ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی

احتمالا تا به حال درباره فواید مصرف حبوبات بسیار شنیده اید. حبوبات از جمله مواد غذایی غنی از پروتئین هستند که در هرم غذایی جزء گروه گوشت محسوب می شوند. از مزایای حبوبات می توان به بهبود فرایند هضم، سلامت قلب و کاهش وزن اشاره نمود. در ادامه مقاله به ضرورت مصرف حبوبات در رژیم غذایی و فواید آن بیشتر خواهیم پرداخت.

ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی

فواید مصرف حبوبات

سوپر منبع پروتئین

آیا می دانستید که حبوبات غنی از پروتئین هستند؟ مصرف روزانه حبوبات می تواند مقدار احتیاج روزانه شما را نسبت به پروتئین رفع کند. انواع مختلف حبوبات، محتوای پروتئینی متنوعی دارند. حبوبات در مقایسه با غلات، دارای پروتئینی بین 18 تا 50 درصد است، در حالی که غلات تنها 10 تا 15 درصد پروتئین دارند. تنها تفاوت این دسته از مواد غذایی با گوشت، فقدان اسیدهای آمینه گوگرددار مثل میتونین و سیستئین در این مواد خوراکی است که ارزش پروتئینی آن ها را نسبت به گوشت ها پایین آورده است

منبع کلسیم

بر خلاف باور عمومی، حبوبات منبع کلسیم هستند. مصرف حبوبات برای بانوانی که از درد مفاصل رنج می برند یا مبتلا به پوکی استخوان هستند، توصیه می گردد. حبوبات هم چنین به پیشگیری از بیماری آرتریت در زنان یاری می نماید. لوبیا سبز یکی از حبوباتی است که به خاطر مقادیر بسیار بالای کلسیم برای درد مفاصل خوب است.

منبع پتاسیم

حبوبات هم چنین منبع خوبی از پتاسیم هستند که به حمایت از سلامت قلبی و عروقی یاری می نمایند. یک مطالعه اخیر ثابت نموده است که پتاسیم در حبوبات به کاهش خطر سکته مغزی تا 20 درصد یاری نموده و از فشار خون بالا جلوگیری می نماید. این امر برای سلامت قلب هم مناسب است. مقدار مناسب پتاسیم باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن هم می گردد.

منبع ویتامین B

آیا می دانید که ویتامین B نقش مهمی در رشد سلول های مغزی دارد؟ حبوبات حاوی مقادیر بالایی از ویتامین B هستند که بدن به وجود آن ها احتیاج دارد. مصرف حبوبات به حفظ سلامت مغز و سلول های عصبی یاری می نماید. ویتامین B هم چنین برای عملکرد طبیعی سلول های پوستی هم مفید است و به حفظ بافت پوست سالم یاری می نماید. ویتامین B موجود در حبوبات و مقادیر زیاد بالای فیبر به جلوگیری از یبوست و بواسیر هم یاری می نماید.

غنی از آنتی اکسیدان ها

از فواید مصرف حبوبات مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها نه تنها برای بدن بلکه برای قلب شما هم مفیدند. حبوبات هم چنین دارای بتا کاروتن هستند که منجر به بهبود بینایی می شوند. برخی از انواع حبوبات حاوی ویتامین C هم هستند. مصرف ویتامین C موجب افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به سرما و آنفولانزا می گردد. آنتی اکسیدان ها به حفظ درخشش پوست یاری نموده و باعث می گردد جوان تر بمانید.

ویتامین های ضروری برای زنان

نقطه ضعف حبوبات

بزرگ ترین نقطه ضعف حبوبات در تغذیه انسان این است که باعث نفخ می گردد. حبوبات به دلیل وجود مقدار زیادی قندهای غیرقابل جذب، هنگام مصرف می توانند اختلالات گوارشی به ویژه نفخ شکم ایجاد کند. این قندها در روده کوچک هضم نمی شوند چون آنزیم مناسب آن ها در بدن وجود ندارد. بنابراین آن ها هضم نشده وارد روده بزرگ می شوند. جایی که باکتری های تخمیرنماینده باعث فراوری گاز شده و عوارضی مانند اسهال، دل درد و نفخ به همراه دارد.

منبع: کتاب کاله
انتشار: بروزرسانی: 12 اسفند 1397 شناسه مطلب: 164

به "ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت و فواید مصرف حبوبات در رژیم غذایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید