قلعە شهر تاریخی حسن آباد ساماندهی می گردد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، خبرنگاران/کردستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان از برنامه ریزی برای احیا، بازسازی و ساماندهی قلعه شهر تاریخی حسن آباد اطلاع داد.

قلعە شهر تاریخی حسن آباد ساماندهی می گردد

یعقوب گویلیان در بازدید از قلعه شهر تاریخی حسن آباد اظهار کرد: این قلعه یکی از باشکوه ترین قلعه های کردستان و کشور است که اقدامات اولیه برای احیا ساماندهی این اثر فاخر شروع خواهد شد.

وی با اشاره به حکومت حاکمان زیادی در این قلعه اضافه کرد: از حاکمان نامداری که در قلعه حسن آباد حکومت نموده اند، می توان هلوخان و احمدخان و بنیانگذار حکومت اردلان و امیرحسن خان را نام برد که نام کنونی این قلعه از امیر حسن خان گرفته شده است.

گویلیان شرایط و ساخت قلعه را بسیار هوشمندانه بیان و مطرح کرد: طرح و نوع ساخت قلعه به گونه ای است که نشان دهنده ساخت آن در زمان قبل از حکومت امیرحسن خان بوده و تنها راه ورودی به قلعه در قسمت جنوب تپه قرار گرفته است و دیگر قسمت های تپه به صورت صعب العبور بوده و دسترسی به قلعه اصولاً غیرممکن است.

وی ادامه داد: برای محافظت بیشتر از ساکنان قلعه حسن آباد، منازل مسکونی و تجهیزات نظامی حصاری قطور و بلند دور تا دور شهر را احاطه نموده بوده و حصار مذکور برای حفاظت و دفاع از خطرات تهاجم دشمن ساخته شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اضافه کرد: علاوه بر دیوار بلند قلعه حسن آباد، از لحاظ تجهیزات دفاعی، دارای 3 برج نگهبانی بوده که هر کدام به اندازه 400متر از حصار اصلی قلعه فاصله داشته است.

گویلیان حفاظت از آثار تاریخی را وظیفه ملی عنوان و گفت: قلعه تاریخی حسن آباد در 5 کیلومتر شهرستان سنندج قرار گرفته است و به شماره 11758 در تاریخ 24 اسفند ماه 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شایان ذکر است در این بازدید محمد امینیان معاون میراث فرهنگی، پویا طالب نیا مدیرپایگاه ملی هورامان و میلاد آقایی از اعضای فعال دوستدران میراث فرهنگی استان نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 9 اردیبهشت 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1837

به "قلعە شهر تاریخی حسن آباد ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعە شهر تاریخی حسن آباد ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید