبکه های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیردبه مجموعه لغات خود افزود و در شرح آن نوشت: هشتگ به حالت اسم در سایت هایاینترنتی، شبکه های اجتماعی و ابزارها، یک کلمه یا عبارت است که قبل از ترکیبعلامت گذاری می گردد تا پیغام های مرتب یا معین با این موضوع شناسایی گردد. همچنین زمانیکه به صورت مجزا به کار می رود نماد # نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بخواهیم معنی دقیق تری از هشتگ داشته باشیم؛ آن را کلمه یا عبارتیمتشکل از حروف و اعداد می دانند که بین آنها فاصله ای وجود ندارد و در ابتدای آناز نماد # استفاده می گردد تا امکان شناسایی این موضوع برای دیگر اعضای شبکهاجتماعی آسان گردد. هشتگ دقیقا نوعی برچسب است که در شبکه های اجتماعی فیس بوک، توییتر،گوگل پلاس، اینستاگرام، VK و... رویموضوعات مختلف زده می گردد تا هر زمان که احتیاج باشد بتوانیم مجموعه ای از اطلاعاترا در خصوص موضوع به خصوصی در اختیار بگیریم. برای مثال اگر قرار باشد نام مجلهاینترنتی خبرنگاران در شبکه های اجتماعی علامت گذاری گردد، آن را این گونهمی نویسند: Setare#، با این اتفاق زمانی که کاربران مختلف مطلبی را به نقل از مجله اینترنتیخبرنگارانمنتشر می نمایند یا در خصوص این مجله شرح می دهند با کلیک کردن روی هشتگ مذکور می توانیدهمه آنها را به صورت یکجا در اختیار داشته باشید .

اولین هشتگ

علامت # که از ابتدا متعلق به حوزه فناوری اطلاعات بود در ادوار مختلفمعانی و کاربردهای متفاوتی به خود گرفت. برای مثال در ابتدای دهه 1970 این علامتبرای آدرس دهی سریع در زبان برنامه نویسی PDP-11 استفادهمی شد. در سال 1978، برایان کرنیگان و دنیس ریچی از # در زبان برنامه نویسی C استفاده کردند تا کلیدواژه های خود را به یاری آن معین نمایند. پس ازگذشت مدتی این علامت در دستگاه های تلفن برای پایان دادن به پیغام های صوتی مورداستفاده نهاده شد و سپس به صورت رسمی وارد شبکه IRC شد تاتمام کانال ها و موضوعات این شبکه با علامت مذکور شناسایی شوند .

شبکه IRC باعث شد# بین مردم دنیا محبوب تر گردد و کریس مسینا یک برنامه نویس حوزه نرم افزارهای متنباز به این نتیجه رسید که می تواند از آن در شبکه اجتماعی توییتر استفاده کند تاموضوعات مختلف را با آن علامت گذاری کند. او نخستین موضوع با این علامت را در 23آگوست 2007 با این مضمون نوشت: نظر شما در خصوص اینکه از # برای معین کردنگروه ها استفاده کنیم چیست؟

این نقطه شروع ورود هشتگ به شبکه های اجتماعی بود و اگرچه در ابتداتوییتر آن را به صورت تخصصی مورد استفاده قرار می داد، اما طولی نکشید که دیگرپلتفرم ها نیز از آن استفاده کردند تا کاربرانی که هیچ آشنایی با یکدیگر ندارند، راحت تربتوانند پیرامون یک موضوع با همدیگر صحبت نمایند .

استفاده صحیح از هشتگ

نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان داده است که در 25 درصد مواردموضوعی که هشتگ گذاری شده به اشتباه در زمینه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و بههمین دلیل بهتر است که نحوه ایجاد هشتگ به درستی آموخته گردد. یک هشتگ می تواند کلمه معمولی، مخفف، اصطلاح، ترکیبی از عدد و حروف یاعبارت باشد. اگر قرار است یک جمله یا عبارت را در زمینه خاص هشتگ گذاری کنید؛ توجهداشته باشید که بین کلمه های عبارت از هیچ فاصله ای نمی توان استفاده کرد و درصورت احتیاج به جای کاراکتر فاصله از Underline یا همانزیرخط (-) استفاده می گردد . تمام حروف و اعداد بایدپشت سر هم نوشته شوند و به جز علامت # که در ابتدای موضوع مورد نظر قرار می گیرد،می توان داخل آن نیز علایم دیگر را به کار برد. تمامی هشتگ ها در شبکه های اجتماعیمختلف با علامت # شروع می شوند و پس از آن بدون هرگونه فاصله عبارت موردنظر باقانونی که گفته شد آورده می گردد. تمامی کاربران اجازه دارند انواع هشتگ ها را با موضوعات متفاوت ایجادنمایند و شما نیز می توانید یک یا چند هشتگ در زمینه های مختلف داشته باشید. اما مهم ترینکاری که پیش از این اتفاق باید انجام دهید، تفکر در خصوص موضوعی است که آن را باعلامت # متمایز می کنید. عبارتی که به این صورت برچسب گذاری شده است می تواند بخشیاز یک متن باشد که شما آن را نوشته اید و از این طریق می کوشید موضوع موردنظر راپررنگ تر جلوه دهید .

در حال حاضر هیچ مرکز پلیس اینترنتی راه اندازی نشده است تا اوضاعهشتگ ها را ساماندهی کند و به همین دلیل از نظر فنی هیچ محدودیتی برای ایجادموضوعات مختلف در این زمینه وجود ندارد. اما بهتر است برای این کار مطمئن شوید کهموضوع موردنظر شما قبلا هشتگ گذاری نشده باشد و به عبارت دیگر موضوعی را با علامت# برچسب بزنید که اختصاصی و واحد باشد و کاربران دیگر را دچار گمراهی کند. با توجه به اینکه هشتگ می تواند مخفلف یک عبارت یا چند کلمه پشت سر همباشد؛ سعی داشته باشید که این کار را به دقت انجام دهید و موضوعی را درنظر بگیریدکه کاربران برای خواندن آن با مشکل روبرو نشوند. خوانا بودن هشتگ ها از مهم ترینمواردی است که می تواند خوانندگان زیادی را جمع کند و اطلاعات مختلف پیرامون آنجمع آوری گردد. به هر حال در بسیاری از موارد به جای آنکه موضوع جدیدی را برچسب گذاریکنید؛ می توانید هشتگ های موجود را مورد استفاده قرار دهید. در برخی موارد با یکجست و جوی ساده معین می گردد که قبل از شما دیگر کاربران موضوع موردنظر را برچسبگذاری نموده اند و در چنین شرایطی به راحتی می توانید مطلب موردنظر خود را به آنچهدیگر کاربران نوشته اند اضافه کنید. در برخی شرایط یک هشتگ برای اتفاق خاصی به وجود می آید که پس از گذشتمدتی اهمیت خود را از دست می دهد و دیگر مطلبی پیرامون آن نوشته نمی گردد که امکاناز بین بردن آن وجود دارد. همچنین برخی مطالب می توانند دو یا چند هشتگ را شاملشوند که البته گفته می گردد این اتفاق خواندن مطلب را دشوارتر می نماید و مخاطب را بامشکلات فراوان روبرو می نماید .

هشتگ های ارزشمند

نتایج حاصل از آخرین مطالعات نشان داده است 70 درصد هشتگ های موجود درشبکه های اجتماعی مختلف را کاربران موبایلی ساخته اند و 30 درصد بقیه نیز به وسیلهرایانه های رومیزی و لپ تاپ ها ایجاد شده است. در توییتر، مطالبی که هشتگ گذاری شده اند، 55 درصد بیشتر از دیگر مطالببازنشر می شوند و بیش از 50 درصد کاربران اگر آگاه باشند که هشتگ موردنظر ازطرف شرکت های تبلیغاتی ارایه شده است و برای آنها منفعت دارد مجددا آن را انتشارمی دهند. این آنالیز که در مرکز Online Circle انجامشده است نشان می دهد که کاربران به ترتیب در کشورهای آمریکا، برزیل، بریتانیا،هلند، مکزیک، کانادا، استرالیا، ژاپن، شیلی و اندونزی بیش از دیگران از هشتگاستفاده می نمایند و موضوعات خود را در شبکه های اجتماعی یا دسته بندی و علامتگذاریارایه می دهند. کارشناسان مرکز Online Circle در آنالیز هایخود متوجه شدند که چرا کاربران شبکه های اجتماعی تا این حد به هشتگ گذاری علاقهدارند و ترجیح می دهند موضوع مورد نظر خود را با اتیکت های مجازی متمایز نمایند.دلایل این اتفاق در شش بخش زیر آورده شده است :

1. از این فرایند استفاده می نمایند تا یک موضوع را داغ نمایند یا باعث شروعیک گفت و گوی اینترنتی شوند. این اتفاق می تواند در زمینه های مختلف صورت بگیرد. برایمثال، در جریان حمله تروریست ها به نشریه فرانسوی شارلی ابدو، هشتگبیشترین تاثیر را در داغ شدن این موضوع روی شبکه های اجتماعی برجا گذاشت.

2. از آن برای رقابت هرچه بیشتر استفاده می نمایند. زمانی که یک موضوع با #متمایز می گردد، افراد مختلف می توانند در زیرمجموعه آن نظرات خود را اعلام نمایند.این کار باعث می گردد تا مشترکان شبکه های اجتماعی در مقابل یکدیگر قرار بگیرند وبا انجام بحث های مختلف، به طرف مقابل ثابت نمایند که نظر آنها درست تر است. اینهشتگ ها می توانند در جست و جوگرهای اینترنتی هم شناسایی شوند.

3. فضایی برای میزبانی از گفت و گوهای اینترنتی به وجود می آورند. اینفضا را می توانند شرکت های تبلیغاتی با مراکز ارایه محصولات مختلف به وجود آورندتا شما پیش از خرید کالا تمام سوالات خود را بپرسید و در کوتاه ترین زمان، بهترینپاسخ ها را دریافت کنید. کاربرانی که از هشتگ شما استفاده می نمایند نیز می توانندبه وسیله ابزارهای موجود در شبکه های اجتماعی گفت و گوهایی را انجام دهند.

4. می توان از این طریق اطلاعات دریافت کرد. با این اتفاق اگر در شبکهاجتماعی به دنبال موضوع خاصی هستید و قصد دارید پیرامون آن اطلاعات کسب کنید؛ هشتگدر کوتاه ترین زمان شما را به مقصد می رساند و اطلاعاتی را که از منابع مختلفمنتشر شده اند، به صورت یکجا ارایه می دهد.

5. برای سازماندهی توییت ها و مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی از آناستفاده می گردد. هشتگ به شما یاری می نماید پست هایی را که با دیگران به اشتراک می گذاریدساماندهی کنید و به آسان دریابید در زمینه فعالیت تخصصی تان چه موضوعات دیگریمنتشر شده است. شما همچنین می توانید هشتگ های مشابه را که دیگر کاربران منتشرنموده اند برای آگاهی بیشتر در اختیار بگیرید.

6. افزایش تعداد طرفداران یا دوستان در شبکه های اجتماعی را سبب می گردد.این کار به شما یاری می نماید موضوعات موردنظر کاربران را برچسب گذاری کنید تا آنهابه راحتی بتوانند شما را پیدا نمایند و ارتباط نزدیک تری با شما داشته باشند. با ایناتفاق می توانید برند یا محصول خود را به صورت گسترده تر معرفی کنید و مشتریانبیشتری را پوشش دهید.

به هر حال، از زمان تولد هشتگ در شبکه های اجتماعی کمتر از هشت سال می گذردو با این وجود 57 درصد ویدیوهای یوتیوب، 30 درصد اخبار دنیای و 65 درصد مطالبمنتشرشده از سوی کاربران عمومی با برچسب # به انتشار می رسند و کارشناسان به ایننتیجه رسیده اند که در تولد 10 سالگی هشتگ می توان شاهد آن بود که بیش از 80 درصدمطالب منتشرشده در شبکه های اجتماعی را هشتگ ها به اطلاع عموم برسانند.

هشتگ چیست و نحوه استفاده از آن در اینستاگرام چگونه است؟

علامت # (هشتگ) در میان انگلیسی زبان ها یک علامت جدید نیست. اینعلامت که Number Sign نامیدهمی شد و می گردد، خصوصا در میان آمریکایی ها، به عنوان جایگزین عدد بهکار می رود. به عنوان مثال نفر اول را با 1# نشان می دهند و می خوانند : Number One این علامت راه خود را به داخل صفحه کلید تلفن ها هم باز کرد و در آنجامعمولاً Hash خواندهمی شد (خصوصاً برای کسانی که خارج از آمریکا بودند و این علامت را علامت اعداد نمی دانستند).حتی به کلیدی که این علامت روی آن ترسیم شده بود، Hash Key می گفتند.با هشتگ، عنوان چت روم از تمام کلمات و جملات دیگری که در آن صفحه دیده می شدمتمایز می گشت (آن موقع هنوز صفحه نمایش منوکروم یا تک رنگ بود و ایجاد تمایز جزبا این علامت ها معنا نداشت). در سال 2007 یکی از کاربران توییتر، تصمیم گرفت بااستفاده از هشتگ، همان فضا را شبیه سازی کند. به عبارت دیگر، با استفاده از هشتگ،به تعریف موضوع و طبقه بندی مطالب بپردازد. هشتگ در توییتر، به صورت جدی در دنیاتوسط ایرانی ها در سالهای 2009 و 2010 دنیای و فراگیر شد. در فرهنگ نگارش در شبکه هایاجتماعی، از هشتگ می توان قبل از جمله، در میانه جمله و یا پس از جمله، به صورتچسبیده به یک کلمه استفاده کرد. هشتگ را نمیتوان برای بیش از یک کلمه به کار برد.به خاطر همین در زبان انگلیسی اگر بخواهند برای یک جمله هشتگ بسازند، همه کلمات رابه هم وصل می نمایند. مانند :freeiraniansoldiers# که توسطایرانی ها در دوران گروگان گیری مرزبانان رواج یافته بود. در فارسی هم معمولا ازعلامت Underline یا شیفتو منها، برای به هم وصل کردن کلمات استفاده می گردد. استفاده از هشتگ باعث می گرددکه مطالب فراوری شده توسط کاربران، در جستجوها ساده تر یافته گردد. به همین دلیل یکیاز رفتارهای افراطی که اخیرا در شبکه های اجتماعی رواج یافته؛ استفاده گسترده ازهشتگ است. در توییتر به عنوان یک فرهنگ حرفه ای، تقریبا جا افتاده است که برای هرتوییت، یک هشتگ به کار رود. هشتگ دوم زمانی معنا پیدا می نماید که بخواهیم موقعیتجغرافیایی را به توییت خود اضافه کنیم. استفاده از سه هشتگ، کاملا به عنوان یک سقفمطرح می گردد. از میان شبکه های اجتماعی، ماجرای هشتگ در اینستاگرام کمی متفاوتاست.

در اینستاگرام کاربران، گاهی هشتگ ها را نه برای تعریف موضوع و فهرست بندی،بلکه برای بیان احساسات، شوخی کردن یا کارهای مشابه به کارمی برند. بعید نیست کهکسی، عکس یک نامه نامناسب یا پر از غلط املایی را در اینستاگرام بگذارد و زیر آناز افتضاح# استفاده کند! در این حالت منظور کاربر، این نیست که این نامه در گروهافتضاح طبقه بندی گردد! بلکه تاکید بر حال و هوای کاربر هنگام مشاهده نامه است.هشتگ ابزار خوبی برای اعتراض به شرکت ها و سازمانهای عظیم هم بوده است.سازمانهایی که مشتری به خودی خود، رسانه ای برای اعتراض به آنها ندارد. به این نوعاز هشتگ، بشتگ Bashtag گفته می گردد.مک دونالد، زمانی در شبکه های اجتماعی خواسته بود که مردم، با هشتگ McDStories# خاطرات خوب خود را از مک دونالد تعریف نمایند. این کمپین فقط دو ساعتبعد از اجرا کنسل شد. چون هشتگ به بشتگ تبدیل شده بود و مردم همه اعتراضات خودرا از این طریق اعلام می کردند! به نظر می رسد که این هجوم شدید هشتگ ها به زندگیانسانها، برای خیلی ها چندان خوشایند نیست. حتی وایرد در مقاله ای، پساز بیان شرحات مختلف در این زمینه از خوانندگان می خواهد که اظهار نظر نمایند.همانطور که متن مقاله هم چندان مثبت نیست، نظرات خوانندگان هم چندان مثبت نیست.گاردین هم به شکل دیگری به این بحث پرداخته است. اینستاگرام مرزها و محدوده هایخودش را برای کاربران تعریف می نماید. اما همانطور که استفاده نکردن از ظرفیت ها وقابلیت ها منطقی نیست؛ استفاده از تمام این ظرفیت ها هم الزاما بهترین نتیجه راایجاد نمی نماید. به عنوان مثال، اینستاگرام اجازه می دهد که حدبیشتر تا 7500 پروفایلدیگر را فالو کنیم. یا اجازه می دهد در مجموع حدبیشتر 30 هشتگ برای یک عکس مورداستفاده قرار دهیم. اینساتگرام اجازه نمی دهد در یک ساعت بیشتر از سیصد و پنجاهعکس را لایک بزنیم. اینستاگرام حتی در خصوص تعداد فالو و آنفالو کردن هم محدودیتدارد. عدد قطعی در این زمینه معین نیست. اما بیشتر فعالان حرفه ای و متخصصاینستاگرام بر این باورند که قبلا مجموعا بیش از یکصد و شصت مرتبه (حاصل جمع فالوو آنفالو کردن در ساعت) می توانست این قابلیت را برای مدت محدودی روی اکانت شما غیرفعالکند. اما ظاهرا این عدد کاهش یافته و اخیرا گزارش هایی از تعلیق موقت کسانی که درساعت حتی بیست مورد فالو و آنفالو داشته اند نیز مشاهده شده.

به هر حال اگر چهالگوی دقیق اینستاگرام در این زمینه معین نیست و هر کسی حدسی می زند. آنچه دراینجا می خوانیم مواردی است که مورد اتفاق نظر بسیاری از فعالان و عظیمان عرصهشبکه های اجتماعی بوده است:

نکته اول: از هشتگ بهره ببرید. به هر حال، هشتگ دو کاربرد معیندارد. قبل از هر چیز به بازدیدنماینده فعلی عکس شما، شرح می دهد که شما با چهانگیزه ای عکس را گذاشته اید. هشتگ #خاطرات نشان می دهد کاربرد آن تصویر برای شما،مرور گذشته بوده. اما زیر همان عکس اگر از هشتگ #رستوران یا #شام بهره ببرید،معین می گردد که بیشتر مکان عکسبرداری یا سفره غذا مورد توجه شما بوده تا مرورخاطرات قدیمی. کاربرد دوم هشتگ، یاری به جستجوی تصویر است. کسانی که در اینستاگرامجستجو می نمایند، جدای از نام کاربری یا Username، می توانند Tag را هم جستجو نمایند. به عنوان مثال ببینند چه تصاویری با motamem یا Dinner یا غروبیا پارک یا … تگ و برچسب گذاری شده اند. پس با هشتگ می توانید در جستجوها مشاهدهشوید و صفحه خود را در معرض دید کاربران جدید قرار دهید.

نکته دوم: از هشتگ زیاد استفاده نکنید. استفاده زیاد از هشتگ، سهمشکل جدی دارد. نخست اینکه حس کاربران را بد می نماید و خواندن متن را سخت می نماید.دوم اینکه نشان می دهد که شما به صورت تهاجمی در کوشش برای تبلیغ و توسعه صفحه خودهستید (که برای برند یک فرد یا سازمان ممکن است چندان خوب نباشد. اما شاید برای یکصفحه تبلیغاتی چنین رفتاری پذیرفته شده و مورد انتظار باشد) و سوم اینکه ممکن استپست های شما، اسپم فرض گردد. تحقیقات در این زمینه متعدد است. در کتابهای نتیکت، بین سه تا پنج عدد هشتگ را حرفه ای می دانند. اما در مقالات مربوط به تبلیغات وبازاریابی آنلاین، بین پنج تا ده عدد هشتگ برای یک عکس توصیه شده است.

نکته سوم: همه هشتگ ها را دقیقا در شرح عکس استفاده نکنید. هشتگ هایاستفاده شده در خود عکس یا در کامنت ها، فرق خیلی جدی با هم ندارند. می توانید بهتدریج در کامنت ها هشتگ اضافه کنید. مثلا تصویر اولیه را با یک یا دو هشتگ آپلودنموده و بین هر چند کامنت، چند هشتگ جدید را هم بگذارید.

نکته چهارم: استراتژی هشتگ داشته باشید. از هر کلمه ای استفاده نکنید.کسانی که به صفحه شما بیایند و ببینید که پراکندگی زیاد است، ممکن است کمتر بهفالو کردن شما رغبت پیدا نمایند. می توانید بین بیست تا پنجاه هشتگ انتخاب کنید وفقط از آنها بهره ببرید. این کار شاید باعث گردد در انتخاب عکس ها هم ناخودآگاههمگونی بیشتری به وجود بیاید. سه گروه هشتگ معمولا مورد استفاده قرار می گیرند:

1. هشتگ برند

2. هشتگ کمپین: ممکن است در مدت کوتاهی به خاطر یک مسابقه یا رویدادخاص، از هشتگ خاصی استفاده گردد.

3. هشتگ شرح: این هشتگ ها به شرح بیشتر عکس و جستجوی ساده تر آندر محیط اینستاگرام یاری می نمایند.

نکته پنجم: قبل از انتخاب هشتگ ها، آنها را در اینستاگرام جستجو کنید.همواره ببینید که قبلا چه کسانی از این هشتگ ها استفاده نموده اند. همینطور ببینیدکه چه تعداد عکس با آنها تگ شده است. ممکن است دیگران ایده های بهتری در خصوص هشتگداشته باشند. ممکن است شما برای ابیات شعر، از هشتگ #شعر بهره ببرید. اما ببینیدکه هشتگی به نام #شاعرانه هست که صفحه های بهتر و قوی تر از آن استفاده نموده اند.صفحه هایی که به سلیقه شما نزدیک تر هستند. برخی ها اشتباها فکر می نمایند که بهتراست از هشتگ هایی استفاده نمایند که اصطلاحا Trend هستند وزیاد به کار می فرایند. اما دقت داشته باشیم که تعداد کسانی که این هشتگ ها رااستفاده می نمایند خیلی زیاد هستند. اگر شما از هشتک #nofilter بهره ببرید، اگر صرفا می خواهید به بیننده اطلاع دهید که عکس ویرایشنشده، کار درستی انجام می دهید. اما اگر می خواهید با این هشتگ یا هشتگ هایی مانند #nature و #animal و … راحت ترجستجو شوید، خوب است بدانید که عکسی که با #nofilter تگ می گردد در کمتر از یک ثانیه از فهرست ده عکس اول خارج می گردد. ازطرف دیگر استفاده از هشتگ هایی که خیلی کم مورد استفاده نهاده شده اند هم چندانمفید نیست. چون نشان می دهد این هشتگ ها کمتر در ذهن مردم جا دارند و احتمالا کمترهم جستجو می شوند. شاید میانه این محدوده، جای مناسب تری برای انتخاب گزینه هاباشد.

نکته مهم: هشتگ ها در اینستاگرام دنبال نمایندگان شما را افزایش می دهند بخصوص اگرآنها بدرستی انتخاب شده باشند. البته به این نکته توجه داشته باشید اگر شما کاربرپرایویت(خصوصی) در اینستاگرام هستید هشتگ های شما نمایش داده نخواهد شد .

هشتگ های مناسب در اینستاگرام

از هشتگ های ساده و خوانا بهره ببرید تا فالوئرها به راحتی شما راپیدا نمایند. هشتگ به شما این امکان را می دهد تا کاربرانی که دنبال نماینده شمانیستند نیز بتوانند پست شما را ببینند. پیش از هرکاری این را هم بدانید که لینک ها در اینستاگرام قابل کلیکنیستند. اما اگر پست های اینستاگرام را در توئیتر، فیس بوک یا تامبلر به اشتراکبگذارید، می توانید روی آنها کلیک کنید. لینک های شما باید به گونه ای باشند که بهراحتی در حافظه کاربران اینستاگرام باقی بماند. بعلاوه، صفحه مقصد نیز باید براینسخه موبایل طراحی شده باشد.از دیگر مزیت های کوتاه و به یادماندنی بودن لینک ها این است کهخودتان هم می توانید به راحتی آن را روی عکس یا ویدیوی موردنظر وارد کنید .

چه شبکه هایی از هشتگ ها پشتیبانی می نمایند؟

بیشتر شبکه های اجتماعی برای سازماندهی داده ها و تسهیل جستجو برایکاربران از هشتگ ها استفاده می نمایند. با این وجود، هر شبکه اجتماعی از حالت هایمختلفی در زمینه چگونگی استفاده از آنها بهره می برد .

توییتر زادگاه استفاده مدرن از هشتگ است. هشتگ های توییتر عمدتا برایاشاره به موضوعات ویژه در تبادل نظر کاربرد دارند. نوار کناری ترندها در فید توییتر،فهرستی از هشتگ هایی که ممکن است به آنها علاقه مند باشید را ارائه می نماید. اینفهرست بر اساس توییت هایی که منتشر می کنید شکل می گیرد. هنگامی که به دنبال هشتگی در توییتر هستید سه روش برای فیلتر کردننتایج وجود دارد:

  • در حالت Top محبوب ترینو مرتبط ترین پست ها از جمله از کاربرانی که آنها را دنبال نمی کنید، نمایش دادهمی شوند .
  • در حالت All هرتوییتی که از آن هشتگ استفاده می نمایند به صورت همزمان نشان داده می گردد .
  • در حالت People You Follow نتایجیاز کاربرانی که دنبال می کنید، نمایش داده می شوند .

فیسبوک در ژوئن 2013 پشتیبانی از هشتگ را شروع کرد و البته این اقدامبه جریانی نیرومند مبدل نشد. با کلیک روی هشتگ های فیسبوکی فهرستی از پست های حاویهشتگ مشابه نمایش داده می شوند. نتایج به افرادی که شما می شناسید، محدود نمی شوند .

هشتگ ها می توانند برای تکمیل عکس های به اشتراک گذاشته شده دراینستاگرام استفاده شوند و به کاربر در کشف حساب های کاربری جدید و پست های مرتبطیاری نمایند .

هنگامی که روی یک هشتگ گوگل پلاس کلیک می کنید نتایج جستجو شامل هشتگاصلی و همچنین پست هایی با برچسب ها و کلیدواژه های مشابه می گردد. نتایج جستجوی گوگلدر سمت چپ صفحه نمایش داده می شوند در شرایطی که نتایج جستجوی هشتگ در سمت راستپدیدار می شوند. افزون بر این، گوگل امکان جستجو در فیسبوک و توییتر را نیز دراختیار کاربران قرار می دهد .

هشتگ ها می توانند در مواردی اثراتی مخرب برجا بگذارند و در موارددیگری بی نهایت مفید واقع شوند. یکی از هشتگ های حیاتی اخیر #helpnepal بود که باعث شد یاری های بسیاری به حادثه دیدگان زلزله نپال ارسال گردد. در مجموع کاربران شبکه های اجتماعی به استفاده از هشتگ ها علاقه بسیاری دارند وبه صورت روزانه آن ها را مورد استفاده قرار می دهند. این موضوع می تواند دلایلبسیاری داشته باشد :

  • استفاده از این فرایند برای افزایش شهرت یک موضوع خاص
  • ایجاد فضایی برای میزبانی از گفت و گوهای اینترنتی
  • دریافت اطلاعات درباره یک موضوع خاص به صورت یکجا
  • سازماندهی توییت ها و مطالب منتشرشده در شبکه های اجتماعی
  • افزایش تعداد طرفداران یا دوستان در شبکه های اجتماعی
  • تبلیغات شرکت های مختلف برای محصولاتشان در فضای مجازی

چگونه هشتگ مورد علاقه خود را جستجو کنیم؟

در قسمت جستجوی شبکه های اجتماعی برچسب دلخواه خود را (به عنوان مثال#دفترشما) را تایپ کنید و Enterرا بزنیدسپس آنچه در پایین صفحه می بینید پست هایی می باشد که کاربران مختلف با این هشتگپست نموده اند.

تفاوت بین # و @:

زمانی که شما بلافاصله قبل از نام یکی از کاربران علامت @ را قرار می دهیدبا این عمل نام کاربر برچسب خواهد شد و به وسیله نوتیفیکیشن ها آگاه پیغام شما خواهدشد .

کاربرد هشتگ در جستجو و اشتراک گذاری بهتر در فیس بوک:

قبلا مطالبی در توییتر هشتگ نویسی می شد اما وقتی آن را در فیس بوک بهاشتراک می گذاشتید چون هنوز فیس بوک از آن پشتیبانی نمی کرد؛ حالت زیبایی نداشت. هماکنون به راحتی می تونید آن را کپی یا به اشتراک گذاشته و یا اصلا توییتر و فیس بوکرا به هم متصل کنید تا بلافاصله مطلبتان در هر دو منتشر گردد . فیس بوکهمانطور که قبلا اشاره کردیم در ژوئن 2013 از هشتگ پشتیبانی نمود. با کلیک رویهشتگ های فیسبوکی فهرستی از پست های حاوی هشتگ مشابه نمایش داده می شوند. نتایج بهافرادی که شما می شناسید، محدود نمی شوند. هشتگ در فیس بوک می تواند بازدیدنمایندگان از پست های شما را افزایش دهند.

هشتگ در تلگرام:

تلگرام امکاناتی دارد که نرم افزارهای مشابه ندارند؛ یکی از آنهااستفاده از هشتگ است که با استفاده از آن مطالب گم نمی گردد و امکان جمع شدن آنهاپشت سرهم وجود دارد. به این صورت که بعد از هر پیغام که می فرستید یک علامت هشتگبزنید و آن عنوانی را که می خواهید بقیه با آن عنوان دنبالش بگردند را اضافه کنید.مثلا اگر متن شما درباره بخشنامه است این طور بنویسید #بخشنامه

  • قبل از علامت هشتگ حتما باید یک فاصله باشد.
  • همانطور که میبینید رنگ هشتگ آبی شده یعنی کلیک خور است. به این معنیکه اگر روی آن کلیک کنید وارد صفحه ای می شوید که تمام متن هایی که در این پیج آنهشتگ را دارند را پشت سر هم ردیف می نماید. بنابراین اگر پیغامی خیلی بالاتر باشد گمنمی گردد و با داشتن هشتگ مربوطه دسترسی به آن راحت می گردد .
  • اگر عنوان هشتگ شما دو کلمه ای است باید بوسیله underline (-) از هم جدا گردد وگرنه فقط کلمه اول را بعنوان کلمه هشتگی میشناسد ببینید.

#معماری شهرسازی

#معماری-شهرسازی

همانطور که می بینید در هشتگ اول فقط کلمه معماری کلیک خور شده ولی دردومی معماری-شهرسازی کلیک خور شده است. .بنابراینیکی از راه های کلاسه شدن مطالب استفاده از هشتگ است. کسانی که می خواهند حتما مطالبشان دیده گردد بهتر است از آن استفاده نمایند. اگر برای شخص خاصی پیغام بدهید که می خواهید متوجه پیغامتان گردد و حتماپیغامتان را ببیند از @بهره بگیرید و سپس از username آن شخص بهره ببرید.

ابزارهای دسته بندی هشتگ

سایت های مفید درباره هشتگ بسیارند اما در اینجا سه نمونه را معرفی می کنیم:

1- سایت hashtags

این سایت اولین مکانی است که شما می توانید هشتگ های رایج و پر بینندهرا پیدا کنید. معنای هر هشتگ با کلیک روی آن به طور کامل نشان داده می گردد.

2- سایت wthashtag

نوعی سایت مرجع هشتگ است که کاربران منبع هشتگ را ویرایش می نمایند. اگرشما نمی دانید هر هشتگی چه معنایی دارد یا اینکه نمی دانید چطور از آن استفادهکنید، شما می توانید در این سایت جست و جو نموده و شرح کاملی در خصوص هشتگکسب کنید.

3- سایت tagdef

این سایت به طور اتوماتیک هشتگ های روز، معروف، جدید و محبوب ترین درهفته را به زبان های مختلف فهرست می نماید. کاربران می توانند معنای این اصطلاحات رابرای دیگران بنویسند. اگر کاربران با معانی نوشته شده موافق باشند، می توانندامتیاز مثبت بدهند و اگر مخالف باشند، امتیاز منفی. البته گفته می گردد، فیس بوک نیز به زودی هشتگ را برای پست های کاربرانفعال می نماید تا دسته بندی محتوایی بهتری را در اختیار قرار داد. البته این عملجستجوی محتوا در فیس بوک را راحت تر می نماید!

گروه تکنولوژی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1191

به "هشتگ چیست و چه کاربردی در اینستاگرام و تلگرام دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشتگ چیست و چه کاربردی در اینستاگرام و تلگرام دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید