تور اروپا: سینما اروپا در محله بهارستان تهران در لیست آثار ملی ثبت شد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار بدست رسیده، سینما اروپا در محله بهارستان تهران در لیست آثار ملی ثبت شد.

تور اروپا: سینما اروپا در محله بهارستان تهران در لیست آثار ملی ثبت شد

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حکم ثبت پاساژ و سینما اروپا را به عنوان اثر فرهنگی تاریخی به استاندار تهران ابلاغ کرد. این سینما در سوم آذر 1400 در لیست آثار واجد ارزش تاریخی فرهنگی درحالی ثبت شد که از حدود 10 سال پیش، پس از آتش سوزی درهای آن برای همواره بسته شد و شهریور 1400 نیز با موافقت سازمان سینمایی منحل شد.

ساختمان سینما اروپا در بخش مرکزی شهر تهران، خیابان جمهوری، نرسیده به خیابان ظهیرالاسلام واقع شده و جز سینماهای قدیمی تهران بشمار می آمد. سینما اروپا در سال 1347 در تهران با نمایش فیلم جاده زرین سمرقند ـ تهران افتتاح شد. اروپا در آن دوره دارای 1400 جایگاه، سه بالکن و دو دستگاه نمایش 70 میلیمتری بود.

در حکم ثبت ملی این اثر تاکید شد که سینما اروپا مطابق قانون تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفته است و هرگونه دخل و تصرف، توسعه و بازسازی یا بازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود.

ثبت این آثار درحالی صورت می گیرد که آتش جان آنها را تهدید می نماید و عاملی بازدارنده از تخریب نیست، همانطور که چند روز پیش کافه آیبتا یا ساختمان غریب در خیابان لاله زار به رغم آنکه در لیست آثار ملی ثبت شده است در آتش سوخت یا آتش سوزی سال 98 که ساختمانهای اطراف میدان حسن آباد را تخریب کرد. وقوع این حوادث، مشارکت شهرداری ها، همه سازمان ها و وزارتخانه ها را برای حافظت از آثار ملی بیشتر می طلبد، بویژه آنکه بیشتر بناهای درحال ثبت یا ثبت شده در لیست آثار ملی هشدار نقص ایمنی را دریافت نموده اند و در خطر قرار دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2246

به "تور اروپا: سینما اروپا در محله بهارستان تهران در لیست آثار ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: سینما اروپا در محله بهارستان تهران در لیست آثار ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید