تور هند: جیپور یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای هندوستان است

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، ایسنا/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، جیپور یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای هندوستان است.

تور هند: جیپور یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای هندوستان است

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید. از دهلی، آگرا و جیپور دیدن کنید و در شهر زیبای بمبئی قدم بزنید، در محیط زیبای فیلم های هندی از لحظات لذت ببرید.

یکی از مقاصدی که برای سفر پس از مدتها می تواند گزینه خوبی باشد، شهر جیپور هندوستان است که تا قبل از کرونا هر سال تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب میکرد. این شهر نشانی از سنت و فرهنگ هند بوده و به شهر صورتی معروف است. علت این نامگذاری ها ساختمانهای صورتی رنگ، کاخ ها و قلعه های مجلل، باغ های سرسبز، معابد متنوع و بازارهای سنتی و رنگارنگ است.

گفته می گردد جای سینگ، حاکم آمر جیپور را با استفاده از معماری سنتی هندی و اصول شهرسازی مدرن در سال 1727 میلادی ساخته و در ادامه آن را به عنوان مرکز خود انتخاب کرد. از نکاتی که باید به آن اشاره نمود، مشارکت وییدادار باهارچاریا، معمار و کاهن هندو در ساخت این شهر بوده است. جیپور براساس یک ماندالای 9 قسمتی معروف به پیتاپادا طراحی شده است. 2 بلوک از شهر به کاخ ها و ساختمان های دولتی و هفت بلوک دیگر به عموم مردم اختصاص داشت. از مکانهای معروف و مشهور این شهر که برای گرشگران و علاقمندان جذابیت خواهد داشت، میتوان به قصر شهر، قلعه امبر، رصدخانه جانتار مانتار، موزه آلبرت هال، قلعه جاگار و... اشاره نمود.

قصر شهر مجموعه ای کاخ ها را شامل می گردد که یکی از مهمترین بخشهای جیپور است. کاخ های این مجموعه با استفاده از معماری هندی، مغولی و اروپایی ساخته شده و دارای بخش های مختلفی است که چاندرا محل و مبراک محل از مهمترین آنهاست. در این مجموعه بخش هایی چون قصر ماهارانی، موزه اسلحه خانه، گالری های هنری و... وجود دارد که بازدید از آن برای علاقمندان می تواند تجربه ای لذت بخش را به همراه داشته باشد.

چاندرا محل کاخ اصلی این مجموعه است که در گذشته محل زندگی خانواده سلطنتی بوده است. مبارک محل از دیگر بخش های مهم این مجموعه است که به دستور مهاراجه مادهو سینگ دوم ساخته شده و محلی برای پذیرایی از میهمانان خاص خاندان سلطنتی بوده است. معماری این کاخ به سبک اسلامی، راجپوت و اروپایی و ساختار آن به صورت چند قوسی است.

یکی دیگر از کاخ های باشکوه این شهر قلعه امبر است. این قلعه در 11 کیلومتری جیپور و در منطقه آمبر واقع شد. این بنا دارای ستون هایی با تزیینات خاص، نقاشی های دیواری، مشبک کاری و... است. در ساخت این بنا از سنگ مرمر و ماسه قرمز استفاده شده و از تفریحاتی چون فیل سواری و آش بازی برای جذب گردشگران به این محل استفاده می گردد.

هوا محل یکی از کاخ های جیپور است که از معماری منحصر بفردی برخوردار است. این کاخ به کاخ بادها معروف است. دارای پنج طبقه و 953 پنجره کوچک است. ارتفاع آن 15 متر است که با الهام از تاج کریشنا، خدای هندی، ساخته شده است. در این بنا از شن و ماسه سرخ و صورتی استفاده شده که باعث ایجاد نمایی زیبا و دلنشین شده است.

از جایی که این بنا هرمی شکل است، 2 طبقه بالایی آن سقف کوتاهی دارد. در گذشته سختگیری های زیادی برای زنان وجود داشت و زنان خانواده سلطنتی نمی توانستند در مکانهای عمومی حضور پیدا نمایند. این کاخ برای بانوان دربار این امکان را فراهم مینموده که بدون دیده شدن از مراسماتی که در شهر برگزار میشده، تماشا نمایند.

قلعه جاگار نیز از دیگر کاخ ها این شهر است که روی تپه عقاب ها و روبه روی دریاچه مائوتا بنا شده و مستحکم ترین و امن ترین قلعه جیپور بحساب می آید. جاگار در هیچ جنگی فتح نشده است. به همین علت به آن قلعه پیروزی می گویند. بزرگترین توپ جنگی دنیا با نام جیوانا در این مجموعه قرار گرفته است. این قلعه شامل یک باغ به سبک ایرانی، کاخ ها، معابد، اسلحه خانه و موزه است. کاخ های این قلعه شامل خیلبات نیواس، سوبهات نیواس، دیوان آی ام، آرام ماندیر و ویلاس ماندیر است.

جال محل یا کاخ آب وسط دریاچه من ساگر واقع و گفته می گردد که برای تفریحات خاندان سلطنتی و برگزاری میهمانی ها ساخته شده است. برای دسترسی به این کاخ باید با قایق به میان دریاچه رفت که این خود می تواند تجربه ای تازه و هیجان انگیز را برای گردشگران و علاقمندان به همراه داشته باشد.

این بنا به صورت متقارن ساخته شده و مانند دیگر بناهای چیپور ماسه و سنگ صورتی و سرخ در آن بکار رفته است. موقعیت قرارگیری جال محل و معماری آن این کاخ را به محل مناسبی برای عکاسی تبدیل نموده و گردشگران می توانند از این کاخ به تماشای پرندگان مهاجری چون فلامینگو بنشینند.

رصدخانه جانتار مانتار یکی از منطقه ها تماشای جیپور است. این مجموعه نجومی را مهاراجه ساوای سینگ دوم به علت علاقه زیاد به نجوم و اجرام آسمانی ساخته است. این رصدخانه نسبت به دیگر رصدخانه های تاریخی هند با 18 هزار متر مربع بزرگتر است و قدمت آن چیزی حدود 300 سال است. بعلاوه باید گفت که این رصدخانه میزبان 19 ابزار معماری بزرگ است که بزرگترین ساعت آفتابی سنگی دنیا یکی از این موارد است.

یکی دیگر از مکانهایی که مورد استقبال گردشگران است، موزه آلبرت هال است.

زمانیکه آلبرت ادوراد، شاه ولز، از جیپور بازدید می کرد تصمیم ساخت این بنا گرفته شد و نام این بنا نیز از او گرفته شده است. این موزه قدیمی ترین موزه راجستان است و در باغ رام نیوس قرار گرفته است. سبک معماری به کار رفته در این بنا تلفیقی از معماری گوتیک، اسلامی و نئوکلاسیک است.

براساس مقاله جیپور یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای هندوستان است باید بدانید که این بنا شامل صحن های مجزا، گذرگاه های طاق دار و برج های خوش نقش و نگار است. نمای بیرونی موزه دارای طاق های حکاکی شده و گنبدهای ماسه سنگی صورتی است. آثار این موزه در بخش های چون آثار هنری فلزی، سنگی، سفالی و چوبی، تجهیزات و ادوات جنگی، نقاشی های مینیاتوری، جواهرات، پارچه و لباس، فرش، آلات موسیقی، تندیس ها و آثار هنر بین الملل به نمایش درآمده است.

الفنتستیک یک مزرعه فیل سواری است که خانواده ای در قرن 16 آن را تاسیس کردند. در این مزرعه میتوان فیل سواری، آب بازی با فیل ها، رنگ آمیزی بدن آنها و غذا دادن به فیل ها را تجربه کرد که برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2327

به "تور هند: جیپور یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای هندوستان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور هند: جیپور یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای هندوستان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید