ساحل مکسر، تندیس باشکوه طبیعت جنوب

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، ساحل مکسر در بندر مقام، حاصل میلیون ها سال فرسایش طبیعت است. تلاقی کوهستان با دریا و سال ها نفوذ آب میان شیارهای کوه ، تندیس هایی زیبا آفریده اند.

ساحل مکسر، تندیس باشکوه طبیعت جنوب

یکی از برجسته ترین ویژگی های استان هرمزگان، برخورداری هم زمان از بافت کوهستانی و دریا است. ساحل مکسر بارزترین نمونه های این تلاقی را باصخره های شکل گرفته از رد آب دارد. نفوذ آب طی سالیان دراز به منافذ کوه، ساحل مکسر را به شکل امروزی آن پدید آورده است.

استان هرمزگان در پنج رده نخست مقاصد گردشگری ایران قرار گرفته است. 95 درصد از سفرهای دریایی کشور، در این استان رخ می دهند. با این وجود، هم چنان تعداد سواحل بکر و دیدنی با قابلیت گردشگری بالا در کرانه خلیج فارس بسیار زیاد هستند. ساحل مکسر به تازگی مورد اقبال بالا در جذب گردشگران قرار گرفته است که با وجود ظرفیت های طبیعی و مجذوب نماینده این ساحل و اطراف آن، دور از انتظار نیست.

آنچه باید از شگفتی ها و دیدنی های ساحل مکسر و اطراف آن بدانید، خبرنگاران در این مقاله به شما عرضه می نماید. با ما همراه شوید تا بیشتر به ویژگی های این ساحل زیبا پی ببرید.

در سفر به ساحل مکسر چه باید بدانیم؟

  • ساحل مکسر کجاست؟
  • چگونه به ساحل مکسر برویم؟
  • ویژگی های ساحل مکسر
  • دیدنی های اطراف ساحل مکسر
  • پوشش گیاهی و جانوری ساحل مکسر
  • در سفر به ساحل مکسر با خود چه ببریم؟
  • اقامت در ساحل مکسر
  • برترین زمان سفر به ساحل مکسر

آیا تا به حال به استان هرمزگان سفر نموده اید؟ آیا می دانید بکرترین ساحل هرمزگان کجاست؟ تصور می کنید سواحل زیبای پوشیده شده از صخره های بلند و چشم انداز ها خارق العاده فقط مختص پوسترها است؟ اگر این گونه می اندیشید، به شما پیشنهاد می کنیم به سواحل مکسر در هرمزگان سفر کنید.

ساحل مکسر کجاست؟

ساحل مکسر در کرانه ساحلی خلیج فارس و استان هرمزگان واقع شده است. این سواحل صخره ای، در حدفاصل شهر پارسیان تا بندر مقام و در چند کیلومتری شهر بندر مقام، قرار دارند. بندر مقام از توابع بخش شیبکوه و در شهرستان بندر لنگه است.

بندر لنگه در گذشته به نام بندر مروارید معروفیت داشت؛ زیرا مرکز عمده صید مروارید بود و امروزه پررونق ترین شهر ساحلی ایران است.

مکسر کلمه ای عربی و به معنی شکسته و خرد شده است. ساکنان ساحل مکسر در گذشته قبایل عرب زبان بودند؛ به همین علت بسیاری از اسامی و منطقه ها در ناحیه نام هایی عربی دارند.

چگونه به ساحل مکسر برویم؟

راه های دسترسی به ساحل مکسر متفاوت هستند. بسته به اینکه در سفرتان برای بازدید از چه منطقه های در هرمزگان برنامه ریزی نموده باشید، می توانید از دو راستا متفاوت به بندر مقام و ساحل مکسر برسید. یک راه رسیدن به مقام از طریق شهر بندر لنگه است. چنانچه قصد سفر به مرکز هرمزگان را دارید، می توانید از بندر عباس پس از طی راستا 180 کیلومتری، به بندر لنگه بروید و با ادامه دادن راستا در جهت غرب و به فاصله 187 کیلومتر دیگر به بندر مقام خواهید برسید.

راه دوم از طریق استان های فارس و بوشهر و گذشتن از شهر عسلویه است. در این راستا از بندر عسلویه در جهت جنوب شرقی پس از طی مسافت 60 کیلومتری به شهر پارسیان می رسید و در ادامه راستا و حدود 60 کیلومتر دیگر، با گذشتن از روستاهای زیارت و مغدان، وارد بندر مقام می شوید. ساحل مکسر در انتهای این جاده چشم نواز و 10 کیلومتر مانده به بندر مقام واقع شده است. جاده بین بندر مقام و شهر پارسیان، جاده مقام-بستانو نام دارد و بسیار زیبا و دیدنی است.

ویژگی های ساحل مکسر

تجربه آرامش در کنار چشم انداز ها باشکوه طبیعی در این ساحل بکر، قابل توصیف نیست. گویا طبیعت با حوصله و دقت فراوان، سال ها با ظرافت این صخره ها را تراشیده است تا تندیسی بی بدیل خلق کند. شما با سازه ای کاملا طبیعی روبرو هستید که عظمتی شگرف دارد.

برای کادربندی دوربینتان هر قابی انتخاب کنید، زیبا خواهد بود. احتیاجی نیست عکاسی حرفه ای باشید تا چشم انداز ای خاص ثبت کنید. از هر صحنه ای عکس بگیرید، تبدیل به تابلویی زیبا خواهد شد.

ویژگی اصلی سواحل مکسر که آن را از دیگر سواحل خلیج فارس متمایز نموده است، شکل ظاهری و ساختار متفاوت این سواحل است. پیشروی کوهستان در آب و سالیان سال نفوذ آب های خلیج فارس در شیارها و منافذ کوه، صخره هایی پرپیچ وخم با بافتی شگفت انگیز به وجود آورده اند. تمایز این سواحل با سایر کرانه ساحلی جنوب، صخره های این منطقه را به اثری ملی طبیعی تبدیل نموده است.

شاید وصف زیبایی های آسمان کویر را کمتر کسی نشنیده باشد، اما باید گفت شکوه آسمان شبانه ساحل مکسر، در توصیف نمی گنجد.

اگر در زمان غروب خورشید در ساحل باشید، می توانید از لا به لای شیار صخره های پرپیچ و خم، به تماشای زیبایی آن بنشینید. هرگز این تصویر را فراموش نخواهید کرد.

در بیشتر قسمت ها، بافت شنی ساحل نرم و مطبوع برای پیاده روی بدون کفش است. تماشای رد پاها روی سواحل دست نخورده، چشم انداز ای تماشایی می سازد.

دیدنی های اطراف ساحل مکسر

ساحل مکسر در نزدیکی منطقه ای به نام پارسیان قرار گرفته است. شهرستان پارسیان در قسمت غربی استان هرمزگان واقع شده است. این منطقه شگفت انگیز به لحاظ وسعت جاذبه های گردشگری نظیر ندارد. حضور طبیعت گردان و گردشگران، اقتصاد منطقه را رونق بخشیده است. سفر به این منطقه شما را مسحور طبیعت خواهد نمود و برای گردش در تمام جاذبه های آن می توان بارها به این منطقه سفر کرد.

بندر مقام یکی از اصلی ترین بنادر منطقه و راه دسترسی به جزیره های لاوان و شیدور (مارو) است. سواحل جزیره لاوان مرجانی، بکر و دست نخورده هستند. قایق های ماهی گیری بین لاوان و ساحل مکسر تردد می نمایند. از جزیره لاوان از طریق قایق می توانید به جزیره خالی از سکنه شیدور بروید و از سکوت و آرامش این طبیعت بکر بهره ببرید.

جاده ساحلی بین بندر مقام تا شهر پارسیان (جاده مقام-بستانو)، در یک سمت به کوهستان زیبا و در سوی مقابل به خلیج فارس محدود می گردد. اما چشم انداز ها زیبا و طبیعت بکر راستا، تنها دیدنی و جاذبه این جاده نیستند. در میانه راه، در جوار روستاهای مغدان و زیارت، کنار جاده ساحلی، صخره ای بلند و پیچ پیچ مشرف به خلیج فارس خودنمایی می نماید. این منطقه بنام گردنه عشاق معروف است. رفتن بر فراز صخره و تماشای ساحل و دریا، به خصوص زمان غروب خورشید، برایتان خاطره ای دلنشین می سازد.

در غربی ترین نقطه هرمزگان و در پارسیان، شهر کوشنار جاذبه های گردشگری طبیعی در دریا و کوه و دشت دارد. آب و هوای کوشنار بسیار گرم است و فقط در بازه کوتاهی از زمستان معتدل می گردد. بندر تبن در این شهر مخصوص ماهی گیری و بندر بدو مهیا برای گردشگری است.

شهر دشتی در نزدیکی شهر پارسیان جایگاه بنای تاریخی کلات سرخ، به جای مانده از قرن 12 بوده است که متاسفانه امروزه نابود شده و جز ویرانه ای از آن باقی نمانده است. در سواحل این شهر، لاک پشت ها تخم گذاری می نمایند.

در فاصله 66 کیلومتری شهر پارسیان، چشمه و آبشار بوچیر با چشم انداز های فوق العاده و دره های عمیق، در نزدیکی روستای بوچیر قرار دارند. عمق دره در نقاطی به 50 متر می رسد. در 600 متری جنوب این دهستان، ارگی بزرگ به جای مانده از دوران حکومت بنی حماد در منطقه، جاذبه ای تاریخی است.

در17 کیلومتری جنوب پارسیان، حوالی روستای چک چک، در میان کوه های خشن، تنگه ای تاریک با صخره هایی پوشیده از خزه نهفته است. تنگه شو تاریکو بخشی از اعجاز بی نظیر منطقه پارسیان است. برای بازدید از این تنگه حتما باید از راهنماهای محلی یاری بگیرید. راستا بسیار زیبا، اما دارای فرعی های زیاد است و در میانه راستا، دوراهی می گردد.

روستای بهده از دیگر توابع شهرستان پارسیان و در غرب آن است و خود جاذبه های بی شماری مانند قلعه بهده و غار گیری را در بر گرفته است.

روستاهای غرب هرمزگان در منطقه پارسیان، مجموعه ای دیدنی با تعدد جاذبه های گردشگری هستند.

در سردترین فصل های سال، دما در این منطقه ها کمتر از 6 درجه سانتی گراد نمی گردد. سواحل شنی پارسیان برای قدم زدن و آبتنی، بسیار مناسب هستند.

برای گردشگری در تمام نقاط این روستاها و بهره بردن از جاذبه های آن ها، به سفری طولانی و برنامه ریزی دقیق احتیاج دارید. با توجه به علاقه مندی و زمان سفرتان می توانید برترین انتخاب را انجام دهید و بیشتر لذت ببرید.

از دیگر جاذبه های پارسیان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ساحل نیرم گاوبندی
  • چشمه تنگه سریدون
  • چشمه شمس
  • چشمه فاریاب
  • آبدان و آبشار چله
  • بنادر صیادی
  • پارک ملی دریایی نایبند
  • خلیج نایبند

خلیج نایبند زیستگاه علف های دریایی و مرجانی است که کوهستان ها و تپه های ماهوری آن را پوشانده اند.

پوشش گیاهی و جانوری ساحل مکسر

در نقاط ساحلی، پوشش گیاهی محدود به تجمع پلانگتون هایی می گردد که باعث سبز شدن رنگ آب شده اند. خزه ها روی سنگ های ساحلی را در برخی نقاط پوشاند ه اند. این سنگ ها بسیار لیز هستند. اگر هوس کردید در میانشان گشتی بزنید، دقت کنید. در نقاط کوهستانی و مرتفع ، گیاهان معطر و بوته ای رشد می نمایند و در نقاط دورتر از ساحل، گیاهان مقاوم به گرما و بی آبی می رویند.

پوشش گیاهی در روستاها و منطقه ها مختلف شهرستان پارسیان، بسیار متنوع است. گیاهان کوهی با خواص دارویی و همین طور گیاهان معطر مانند بابونه در راستاهای کوهستانی فراوان هستند. بوی این گیاهان فضا را پر می نماید.

زیستگاه لاک پشت های پوزه عقابی در آب های ساحلی مکسر است. این گونه رو به انقراض، در فصل تخم گذاری به سواحل لاوان و شیدور می فرایند و تخم گذاری می نمایند. حفظ زیست بوم این منطقه برای حفاظت از این لاک پشت های به جای مانده از دوران حکومت دایناسورها بر زمین، لازم است.

انواع مختلفی از صدف ها و گوش ماهی ها در سواحل و سفره ماهی ها و عروس دریایی در آب ها یافت می شوند.

در سفر به ساحل مکسر با خود چه ببریم؟

شاید اولین وسیله مورد احتیاج برای بازدید از ساحل مکسر، دوربین عکاسی تان باشد. اگر بازدید از سواحل برنامه گردش یک روزه در سفر شما است، همراه داشتن مواد خوراکی و آب آشامیدنی و کیسه زباله کفایت می نماید؛ اما اگر می خواهید در طبیعت کمپ کنید، تمام وسایل مورد احتیاج از جمله چادر و وسایل کامل شخصی با خود ببرید. این سواحل برای شنا و آبتنی بسیار مناسب هستند، پس لباس اضافه و حوله همراه داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که پس از اتمام اقامت در ساحل جز رد پای خود، چیزی باقی نگذارید.

اقامت در ساحل مکسر

به علت آب و هوای مناسب در این منطقه، اقامت در فضای باز و شب زنده داری در ساحل، هواداران فراوانی دارد. اما توجه داشته باشید گرچه در زمستان هوای هرمزگان بهاری است، ولی بارش های ناگهانی سیل آسا اتفاق می افتد. پس اگردر زمستان به این سواحل سفر کردید، آمادگی لازم را داشته باشید.

خانه های محلی و اقامتگاه های بومی در روستاهای اطراف، گزینه های مناسب دیگر برای اقامت هستند. با اقامت در این مکان ها با فرهنگ مردم جنوب و رسوم و سنت های آن ها آشنا می شوید و به رونق مالی و گردشگری این منطقه یاری خواهید کرد.

برترین زمان سفر به ساحل مکسر

استان هرمزگان در منطقه فوق حاره ای قرار گرفته است و اقلیم آن گرراستا است. گرما و رطوبت هوا در نیمه اول سال، سفر به این استان را با دشواری های زیادی همراه می نماید. برترین زمان سفر به هرمزگان و بهره مندی از جاذبه های دیدنی آن، از اواسط پاییز تا اواسط بهار است. در اسفندماه هوای هرمزگان بسیار عالی می گردد.

تماشای طبیعت بکر و آرامش حاصل از این تفرج، برای همگان خواستنی است، اما باید توجه داشت که این پهنه اعجاب آور طبیعت که سخاوتمندانه در به روی ما می گشاید، پس از گذشت سالیان متمادی فرسایش طبیعی حاصل شده است. هرگونه آسیب به چرخه حیات طبیعت در این منطقه، قابل جبران نخواهد بود. حراست از این ثروت طبیعی و زیست بوم منطقه وظیفه همه ما است.

منبع عکس کاور: irna.ir

منبع: کجارو / خبرگزاری صدا و سیما / hameghlim.com / toptourist.ir / shoaresal.ir
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2248

به "ساحل مکسر، تندیس باشکوه طبیعت جنوب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساحل مکسر، تندیس باشکوه طبیعت جنوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید