ثلاث باباجانی، پُرجاذبه فراموش شده

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، خبرنگاران/کرمانشاه بهار این سرزمین دیدنی است. فصل هزار رنگ خدا که از راه می رسد، از کوه های سرسبز سر به آسمان برافراشته تا رودهای خروشان و پرپیچ و خم در انتهای دره های عمیق، بهشتی زمینی و رویایی را در این دیار ترسیم می نماید و به رخ می کشاند.

ثلاث باباجانی، پُرجاذبه فراموش شده

اینجا طبیعت روح آدمی را جادو می نماید. هنگامی که در این سرزمین سحرانگیز از پستی و بلندی جاده های مارپیچی گذر می کنی، تا جایی که چشم می بیند و کار می نماید، کوه است و دره و رودخانه های گم شده در زیر شاخه های پربار درختان انبوه.

در این دیار شگفت انگیز فراموش شده، ازلابلای جنگل های دلربای دست نخورده بوی تاریخ می آید و صدای نبردهای تن به تن پادشاهان باستانی بر دامنه کوه بمو در میان هیاهوی موج های خروشان هواسان گم می گردد.

اینجا سرزمین کوه بمو، دنگی، گردنه حیرت انگیز سیاتایر، مله سراژین، چشمه شفابخش ریزه، رودخانه های لیله، آب سفید برگ، آب هواسان و زمکان و سراب های هلول و مامیشان و آبشار زیبای شیخ صله است. سرزمینی که هنوز نشانه های هشت سال ایثارگری و رشادت جوانان این سرزمین هم در گوشه گوشه ارتفاعات آن دیده می گردد.

ثلاث باباجانی سرزمینی سرشار از جاذبه های توریستی طبیعی و تاریخی و جنگ است، اما همه این ظرفیت ها به دست فراموشی رفته و کسی سراغی از زیبایی های ناشناخته این دیار نمی گیرد.

هرچند این شهرستان به واسطه مناظر خیره کننده اش، تاریخ غنی و چهار هزار ساله اش، وجود بازارچه مرزی شیخ صله و همجواری با کشور عراق و یادگارهای بجای مانده از جنگ تحمیلی در ارتفاعاتش می تواند در کنار سایر شهرستان های منطقه اورامانات کرمانشاه در جذب توریست حرفی برای گفتن داشته باشد، اما بی توجهی مسئولین میراث فرهنگی استان همه این ظرفیت ها را به کُنج غربت برده است.

ثلاث باباجانی حتی محروم از اداره میراث فرهنگی!

یدالله شکری فرماندار شهرستان ثلاث باباجانی هم که از این بی توجهی ها گلایه دارد، در گفت و گو با خبرنگاران، بااشاره به ظرفیت های توریستی این شهرستان، گفت: مناظر طبیعی چشم نواز در کنار سراب ها، رودخانه ها و سدهای پرآب آزادی و ازگله این ظرفیت را در ثلاث باباجانی بوجود آورده که بتواند در بحث توریستی پررونق باشد.

وی توضیح داد: وجود بقایای شهر باستانی درنه شهردر منطقه دولی دره و کشف کتیبه تاریخی چهار هزار ساله در کوه بمو ظرفیت تاریخی این شهرستان را هم بالا برده است.

فرماندار ثلاث باباجانی بااشاره به ظرفیت های توریستی جنگ این شهرستان، اضافه نمود: همچنین وجود چشمه ریزه که خاصیت درمان بیماری های کلیوی را دارد و هر روز از استان های مختلف افرادی برای درمان به آنجا می آیند، زمینه رونق توریسم درمانی را در این شهرستان فراهم نموده است.

وی گفت: هرچند ثلاث باباجانی همه این ظرفیت ها را دارد، اما سالیان سال است که توریستی آن مورد غلفت واقع شده است.

شکری با گلایه از بی توجهی متولیان میراث فرهنگی استان نسبت به این شهرستان، گفت: ما تنها شهرستانی در استان هستیم که با وجود ظرفیت های توریستی و تاریخی زیادی که داریم، حتی اداره میراث فرهنگی هم نداریم.

وی افزود: باتوجه به اینکه در حال حاضر ادارات این شهرستان به دلیل تخریب ساختمان های اداری در زلزله 1396 در داخل کانکس هستند، از چند مدت پیش یک کانکس را هم برای راه اندازی میراث فرهنگی شهرستان مستقر کردیم و پیگیری های زیادی داشتیم و قول هایی هم از مسئولین میراث فرهنگی استان گرفتیم تا این اداره راه انداری گردد، اما تا به امروز بی نتیجه بوده است.

فرماندار ثلاث باباجانی با بیان اینکه این شهرستان شرایط خوبی هم در زیرساخت های توریستی ندارد، گفت: در بحث زیرساخت های توریستی شرایط مناسبی نداریم و در حال پیگیری برای برطرف این مسائل هستیم و امیدواریم مسئولین میراث فرهنگی با دید باز برای به حرکت درآوردن چرخ های توریستی شهرستان پای کار بیایند.

وی افزود: باتوجه به پتانسیل هایی که داریم، بدنبال راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و اجرای طرح مطالعاتی توریستی در جهت زیبای رودخانه زمکان هستیم.

شکری به ظرفیت های مرز شیخ صله هم برای رونق توریستی شهرستان اشاره نمود و اضافه نمود: این مرز می تواند برای رونق توریستی شهرستان یاری خوبی باشد.

وی در سرانجام بااشاره به در پیش بودن رویداد بین المللی توریستی کرمانشاه 2020، اظهار امیدواری کرد با دید مثبت مسئولان میراث فرهنگی استان، شهرستان ثلاث باباجانی هم سهمی از رونق توریستی حاصل از این رویداد داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 تیر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1289

به "ثلاث باباجانی، پُرجاذبه فراموش شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثلاث باباجانی، پُرجاذبه فراموش شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید