مهاجرت کاری به ترکیه در سال 2023 (شرایط و مدارک لازم)

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مهاجرت کاری به ترکیه یکی از روش های رایجی است که می توان برای مهاجرت به این کشور انتخاب کرد. در این مقاله سعی داریم درباره مهاجرت کاری به ترکیه و هر آنچه ضروری است درباره مهاجرت به این کشور بدانید، بیان کنیم.

مهاجرت کاری به ترکیه در سال 2023 (شرایط و مدارک لازم)

خبرنگاران: یکی از مقاصد مهاجرتی به ویژه برای ایرانی ها کشور ترکیه است. نزدیکی این کشور به ایران و نیز داشتن فرهنگ نزدیک به ایرانی ها باعث شده تا کسانی که شرایط مهاجرت به دیگر کشورها را ندارند، ترکیه را مقصد اول مهاجرت خود قرار دهند. مهاجرت کاری به ترکیه یکی از روش های رایجی است که می توان برای مهاجرت به این کشور انتخاب کرد. در این مقاله سعی داریم درباره مهاجرت کاری به ترکیه و هر آنچه ضروری است درباره مهاجرت به این کشور بدانید، بیان کنیم.

چرا ترکیه یکی از مقاصد مهاجرت کاری برای ایرانیان می باشد؟

ترکیه طی سال های اخیر به علت رشد بالای مالی و نیز رسیدن به رتبه 20 جهانی، به یکی از برترین گزینه های مهاجرتی برای ایرانی ها تبدیل شده است. البته نرخ بیکاری در این کشور حدود 14 درصد است از همین رو پیدا کردن شغل در این کشور کار چندان راحتی نیست. برای اینکه بتوانید به عنوان یک ایرانی اقامت کاری ترکیه را دریافت کنید، باید حائز شرایط زیر باشید:

  1. داشتن پیشنهاد کاری از یک کارفرمای معتبر ترکیه ای
  2. داشتن کارت اقامت معتبر مانند اقامت توریستی، ویزای درمانی یا فعالیت ورزشی با بیش از 6 ماه اعتبار
  3. داشتن کارت خاتمه خدمت و ترجمه کارت خاتمه خدمت برای آقایان
  4. داشتن مدرک تحصیلی دانشگاهی مرتبط
  5. داشتن سابقه کاری بالا در رشته مربوطه

در صورتی که این شرایط را دارا باشید می توانید ترجمه مدارک برای مهاجرت به ترکیه را گردآوری و برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید. اگر بتوانید پیروز به دریافت ویزای کاری این کشور شوید، برای اینکه پیروز به دریافت اقامت دائم شوید باید حداقل 8 سال در این کشور اقامت داشته باشید. پس از آن نیز طی 8 سال اقامت دائم می توانید، پیروز به تابعیت و شهروندی ترکیه شوید.

هر آنچه باید درباره شرایط و مدارک لازم جهت مهاجرت کاری به ترکیه بدانید

برای اینکه بتوانید در مهاجرت کاری به ترکیه پیروز شوید، ضروری است به موارد زیر دقت کنید:

مورد اول: مدارک مورد احتیاج برای مهاجرت کاری به ترکیه

زمانی که می خواهید برای دریافت ویزای کاری ترکیه اقدام کنید، باید مدارک لازم را که به وسیله سفارت این کشور اعلام می گردد گردآوری و پس از انجام ترجمه رسمی آن به وسیله دارالترجمه ترکی استانبولی فرایند اخذ ویزا را طی کنید. این مدارک شامل موارد زیر می باشد:

  1. پاسپورت معتبر
  2. گواهی عدم سوء پیشینه
  3. بیمه معتبر در ترکیه
  4. مجوز اداره کار، وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه
  5. اجاره محل اقامت در این کشور
  6. رزومه و سوابق کاری
  7. مدرک زبان ترکی
  8. پرداخت هزینه های مربوط به ویزا
  9. قرارداد کاری بین متقاضی و کارفرمای ترکیه ای
  10. گواهی تمکن مالی
  11. مدارک تحصیلی دانشگاهی

مورد دوم: انواع مجوزهای کاری ترکیه برای مهاجران

برای اینکه بتوانید به ترکیه مهاجرت کاری داشته باشید ضروری است به وسیله یکی از روش های زیر اقدام کنید.

  1. کارت فیروزه ای: اگر از روش کارت فیروزه ای برای مهاجرت به ترکیه اقدام کنید، باید دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی، مهارت و سابقه شغلی بالایی باشید. در این شرایط می توانید با ارائه اسناد و مدارک خود از اداره کار ترکیه برای دریافت کارت فیروزه ای اقدام کنید. از مهمترین مزایای این کارت می توان به امکان کار دائمی در ترکیه اشاره نمود علاوه بر آن فرد می تواند از تمام مزایا و حقوق شهروندی این کشور مانند بیمه درمانی و بیمه بیکاری بهره مند گردد.
  2. کار موقت: روش دیگری که می توان تحت عنوان مهاجرت کاری به ترکیه سفر کرد، به وسیله کار موقت است. در این روش فرد با داشتن پیشنهاد کاری از کارفرماها و موسسات واسطه مجاز می توانند اقدام به مهاجرت نمایند. درخواست صدور این مجوز باید الزاما از سوی کارفرما باشد. در صورتی که درخواست کارفرما برای استخدام نیروی کار خارجی تایید گردد فرد تا یک سال می تواند در این کشور کار موقت داشته باشد. پس از آن اگر مجموع عملکرد فرد مثبت باشد می تواند مجوز کار خود را تا 2 سال تمدید کند. در نظر داشته باشید که نمی توانید کارفرمای خود را طی این مدت تغییر دهید.
  3. کار دائمی یا کار مستقل: روش سوم برای مهاجرت به ترکیه استفاده از مجوز کار دائم است. اگر کسی دارای کار دائمی و مستقل باشد می تواند 5 سال در این کشور زندگی کند. این مجوز فرصتی دائمی برای کار فرد در اختیار وی قرار می دهد.

مورد سوم: سطح عایدی در ترکیه

ترکیه از نظر مالی در جایگاه قابل قبولی است. از همین رو اگر بخواهید به عنوان یک کارگر ساده حداقل حقوق را در این کشور داشته باشید، ماهانه 2500 لیر دستمزد دریافت می کنید. اما از آنجا که غالبا افراد با شرایط شغلی مناسب اقدام به مهاجرت کاری می نمایند باید بدانید که قطعا با توجه به مشاغل سطح عایدی نیز افزایش پیدا می نماید. به طور مثال سطح عایدی مهندسان مکانیک یا نرم افزار در این کشور حداقل 24 هزار لیر است. در مواردی مانند مدیریت بازاریابی و مدیر پروژه سطح عایدیی بسیار بالاتری خواهند داشت. چیزی حدود 40 هزار دلار در سال که با توجه به هزینه های زندگی در این کشور این رقم بسیار قابل قبول است.

مورد چهارم: مشاغل مورد احتیاج ترکیه

پیش از آنکه برای مهاجرت به ترکیه به وسیله کار اقدام کنید، ضروری است ابتدا مهارت و تخصص خود را در فهرست احتیاجمندی های این کشور جستجو کنید. در صورتی که بتوانید در مشاغل مورد احتیاج این کشور جاب آفر یا فرصت های شغلی مناسبی را پیدا کنید، چند گام به سمت پیروزیت نزدیک تر می شوید. از جمله مشاغل مورد احتیاج این کشور می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مدیر زنجیره ای تامین
  • مدیر فروش
  • استاد و مدرس زبان انگلیسی
  • رشته های مختلف مهندسی
  • مشاغل مالی مانند امور مالی، سرمایه گذاری و دارایی
  • رشته های مرتبط با مهندسی آی تی و علوم کامپیوتر

نتیجه گیری

مهاجرت کاری به ترکیه به عنوان یکی از کشورهای با اقتصاد قوی نزدیک ایران، یکی از گزینه های اصلی برای مهاجرت ایرانی ها به شمار می آید. به ویژه برای کسانی که دارای مدارک تحصیلی و سوابق کاری خوبی در رشته های مورد احتیاج این کشور هستند. در چنین شرایطی افراد می توانند با دریافت مدرک زبان رسمی این کشور و نیز گردآوری تمام مدارک به همراه ترجمه رسمی آن برای دریافت ویزای کاری اقدام نمایند. دارالترجمه رسمی رنسانس یکی از موسسه های رسمی ترجمه در کشور است که در زمینه ترجمه مدارک مهاجرتی به زبان ترکی استانبولی از اعتبار و کیفیت بالایی برخوردار است. علاوه بر این نظارت مشاوران سفارت باعث شده تا سطح اعتبار ترجمه های این دارالترجمه بسیار بالا باشد. از آنجا که ترجمه رسمی مدارک تاثیر مستقیم بر فرایند پذیرش افراد دارد از همین رو باید در انتخاب موسسه ترجمه بسیار دقیق و حساس باشید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 28 شهریور 1402 بروزرسانی: 28 شهریور 1402 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2552

به "مهاجرت کاری به ترکیه در سال 2023 (شرایط و مدارک لازم)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهاجرت کاری به ترکیه در سال 2023 (شرایط و مدارک لازم)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید