ترکیه طلسم اسکاری خود را می شکند؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، فیلم 197 دقیقه ای درباره علف های خشک جدیدترین ساخته نوری بیلگه جیلان فیلمساز مطرح سینمای ترکیه به عنوان نماینده رسمی این کشور در اسکار 2024 معرفی گردید.

ترکیه طلسم اسکاری خود را می شکند؟

به گزارش خبرنگاران، این ششمین باری است که ترکیه فیلمی از نوری بیلگه جیلان را برای نمایندگی این کشور در جوایز اسکار انتخاب می نماید، هرچند تا به امروز هیچ کدام به جمع نامزدهای نهایی شاخه برترین فیلم بین المللی راه نیافته اند.

جیلان در سال 2014 با فیلم خواب زمستانی پیروز به کسب جایزه نخل طلای برترین فیلم جشنواره کن شد.

فیلم درباره علف های خشک روایتگر داستان یک معلم هنر جوان است که چهارمین سال خدمت اجباری خود را در روستایی دورافتاده در آناتولی به خاتمه می رساند. پس از وقوع چندین اتفاق که او به سختی می تواند معنی آن را بفهمد، امید خود را برای فرار از زندگی تلخی که به نظر می رسد در آن گیر نموده است، از دست می دهد اما مواجهه با نورای، که خودش یک معلم است، می تواند کلید غلبه بر اضطراب او باشد.

مروه دیزدار بازیگر نقش نورای در این فیلم ساعت 3 و 17 دقیقه ای، برنده جایزه برترین بازیگر زن جشنواره کن سال جاری شد.

این فیلم که به وسیله آکین آکسو، ابرو جیلان و نوری بیلگه جیلان نوشته شده است و قرار است در نخستین نمایش خود در آمریکای شمالی در جشنواره در حال برگزاری تورنتو به روی پرده برود و در ادامه در جشنواره فیلم نیویورک نمایش داده می گردد و در آمریکا نیز اکران عمومی خواهد شد.

سینمای ترکیه نخستین بار در سال 1964 در رقابت اسکار شرکت کرد و تا به امروز تنها یک بار در سال 2008 با فیلم سه میمون ساخته جیلان پیروز به رسیدن به جمع نامزدهای اولیه ساخه برترین فیلم غیرانگلیسی زبان (بین المللی) جوایز اسکار شده است.

تا به امروز کشورهای هند، استرالیا، بوتان، بلغارستان، کلمبیا، شیلی، کامبوج، ژاپن، آلمان، کره جنوبی، سوئیس، پرو، رومانی، سوئد، تایوان، تاجیکستان و تونس نیز فیلم برگزیده خود را برای اسکار 2024 به آموزشگاه معرفی نموده اند.

بر اساس قوانین اسکار، فیلم ها برای داشتن شرایط رقابت در شاخه فیلم بین المللی باید در فاصله زمانی اول دسامبر 2022 (10 آذر 1401) تا 31 اکتبر 2023 (9 آبان 1402) حداقل هفت روز اکران پیاپی تجاری همراه با بلیت فروشی داشته باشند.

برای اینکه فیلم ها راحت تر الزامات آموزشگاه را برآورده نمایند، آموزشگاه اجازه واجد شرایط شدن فیلم ها با اکران در خارج از کشور مبدا (کشور معرفی نماینده) را نیز می دهد، مشروط بر اینکه فیلم در خارج از ایالات متحده و قلمروهای آن برای حداقل هفت روز متوالی در یک سینمای تجاری همراه با بلیت فروشی اکران گردد.

آخرین مهلت معرفی فیلم از سوی کشورها برای شاخه برترین فیلم بین المللی اسکار 2024 روز دوشنبه دوم اکتبر (10 مهر) است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 18 شهریور 1402 بروزرسانی: 18 شهریور 1402 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2548

به "ترکیه طلسم اسکاری خود را می شکند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه طلسم اسکاری خود را می شکند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید