ایران چند سال نفت برای فراوری دارد؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، در صورت تداوم فراوری نفت در سطح فعلی و ثابت بودن حجم ذخایر تثبیت شده، کشور تا 108 سال آینده، نفت برای فراوری خواهد داشت.

ایران چند سال نفت برای فراوری دارد؟

به گزارش تسنیم، در سال 2019 ایران به لحاظ ذخایر اثبات شده نفت پس از کشور های ونزوئلا، عربستان و کانادا در رتبه چهارم نهاده شد و 9 درصد از ذخایر نفت دنیا را در اختیار دارد.

به لحاظ مقدار ذخایر اثبات شده گاز پس از روسیه در رتبه دوم دنیا قرار داشت، بعلاوه ایران با دارا بودن حدود 13 درصد از ذخایر نفت اوپک، میان کشور های عضو پس از ونزوئلا و عربستان سعودی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

حجم کل ذخایر نفت خام، مایعات و میعانات گازی در سال 1396، معادل 245.74 میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده که این مقدار در سال 1398 به 245.95 میلیارد بشکه معادل نفت خام رسیده و تغییر محسوسی در حجم ذخایر هیدروکربوری مایع طی این سال ها دیده نشده است.

مجموع ذخایر نهایی نفت خام کشور در خاتمه سال 1398، حدود 182.51 میلیارد بشکه بوده که نسبت به سال های 1396 و 1397 تغییر محسوسی نداشته است.

عمر ذخایر هیدروکربوری مایع 108 سال برآورد شده است، در واقع عمر ذخایر یا ضریب ذخایر به فراوری، بدین معناست که در صورت تداوم فراوری نفت در سطح فعلی و ثابت بودن حجم ذخایر تثبیت شده، کشور تا 108 سال آینده، نفت برای فراوری خواهد داشت.

ایران به منظور حفظ صندلی خود در بازار های بین المللی باید در سال های آینده با اولویت قرار دادن فعالیت های اکتشافی بر ذخایر متعارف، به ذخایر غیر متعارف خود در منطقه ها البرز مرکزی، قالی کوه و زردکوه استان لرستان و دشت مغان آذربایجان نیز توجه کند.

کارشناسان اکتشاف ایران تخمین می زنند که ذخایر گسترده ای از شیل نفتی و شیل گازی در شمال و جنوب کشور وجود دارد، در این راستا، وزارت نفت در نظر دارد فعالیت های اکتشاف خود را در مورد این منابع غیر متعارف در سه زیر مجموعه شیل نفتی، شیل گازی و هیدرات های گازی دنبال کند.

با توجه به اطلاعات مندرج در ترازنامه انرژی سال 1397، اولین پروژه شیل نفتی در قالی کوه لرستان در دست اجراست.

منبع: فرارو
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2132

به "ایران چند سال نفت برای فراوری دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران چند سال نفت برای فراوری دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید