معبد تاریخی بردنشانده؛ قدیمی ترین معبد روباز ایران، اثری متعلق به 800 سال قبل از میلاد مسیح در انتظار گردشگران

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان با بیان اینکه قدمت دو اثر تاریخی سرمسجد و برد نشانده در این شهرستان به 2800 سال پیش بازمی شود، گفت: این دو اثر ارزشمند تاریخی درمسجد سلیمان مرمت و ساماندهی شده اند.

معبد تاریخی بردنشانده؛ قدیمی ترین معبد روباز ایران، اثری متعلق به 800 سال قبل از میلاد مسیح در انتظار گردشگران

به گزارش خبرنگاران از مسجدسلیمان، در شمال خوزستان مسجدسلیمان یکی از شهرهای قدیمی با آثار باستانی بسیار با ارزش و دیدنی و آثار تمدنی بسیار پرارزش است.

دو اثر تاریخی سرمسجد و بردنشانده از آثار تمدنی و باستانی موجود در این شهرستان است که آماده بازدید گردشگران و علاقه مندان به آثار باستانی است.

مسعود سلطانی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه آثار تاریخی سرمسجد و بردنشانده در این شهرستان قدمتی 2800 ساله دارند ودر سالیان گذشته به ثبت ملی رسیده اند، گفت: بعد از ثبت ملی یک اثر باید جرائم و دامنه آن اثر تاریخی تعیین شود.

وی با بیان اینکه این آثار تاریخی در مسجد سلیمان مرمت وساماندهی شده اند، گفت: صفه باستانی سرمسجد و معبد بردنشانده مسجد سلیمان از شاخص ترین بناهای تاریخی هستند که در یک دوره زمانی ساخته شده اند و قدمت این دو اثر به 800 سال پیش ازمیلاد مسیح باز می شود.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مسجد سلیمان با اشاره به اثرتاریخی معبد بردنشانده گفت: معبد برد نشانده مسجد سلیمان قدیمی ترین معبد روباز در ایران است که قدمت آن به 2800 سال پیش باز می شود این بنا ارزشمند تاریخی که از قلعه های مستحکم پاسارگاد و تخت جمشید قدیمی تر است دارای چندین رشته راه پله است این بنا متشکل از سنگ های کوچک و بزرگ در هم تنیده شده با نوع معماری اورارتو ساخته شده است که محل عبادت و نیایشگاه قوم پارس بوده و همچنین محل زیست امرا و سلاطین این قوم نیز بوده است.

وی درخصوص رسیدگی و توجه به این آثار و مرمت و ساماندهی این دو اثر ارزشمند تاریخی گفت: باتوجه به تخریب تدریجی آثار تاریخی به واسطه عوامل طبیعی مرمت این آثار امری اجتناب ناپذیر است که با توجه به اعتباراتی که دراین خصوص دراختیار میراث فرهنگی شهرستان نهاده شد توضیح عملیات اجرایی پروژه ایجاد و تجهیز سایت موزه برد نشانده و همچنین سایت موزه سر مسجد در دستور کار نهاده شد.

سلطانی در ادامه اضافه نمود: مرمت و ساماندهی این دو اثر تاریخی شامل مرمت پلکان و جهت دسترسی به صفه سرمسجد، مرمت جداره های پیرامون بنا و بازوهای پلکان ورودی، خوانا سازی جهت تردد بازدید کنندگان وپاک سازی محوطه و نظافت تمامی بناها و فضاها را از جمله اقدامات اجرا شده به منظور مرمت وساماندهی این دو اثر تاریخی ارزشمند در مسجدسلیمان عنوان نمود.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مسجدسلیمان در انتها ابراز امیدواری کرد با اعتباراتی که به منظورمرمت و ساماندهی آثارتاریخی این شهرستان در نظر گرفته می شود و با اهتمام و توجه بیشتربه این آثار دو اثر تاریخی معبد برد نشانده و صفه باستانی سر مسجد درمسجدسلیمان به دوران اوج و شکوفایی تاریخی خود برسند.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1008

به "معبد تاریخی بردنشانده؛ قدیمی ترین معبد روباز ایران، اثری متعلق به 800 سال قبل از میلاد مسیح در انتظار گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معبد تاریخی بردنشانده؛ قدیمی ترین معبد روباز ایران، اثری متعلق به 800 سال قبل از میلاد مسیح در انتظار گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید