تمایل به بازگشت در دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی چقدر است؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران گفت: 16 درصد از کسانی که میل به مهاجرت دارند، می خواهند دوباره به ایران برگردند.

تمایل به بازگشت در دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی چقدر است؟

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایران در گفت وگو با خبرنگار اظهار کرد: بر اساس نتایج پیمایش محدود و سنجش میل به مهاجرت در میان دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی، 16 درصد از کسانی که میل به مهاجرت دارند می خواهند دوباره برای زندگی به ایران برگردند، در حالیکه 38 درصد از آنان تمایلی برای بازگشت به کشور ندارند؛ از طرف دیگر حدود نیمی از افرادی که می خواهند مهاجرت نمایند هنوز تصمیم قطعی برای ماندن در خارج از کشور و یا بازگشت به وطنشان نگرفته اند.

صلواتی ادامه داد: خوشبختانه 60 درصد از دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی، علاقه زیاد و یا بسیار زیادی به ایفای نقش در جهت اصلاح و پیشرفت امور کشور دارند؛ در حالیکه 22 درصد از آن ها تمایل خود به ایفای نقش در جهت اصلاح کشور را کم و یا خیلی کم عنوان نموده اند.

او اضافه کرد: بر اسای نظر سنجی دیگری، طیف وسیعی از افراد (حدود 40 درصد)، بدون آگاهی از شرایط مهاجرت و اطلاعات دقیق از شرایط کشور مقصد، اقدام به مهاجرت می نمایند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران اعلام کرد: تعداد دانشجویان ایرانی بازگشته از اسفند 1394 تا فروردین 1399 به هزار و 560 نفر رسیده است؛ به عبارت دیگر، از زمان شروع رسمی طرح همکاری با متخصصان ایرانی، به طور متوسط روزانه بیش از یک متخصص ایرانی به کشور بازگشته است.

صلواتی در ادامه درباره فرایند ورود دانشجویان به آمریکا گفت: تعداد ویزای F 1 و J 1 صادر شده در آمریکا برای دانشجویان و محققان ایرانی در طی سال های 2016 تا 2019، کاهشی قابل ملاحظه داشته است بطوریکه تعداد ویزای F 1 صادر شده طی سال های مذکور با کاهشی تقریبا 57 درصدی و تعداد ویزای J 1 با کاهشی حدود 68 درصدی همراه بوده است.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران ادامه داد: سیاست های سختگیرانه مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا و قانون عدم ورود اتباع کشور های عمدتا مسلمان اگر چه شامل دانشجویان نمی گردد، اما بر پذیرش و اخذ ویزا و ورود دانشجویان ایرانی تاثیر گذار بوده است؛ در سال های آینده، احتمالا کشور هایی مانند کانادا و آلمان جایگزین آمریکا می شوند.

  • نقش کلیدی مهاجران در انتقال دانش و فناوری
  • نخستین سالنامه مهاجرتی ایران منتشر شد
  • زمان بازگشت دانشجویان خارجی به کشور اعلام شد
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 11 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1478

به "تمایل به بازگشت در دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایل به بازگشت در دانشجویان و فارغ التحصیلان ایرانی چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید