حقایق مالی درباره بورسی شدن استقلال و پرسپولیس

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، استقلال و پرسپولیس به شکل رسمی به وسیله سازمان بورس به عنوان ناشر اوراق بهادار معرفی شده اند، اما هنوز فاصله زیادی تا تحقق وعده بورسی شدن آن ها به جای مانده است. رئیس سازمان خصوصی سازی پیش از این از تاریخ 15 اسفند یاد نموده بود اما خبر های نو حاکی از این است که واگذاری استقلال و پرسپولیس به تعویق خواهد افتاد، چون شرکت فرابورس گفته تنها پس از تامین پنج شرط اجازه درج نماد در فرابورس را صادر خواهد نمود. یکی از شروط، ارزش گذاری دو باشگاه به وسیله مشاوران سرمایه گذاری و تامین سرمایه است که در خاتمه این فرآیند احتمالا قیمت پایین تری برای استقلال و پرسپولیس در نظر گرفته خواهد شد. ارزش گذاری فعلی به وسیله کارشناسان رسمی صورت گرفته در حالی که دستورالعمل سازمان بورس می گوید مشاوران سرمایه گذاری و تامین سرمایه باید آن را انجام دهند.

حقایق مالی درباره بورسی شدن استقلال و پرسپولیس

به گزارش خبرنگاران، شفاف نبودن صورت های مالی و بند های حسابرسی در صورت های مالی دو باشگاه، ابهام درباره بدهی های مالیاتی، بدهی بابت قرارداد با مربیان و بازیکنان سابق و بعلاوه بخشی از پول ها و اسناد مالی که در سال های قبل به وسیله مدیران برداشت شده و هرگز برنگشته مهمترین ایرادات وارد شده در این مرحله هستند. به این ترتیب واگذاری استقلال و پرسپولیس یا بورسی شدن آن ها احتمالا در مهلت مشخص شده قبلی منتفی خواهد شد. این فرصت را می توان به فال نیک گرفت و خرید سهام استقلال و پرسپولیس را از نظر مالی آنالیز کرد.

دلایل عرضه استقلال و پرسپولیس در بورس

حذف استقلال و پرسپولیس از رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به وسیله AFC، باعث شد فرایند خصوصی سازی این دو باشگاه سرعت بگیرد. اولین ایده جدا کردن اسپانسر مالی استقلال و پرسپولیس بود که به نظر می رسد با امضای قرارداد ایرانسل با پرسپولیس و توافق استقلال با همراه اول این مرحله را پشت سر گذاشته ایم.

قدم بعدی مشخص تکلیف مالکیت دو باشگاه و قطع وابستگی است که باید با یاری بورس انجام گردد. سازمان خصوصی سازی پیشنهاد داده در مرحله اول پنج درصد از سهام باشگاه استقلال و پرسپولیس به طرفداران اختصاص پیدا کند و پنج درصد هم بین بازیکنان، پیشکسوتان و دست اندرکاران باشگاه ها پخش گردد.

قرار است صورت های مالی استقلال و پرسپولیس بعد از تصویب، در سامانه اطلاعات ناشران کدال ثبت گردد. گفته شده استقلال و پرسپولیس حدود 10 درصد سهام خود را به منظور افزایش سرمایه به مردم ارائه کند که این 10 درصد، معادل 50 درصد سرمایه ثبتی دو باشگاه خواهد بود. سرمایه ثبتی باشگاه استقلال 719 میلیارد تومان و سرمایه ثبتی پرسپولیس 701 میلیارد تومان است که 50 درصد این سرمایه یعنی حدود 350 میلیارد تومان در قالب سهام به مردم ارائه می گردد. حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفته تمام بازیکنان و سرمربیان ادوارتاریخ دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، سهامدار این دو باشگاه خواهند بود.

شیوه عرضه استقلال و پرسپولیس در بورس

نماد استقلال و پرسپولیس به عنوان ناشر اوراق بهادار ثبت شده است، اما این مسئله را نباید به منزله پذیرش در فرابورس دانست. دو باشگاه تنها در صورتی که الزامات لازم برای درج نزد بازار پایه فرابورس (بازار خارج از بورس) و مصوبات لازم در سازمان خصوصی سازی را طی نمایند، آماده معاملات در بازار پایه فرابورس خواهد بود. سازمان خصوصی سازی می گوید بعد از ثبت دو شرکت فرهنگی ورزشی استقلال و پرسپولیس نزد سازمان بورس، کمیته درج نماد فرابورس موضوع را بررس می نماید. همزمان طرح توجیهی افزایش سرمایه دو شرکت از محل صرف سهام اجرا خواهد شد که در مجمع عمومی فوق العاده دو باشگاه باید به تصویب برسد. پس از آن مردم می توانند در قالب مشارکت در افزایش سرمایه دو باشگاه، سهامدار باشگاه ها شوند. موضوع مهم در این مرحله تفاوت روش افزایش سرمایه و عرضه اولیه است. به این ترتیب الان می دانیم در روزی که واگذاری قطعی انجام گردد، تعداد افراد حقیقی و حقوقی مشارکت نماینده مهم نیست و ثبت سفارش با فرمولی مثل عرضه اولیه اتفاق نخواهد افتاد و افزایش سرمایه به وسیله مشارکت مردم به وسیله صرف سهام رخ می دهد.

افزایش سرمایه به روش صرف سهام یعنی چی؟

صرف سهام یکی از موارد ماده 160 قانون تجارت است که بر اساس آن شرکت ها می توانند سهام خود را برابر با مبلغ اسمی، بفروشند یا اینکه علاوه بر ارزش اسمی سهم، مبلغی را به عنوان اضافه ارزش از خریدار دریافت نمایند. عواید حاصل از اضافه ارزش سهام فروخته شده به اندوخته های شرکت منتقل شده یا به صورت نقدی میان صاحبان سهام تقسیم می گردد. صرف سهام، مبلغی است مازاد بر ارزش اسمی سهام که شرکت در زمان فروش سهام عادی دریافت نموده است. معمولا وقتی شرکت سود زیادی شناسایی نموده و ارزش سهام آن در بازار بیشتر از ارزش اسمی است، می تواند سهام نو خود را با قیمت بیشتر از ارزش اسمی منتشر کند که این مورد قطعا شامل حال استقلال و پرسپولیس نمی گردد. در نهایت به مابه التفاوت ارزش اسمی و وجوه دریافتی مازاد بابت فروش سهام نو، صرف سهام گفته می گردد. صرف سهام در حساب حقوق صاحبان سهام و در ترازنامه لحاظ شده و موجب افزایش آن می گردد. از آنجا که این کار از محل افزایش سرمایه و انتشار سهام نو حاصل می گردد، باید آن را جزو منابع تامین مالی شرکت ها به حساب آورد.

آنالیز صرفه خرید سهام استقلال و پرسپولیس

گفته می گردد در صورت نهایی شدن عرضه، استقلال و پرسپولیس هرکدام یک شبه صاحب حدود 350 میلیارد تومان پول می شوند. اگر فکر می کنید این عدد قابل توجهی است، پس وقتش رسیده با حقایقی تلخ و باورنکردنی روبرو شوید؛ توصیه می کنیم یک لیوان آب خنک دم دستتان بگذارید.

گزارش های رسمی نشان می دهند بیش از نصف عایدی باشگاه پرسپولیس در سال 1400، ناشی از عملکرد این تیم در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصول 2020 و 2021 بود. پرسپولیس از این محل عایدیی سه میلیون و 470 هزار دلاری که معادل 92میلیارد تومان می گردد کسب نموده بود. با توجه به محرومیت این تیم از شرکت در فصل آینده مسابقات، این بخش از عایدی ها در سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت. این باشگاه از محل عایدی های اسپانسری پارسال 48 میلیارد تومانی کسب نموده و یاری های مردمی نیز سه میلیارد و 500 میلیون تومانی به حساب آن ها واریز نموده است. پرسپولیس پارسال تنها مبلغ 127 میلیارد تومان صرف قرارداد بازیکنان و کادر فنی خود نموده و برای حضور در مسابقات و اردو های ورزشی هم حدود 10 میلیارد تومان هزینه متقبل شده است.

استقلال پارسال با وجود کسب عایدی عملیاتی 126 میلیارد تومانی، متحمل زیان خالص 12 میلیارد تومانی شده است. یک سال قبل زیان خالص این باشگاه 51 میلیارد تومان بود. عایدی 94 میلیارد تومانی استقلال از اسپانسرها، بخش عمده عایدی های این باشگاه را تشکیل می دهد. این باشگاه از تبلیغات محیطی ورزشگاه، حدود پنج میلیارد تومان عایدی کسب نموده است. عایدی استقلال از محل یاری های مردمی، معادل شش میلیارد و 750 میلیون تومان بوده است. باشگاه استقلال در کنار این رقم ها از لیگ قهرمانان آسیا نیز حدود 20 میلیارد تومان عایدی کسب نموده است. اگرچه مبلغ قرارداد کادر فنی و بازیکنان استقلال، کمتر از پرسپولیس است و به 110 میلیارد تومان می رسد، اما این باشگاه بیش از یک میلیارد و 500 میلیون تومان پاداش پیروزی در مسابقات مختلف بین کادر فنی و بازیکنان خود تقسیم نموده است. با این حال مدیرعامل فرابورس ایران، اعتقاد دارد افزایش سرمایه به وسیله صرف سهام با سلب حق تقدم باعث می گردد منابع حاصل از عرضه سهام جذب شرکت های استقلال و پرسپولیس گردد و آن ها از منابع جذب شده برای تسویه بدهی ها و اصلاح صورت های مالی استفاده نمایند. طبق برآورد های فعلی بدهی پرسپولیس 330 میلیارد تومان و مجموع بدهی های استقلال حدود 273 میلیارد تومان قید شده که 75 میلیارد تومان از این مبلغ پولی است که باشگاه باید به بازیکنان و مربیان پرداخت کند.

به این ترتیب اگر بپرسید در چنین شرایطی خرید سهام استقلال و پرسپولیس از نظر مالی به صرفه خواهد بود یا نه باید بگوییم جواب منفی است مگر اینکه خریداران تنها با رویکرد هواداری و از روی تعصب تیمی اقدام برای این کار نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2292

به "حقایق مالی درباره بورسی شدن استقلال و پرسپولیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق مالی درباره بورسی شدن استقلال و پرسپولیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید