خبرنگاران امیر کویت: حل اختلافات دوحه و ریاض دستاورد تاریخی است

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، تهران - خبرنگاران- شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح امیر کویت آدینه شب در واکنش به انتشار اخبار مبنی بر برطرف اختلافات عربستان و قطر این رویداد را دستآوردی تاریخی نامید.

خبرنگاران امیر کویت: حل اختلافات دوحه و ریاض دستاورد تاریخی است

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش خبرنگاران از شبکه خبری الجزیره قطر، الجابر الصباح اضافه نمود: نسبت به این رویداد تاریخی که در آن تمام طرف ها تمایل خود را بر همبستگی و ثبات در میان کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و کشورهای عربی ابراز داشته اند، ابراز خوشحالی و شعف می کنم.

وی رسیدن به توافق نهایی در مورد خاتمه دادن به بحران کشورهای حاشیه خلیج فارس را به رهبران این کشورها تبریک گفت.

الجابر الصباح همچنین گفت که این دستآورد تاریخی با تلاش های مستمر و سازنده ای محقق شده است.

امیر کویت همچنین از زحمات شیخ صباح الأحمد الجابر الصباح امیر پیشین کویت نیز قدردانی کرد که به گفته وی از روز نخست این اختلاف، مدیریت این تلاش ها برای حل اختلافات را به عهده گرفت و پایه های آن را بنا نهاد تا تلاش های او در صفحات تاریخ کشورهای عربی جاودانه گردد.

شیخ صباح الحمد الصباح امیر پیشین کویت بارها از شرایط بحران کشورهای عربی و اختلافات آنها ابراز تأسف نموده و گفته بود که از اختلاف در جمع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس احساس اندوه و ناراحتی شدیدی می نماید.

از شروع بحران قطر که موجب تحریم این کشور از سوی عربستان، امارات، بحرین و مصر شده بود، کویت نقش میانجی برای حل اختلافات را بازی نموده است.

کویت پیش از این نیز بسیار تلاش نموده بود که این بحران را فیصله دهد، در سال های گذشته نیز این کشور میزبان شروط کشورهای چهارگانه عربستان، امارات، بحرین و مصر برای عادی سازی روابط با قطر بوده است.

این کشورها که 15 خرداد 96 با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی را هم به روی دوحه بستند. 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر گذاشتند که دوحه شروط تعیین شده را ناقض حق حاکمیت خود دانسته و با آن مخالفت نموده بود.

تعیین نیست که آیا قطر با شروط عربستان موافقت نموده یا کشورهای چهارگانه از موضع خود در قبال دوحه کوتاه آمده اند.

خالد جارالله معاون وزیر امورخارجه کویت شنبه شب خاطرنشان کرد که بحران روابط قطر و عربستان خاتمه یافت و توافق نهایی صورت گرفت.

اعلام خاتمه نهایی اختلافات میان عربستان و قطر ساعاتی پس از آن مطرح می گردد که فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امورخارجه سعودی آدینه شب گفت: برای حل اختلافات میان کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] بسیار نزدیک شده ایم.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر نیز روز آدینه با ابراز خوشبینی نسبت به حل بحران میان کشورش با عربستان و متحدانش گفت: حل این بحران باید فراگیر باشد و اتحاد خلیج فارس را حفظ کند.

سلطان نشین عمان نیز در این باره از بیانیه کویت در مورد نتایج مثبت برای آشتی میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استقبال کرد.

پیش تر روز پنجشنبه خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابعی، اطلاع داد که عربستان و قطر برای خاتمه دادن به بحران میان خود به زودی به توافق اولیه خواهند رسید.

به گفته یکی از این منابع، این توافق شامل سه کشور دیگر یعنی مصر، بحرین و امارات متحده عربی که روابط خود را با قطر قطع نموده اند، نخواهد شد.

این منبع تاکید نمود با توجه به بعضی مسائل مهم اختلافی از جمله روابط قطر با ایران، توافق گسترده تر همچنان غیرممکن خواهد بود.

بلومبرگ اضافه نمود که این اقدام ها پس از ماه ها تلاش دیپلماتیک و میانجی گری کویت و جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که به تازگی به خاورمیانه سفر نموده بود، انجام خواهد شد.

بر پایه اعلام دو مقام مطلع به این خبرگزاری احتمالا توافق اولیه عربستان و قطر شامل بازگشایی حریم هوایی و مرزهای زمینی، خاتمه جنگ رسانه ای و دیگر گام ها برای کسب اعتماد و از سرگیری تدریجی روابط باشد.

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز روز پنجشنبه به نقل از یک دیپلمات گفت که جرد کوشنر، مشاور ارشد و داماد ترامپ و مسؤولان دیگر کاخ سفید روز چهارشنبه در ملاقات با رهبران قطری در دوحه، مسأله تغییر جهت عبور خطوط هوایی قطر از آسمان ایران به عربستان را آنالیز کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1559

به "خبرنگاران امیر کویت: حل اختلافات دوحه و ریاض دستاورد تاریخی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران امیر کویت: حل اختلافات دوحه و ریاض دستاورد تاریخی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید