مقام روس: گام سوم ایران، پاسخ به تحریم های جدید آمریکا و بد قولی های اروپا بود

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه تاکید نمود که اتخاذ گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی، پاسخ به تحریم های جدید آمریکا و همچنین عدم اجرای وعده های اروپا بود.

مقام روس: گام سوم ایران، پاسخ به تحریم های جدید آمریکا و بد قولی های اروپا بود

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، لنوید اسلاتسکی رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه، گام سوم ایران در کاهش تعهدات خود ذیل توافق هسته ای (برجام) را پاسخی به تحریم های آمریکا و بدقولی های اروپا دانست.

این مقام روس گفت: آمریکا کوشش می نماید ایران را مجبور به ترک توافق هسته ای کند تا اتحادیه اروپا را متقاعد به بازگرداندن تحریمها علیه تهران کند. این موضوع در راستای گفت وگوی واقعی با تهران نیست.

اسلاتسکی در واکنش به اعلام اتخاذ گام سوم کاهش تعهدات برجامی از طرف ایران اضافه نمود: این(گام سوم) پاسخی به تحریمهای جدید آمریکا علیه ایران و همچنین ناتوانی اتحادیه اروپا در عمل به وعده هایش در زمینه راه اندازی مکانیسم اقتصادی و جبران خسارات ناشی از سیاستهای آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران بود.

آمریکا به دنبال تنش زایی در خلیج فارس است

رئیس کمیته روابط خارجی دوما تاکید نمود: آمریکا یک هدف روشن را دنبال می نماید؛ مجبور کردن ایران به ترک برجام و نهایتا متقاعد کردن اروپا به احیای بسته ضد ایرانی و اقدامات محدود کننده تحت کنترل و نظارت آمریکا.

وی در ادامه اضافه نمود: آمریکا با اعمال تحریمهای خود و همینطور تحریمهای اتحادیه اروپا، راهبرد تغییر رژیم و انزوای ایران را دنبال می نماید و به طور کلی به دنبال تنش زایی در خلیج فارس است.

درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران را نباید جدی گرفت

وی به درخواستهای مکرر آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران نیز واکنش نشان داد و شرح داد که این موضوع را نباید جدی گرفت.

اسلاتسکی در ادامه اضافه نمود، ایران مدتهاست یک سیاست محتاطانه را در پیش گرفته است. دقیقا یک سال از زمان خروج آمریکا از توافق هسته ای صبر کرد و سپس کاهش تعهدات ذیل برجام را بیان کرد. هر گام از کاهش تعهدات نیز پاسخی به یک تحریم آمریکا بود.

با این وجود رئیس کمیته روابط خارجی دوما تاکید نمود پیشرفت در مذاکره بین تهران و کشورهای اروپایی هنوز ممکن است.

لنوید اسلاتسکی در نهایت گفت: روسیه همیشه به اجرای برجام متعهد است. در بخش مربوط به ما، روسیه به دنبال پیشبرد کوششها در سطوح مختلف از جمله در سطح پارلمانی برای حفظ برجام است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران پنج شنبه شب شروع گام سوم کاهش تعهدات برجامی را ساعاتی پس از اعمال تحریمهای تازه آمریکا علیه چند فرد و نهاد ایران بیان کرد و گفت این اقدامات از روز آدینه شروع میگردد.

بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز روز شنبه 16 شهریور ماه جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی را تشریح کرد.

وی با بیان اینکه تهران فعلا قصدی برای اعمال محدودیت در نظارت های آژانس بین المللی انرژی اتمی ذیل برجام ندارد، از شروع گازدهی به سانتریفیوژ پیشرفته آی آر6 در یک زنجیره 20 تایی اطلاع داد.

وی درباره دعوت از مدیرکل موقت آژانس گفت که این سفر براساس برنامه گذشته بود و اگر آمانو زنده بود این سفر باید در همین زمان انجام می شد. وی فردا صبح وارد تهران می گردد و تا ظهر ملاقاتهایی با ظریف و صالحی دارد و بعدازظهر تهران را ترک می نماید.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین گفت که بتن ریزی نیروگاه دوم بوشهر نیز در دستورکار است.

کمالوندی مطرح کرد: در تحقیق و توسعه محدودیتی نداشتیم و کشور راستا حساب شده ای را طی نموده است. بنا نداریم کار غنی سازی را با عجله انجام دهیم. ماشین های سانتریفیوژ احتیاج به تستهای مختلف از جمله تست عمر و ... دارند که باید در زمان خود انجام شوند.(جزئیات بیشتر)

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 683

به "مقام روس: گام سوم ایران، پاسخ به تحریم های جدید آمریکا و بد قولی های اروپا بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام روس: گام سوم ایران، پاسخ به تحریم های جدید آمریکا و بد قولی های اروپا بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید