شناسایی تومورسرطان با دستگاهی کوچک

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، محققان دانشگاه فناوری کمنیتس آلمان در مطالعه اخیرشان از توسعه دستگاه کوچک زیست سازگاری خبر داده اند که که با ورود به بدن قادر به شناسایی تومورها است.

شناسایی تومورسرطان با دستگاهی کوچک

تشخیص زودهنگام بیماری هایی مانند سرطان امری سخت است. این دستگاه کوچک که به وسیله دانشمندان آلمانی ایجاد شده است می تواند به محققان در شناسایی زود هنگام سرطان یاری کند.

این دستگاه نظارتی که محققان پیروز به توسعه آن شده اند می تواند با ورود به بدن انسان بر سطح pH خون که یکی از نشانه های اولیه سرطان است، نظارت داشته باشد.

دستگاه مذکور ابرخازن زیستی نانو (nano-biosupercapacitor) یا NBSC نام دارد. خازن وسیله ای است که انرژی الکتریکی را ذخیره می نماید و این بدان معناست که پس از ورود به بدن می تواند به طور مستقل در بدن عمل کند. این وسیله به علت اندازه بسیار کوچکش قادر است به نقاطی از بدن که تا پیش از این غیرقابل دسترس بوده، برود.

در توسعه چنین دستگاه هایی باید چندین نکته را در نظر گرفت که مهمترین آنها می تواند امن و زیست سازگار بودن دستگاه باشد. زیست سازگاری مربوط به رفتار زیست ماده ها در زمینه های مختلف است. محققان پیش از این در ابرخازن هایی که توسعه داده اند از مواد زیست سازگار استفاده نکرده اند. در توسعه آنها از الکترولیت های خورنده استفاده می شد که آنها هم در صورت بروز نقض یا آلودگی دچار تخلیه الکتریکی می شدند. بنابراین برای استفاده در داخل بدن مناسب است.

دستگاه مذکور نه تنها سبب انتشار ماده مضری در بدن نمی گردد بلکه همزمان با بدن عمل می نماید. آنزیم ها و سلول های زنده ای که به طور طبیعی در خون وجود دارند، عملکرد دستگاه را تا 40 درصد افزایش می دهند و این امر به حل مشکل خود تخلیه ای(self-discharging) ابرخازن های کوچک یاری می نماید. اندازه pH خون ممکن است دچار نوسان گردد این امر می تواند یکی از نشانه های اولیه سرطان باشد. به همین منظور اندازه گیری مداوم آن می تواند به تشخیص زود هنگام تومور یاری کند.

برای این منظور، محققان یک حسگر نظارت بر pH ایجاد کردند که انرژی خود را از ابرخازن nBSC انرژی دریافت می نماید. اما فقط pH خون در نوسان نیست. نحوه جریان خون و فشار رگ های خونی هم در حال تغییر مداوم است. جریان خون ضربان دارد و بسته به قطر رگ و فشار خون علملکرد متفاوتی دارد. این بدان معناست که هر دستگاهی که به سیستم گردش خون وارد می گردد باید بتواند در برابر این شرایط مقاومت کند و با آن سازگار گردد. نتایج آزمایشات نشان داد دستگاه مذکور عملکرد خوبی دارد و در این محیط پایدار باقی می ماند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2057

به "شناسایی تومورسرطان با دستگاهی کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی تومورسرطان با دستگاهی کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید