جاذبه های دیدنی شهر مهران Mehran

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مهران از شهرهای هم مرز با عراق است که در استان ایلام قرار گرفته است و در بیشتر روزهای سال زائرین عتبات عالیات به وسیله این مرز وارد کشور عراق می شوند. عظیم ترین گمرک خاکی ایران در شهر مهران قرار گرفته است و بازارچه گمرکی یکی از پربازدیدترین جاذبه های مالی شهرستان مهران است. به دلیل آب وهوای گرم بهترین زمان سفر به مهران فصل های پاییز و زمستان است.در ادامه همراه خبرنگاران باشید تا با دیدنی های مهران بیشتر آشنا شوید.

جاذبه های دیدنی شهر مهران Mehran

بلیط هواپیما در طاهاگشت

آتشکده قینقر

آتشکده کوشک قینقر مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان مهران، بخش ملک شاهی، روستای گنبد پیر محمد واقع شده و این اثر در تاریخ 27 اسفند 1387 با شمارهٔ ثبت 26468 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.در ارتفاعات کوه پشمین قنقیر ملکشاهی مهران آثاری از یک آتشکده ساسانی دیده میگردد . ارتفاع سقف این آتشکده 5 متر و مساحت آن 27 متر میباشد.این آتشکده چهار در ورودی دارد و در کنار باغی زیبا با درختان زیتون و چشمه ای واقع است و مجموعه ای زیبا را تشکیل داده است . بر ساختمان این آتشکده آسیبهای زیادی وارد شده است.

قلعه کنجانچم

قلعه کنجانچم در 15 کیلومتری شمال شهر مهران و در جاده ایلام- مهران در راستا راه کربلا واقع شده است. این قلعه در سال 1326 هجری قمری بنا به دستور غلامرضاخان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام و به عنوان قلعه زمستانی والی ساخته شده و دارای اتاق های مرتبط به هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه می باشد.

رودخانه کنجان چم

رود کنجان چم، از کوه های سیوان در جنوب ایلام سرچشمه گرفته است و در جهت شمال شرقی به جنوب غربی، پس از طی 12 کیلومتر از خط مرزی ایران و عراق در نزدیکی مهران به رودگاوی می پیوندد. سرچشمۀ اصلی این رودخانه کوه های چنگینه، علی بیگی و کوه ملاشاوه هستند و جریان آب آفتاب، که از میشخاص سرچشمه می گیرد، نیز به آن می پیوندد. رودخانه چشمه ملک، که از کوه شاه نخجیر سرچشمه می گیرد نیز به آن ملحق می گردد. این رود پس از عبور از بخش صالح آباد و شهرستان مهران به رودخانۀ دجله در کشور عراق می ریزد. طول این رود تا مرز ایران و عراق 90 کیلومتر است. روی این رودخانه، سد انحرافی کنجان چم احداث شده است.

غار زینگان

غار زینگان در صالح آباد، که از توابع شهر مهران است، واقع شده است. این مکان در اصل غار نیست، تنگه ای است که به اشتباه به غار زینگان معروف شده. این تنگه با اینکه در شهری گرراستای قرار گرفته آب و هوایی خنک و مطبوع دارد و به غار بهشت معروف شده است. مردم صالح آباد در روزهای ابتدایی فصل بهار برای تفریح و استراحت به این منطقه می فرایند و از آب و هوای دلچسب آن بهره می برند. به گفته بومی های صالح آباد طول تنگه در حدود 6 کیلومتر است و در تمام راستا آن نهری با آب زلال جریان دارد.

امامزاده سیّدحسن

امامزاده سیّدحسن در 2 کیلومتری جنوب شرقی شهر مهران و یک کیلومتری جاده مهران- دهلران واقع شده است. وی فرزند امام موسی کاظم (ع) و مورد احترام مردم منطقه است و همیشه تعداد زیادی از مردم محل برای زیارت به این محل مراجعه می نمایند. بنای ساختمان قبلی این امامزاده در زمان قاجار و والی غلامرضا خان؛ والی پشتکوه در سال 1308 هجری قمری تجدید بنا و نوسازی شد. با آغاز جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، ساختمان مذکور خسارات فراوان دید ولی در سال های 75-1371 از طریق اداره کل حج و اوقاف استان ایلام نوسازی شد.

امامزاده علی صالح

امامزاده علی صالح که در گویش کردی خاصِه علی نامیده می گردد در بخش صالح آباد شهرستان مهران در 25 کیلومتری جاده ایلام- مهران واقع شده است. بنای قدیمی این امامزاده در زمان قاجار ساخته شده است. گنبد این امامزاده بر روی یک چهارطاقی ساخته شده و شبستانی با هشت گنبد کوچک تر اطراف آن را احاطه نموده است. این مقبره از اماکن متبرکه بسیار زیبا و مورد احترام است که مردم از تمام نقاط استان ایلام برای زیارت آن به صالح آباد مسافرت می نمایند.

منطقه شکار ممنوع کولک

منطقه شکار ممنوع کولک 76 هزار هکتار مساحت دارد، که 50 هزار هکتار آن به منطقه حفاظت شده ارتقا می یابد. بر اساس این گزارش، موافقت وزارت صنایع و اداره کل منابع طبیعی نیز در این زمینه اخذ شده است و به زودی در دور سوم سفرهای استانی به تصویب نهایی خواهد رسید. نزدیکی به منطقه نمونه گردشگری ˈزینگانˈ و شهر زیارتی ˈصالح آبادˈ از یک طرف و قرار دریافت در نوار مرزی با کشور عراق را از ویژگی های ممتاز این منطقه می توان برشمرد.

بازارچه مرزی مهران

بازارچه مرزی مهران، با وسعت 14 هکتار در نقطه صفر مرزی بهرام آباد درتیرماه سال 82 راه اندازی شد و فعالیت های مالی و تردد زوار در این منطقه رسمیت یافت. این بازارچه ازسال 1382 با مدیریت فرمانداری شهر مهران عملاً فعالیت مالی خود را با کشور عراق آغاز نموده است. بازارچه مهران 123 غرفه دارد که از این تعداد 110 غرفه فعال هستند و 13 غرفه دیگر به دلیل نامناسب بودن بنا مورد استفاده نیستند.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1110

به "جاذبه های دیدنی شهر مهران Mehran" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های دیدنی شهر مهران Mehran"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید