ایران توانایی فراوری داروی کرونا را دارد، رتبه جهانی در زیست فناوری

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، به گزارش خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای انجمن علمی زیست فناوری بیوتکنولوژی و مدیران شرکت های فراوری کننده محصولات زیست فناوری با حضور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با دکتر سعید رضا عاملی دبیر این شورا ملاقات کردند.

ایران توانایی فراوری داروی کرونا را دارد، رتبه جهانی در زیست فناوری

رتبه نخست ایران در دنیا در تنوع فراوریات داروهای زیست فناوری

در این ملاقات دکتر محمد مدنی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و سوابق این انجمن علمی گفت: از اوایل دهه هفتاد شمسی و با توجه به نیازهای کشور، فعالیت های زیست فناوری در کشور شروع شد و با توجه به پیشرفت های بعضی کشورهای دنیا در این زمینه سعی شد تا با برقراری ارتباط با این کشورها، دستاوردهای علمی کشور در این زمینه گسترش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در همان زمان جمعی از متخصصان کشور به منظور کسب آموزش های لازم و انتقال فناوری های این حوزه به سایر کشورها اعزام شدند و بعد از کسب مهارت های لازم به کشور بازگشتند.

مدنی ادامه داد: یکی از دلایل پیروزیت های کشور در این زمینه ایجاد امکان حضور شرکت های خصوصی بخش زیست فناوری است که امروز بیش از 40 شرکت خصوصی در این زمینه فعالیت دارند.

وی گفت: جلوگیری از واردات غیر ضروری محصولات زیست فناوری از لوازم پیشرفت های بیشتر در این حوزه است.

عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: 21 داروی زیست فناورانه در کشور فراوری می گردد که از نظر تنوع فراوریات کشورمان رتبه نخست را در دنیا دارد.

وی ادامه داد: در زمینه تشخیص و مقابله با بیماری کووید 19 (کرونا) هم اکنون شرکت های فعال در بخش زیست فناوری دستاوردهای بسیار چشم گیری داشته اند.

مدنی گفت: با توجه به سند ملی زیست فناوری زمینه های بسیار مناسب و خوبی برای فعالیت در این بخش وجود دارد.

داروهای فراوری شده کشورمان در دنیا با مقبولیت و تقاضای زیادی روبه رو هستند

پس از سخنان دکتر مدنی، دکتر فریدون مهبودی نیز طی سخنانی گفت: 12 سال بعد از فراوری نخستین داروی زیست فناورانه در دنیا کشورمان پیروز شد تا در این زمینه نخستین داروی خود را فراوری کند.

وی اضافه کرد: هم اکنون داروهای فراوری شده کشورمان در سطح دنیا با مقبولیت و تقاضای زیادی روبه رو هستند و این ظرفیت مناسبی برای توسعه این بخش است.

مهبودی ادامه داد: فعالان حوزه زیست فناورانه کشور سفیران سلامتی در سطح دنیا هستند و امروز بسیاری از کشورهای منطقه بازار مناسب عرضه و مصرف فراوریات زیست فناورانه کشورمان هستند.

این فعال عرصه زیست فناوری گفت: ساختارهای رسمی کشور در زمینه فراوری، صادرات و … محصولات زیست فناوری نیازمند اصلاح و بهبود است.

تاکید بر سرعت در فراوری محصولات زیست فناوری

در ادامه دکتر هوشمندیان نیز در سخنانی گفت: سرعت در فراوری محصولات زیست فناوری یک عامل مهم و معین کننده است. اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد توان مالی شرکت های فعال در این زمینه آسیب خواهد دید.

این فعال عرصه زیست فناوری ادامه داد: اگر بخواهیم زیست فناوری در کشور وجود داشته باشد باید به روزرسانی اطلاعات و دانش در این عرصه توجه لازم را داشته باشیم.

هزینه بالای بیمه های درمانی، مسائلی برای صنعت زیست فناوری ایجاد نموده است

در ادامه دکتر محمدرضا فاضلی نیز گفت: فرایند تأیید محصولات در سازمان غذا و دارو یک فرآیند زمان بر و طولانی است که باید رفع گردد. نگاه افراطی و تفریطی و یک سویه به این بخش آسیب رسان است.

این فعال عرصه زیست فناوری ادامه داد: با توجه به بالا بودن هزینه بیمه های درمانی در کشور، مسائلی برای صنعت زیست فناوری کشور ایجاد شده است.

فاضلی گفت: محصولات فراوریی کشورمان قابلیت رقابت با محصولات فراوری شده در سایر کشورها را دارند.

فعالان زیست فناوری کشور توانایی فراوری داروی کرونا را دارند

دکتر امیر فرشچی نیز در این جلسه گفت: هم اکنون یکی از شرکت های زیست فناوری حدود 400 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور ایجاد نموده است. کشورمان پیروز شده تا انحصار در فراوری بسیاری از داروهای زیست فناورانه در دنیا را رفع کند.

این فعال عرصه زیست فناوری ادامه داد: یک تغییر کوچک در لیست داروهای زیست فناورانه، می تواند حدود 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری را با مخاطره روبرو کند.

فرشچی با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: اگر حمایت های لازم در این زمینه صورت گیرد، فعالان زیست فناوری کشور توانایی لازم برای فراوری داروی این بیماری دارند.

وی اضافه کرد: تحریم زیست فناوری کشورمان توسط دشمنان یکی از تحریم های سخت بر علیه ملت ایران است. موضوع زیست فناوری با توجه به مسائل و بیماری های جدید یک موضوع امنیتی و مربوط به حیات یک ملت است.

واردات محصولات زیست فناورانه به کشور به راحتی انجام می گردد

دکتر بهروز حاجیان در این جلسه یادآور شد: در زمینه فراوری کیت های تشخیص بیماری هم با مسائلی روبرو هستیم. این در حالی است که واردات محصولات زیست فناورانه به کشور به راحتی انجام می گردد.

این فعال عرصه زیست فناوری ادامه داد: این در حالی است که هزینه های فراوریکننده که شامل حقوق کارکنان، خرید مواد اولیه و… است دائماً در حال افزایش است.

حاجیان گفت: محصولات فراوری شده در کشورمان دارای مجوز مصرف در بسیاری از کشورهای اروپایی است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که این محصولات با توجه به استفاده از ظرفیت های داخلی قیمت کمتری دارد.

این فعال عرصه زیست فناوری ادامه داد: حدود یک میلیون کیت تشخیص بیماری کرونا در کشور روزانه فراوری می گردد و باید زمینه برای مصرف این محصول فراهم گردد.

حاجیان گفت: از تهدید بیماری کرونا می توانیم فرصت خوبی برای گسترش فعالیت های زیست فناورانه ایجاد کنیم.

استفاده از ظرفیت پارک های علم و فناوری برای جهش فراوری در زیست فناوری

در ادامه جلسه، دکتر کارگاه نیز طی سخنانی گفت: با حمایت های خوب معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شتاب دهنده های زیادی در عرصه زیست فناوری ایجاد شده است. بعضی از مسائل این حوزه موجب دلسردی و یأس فعالان و متخصصان شده است.

این فعال عرصه زیست فناوری ادامه داد: استفاده از ظرفیت پارک های علم و فناوری و سایر توانمندی های کشور می تواند حوزه زیست فناوری را با جهش عظیمی روبرو کند.

در ادامه جلسه، دکتر کاظم علی بر تسریع کار با توجه به تقاضای داخلی تاکید نمود. دکتر محمدی گفت: باید موانع حرکت فعالان بخش زیست فناوری که با همه مسائل و تحریم ها در حال فعالیت هستند، رفع گردد. یک کمیته تخصصی در زمینه غذا و دارو باید در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد گردد.

دکتر عبدالحسین روح الامینی نیز گفت: یکی از کارهای عظیم کشور که می تواند به عنوان یک فعالیت دانش بنیان مورد توجه قرار گیرد، موضوع زیست فناوری است. بعضی حسادت ها و… در این زمینه مسائلی برای فعالان زیست فناورانه ایجاد نموده است.

روح الامینی ادامه داد: سرمایه اصلی کشور در بخش زیست فناورانه نیروی انسانی متخصص و توانمند کشور است. برخوردهای سلیقه ای و خارج از ضوابط باید حذف گردد.

در خاتمه این جلسه دکتر عاملی تاکید نمود که پیشنهادات اعضاء انجمن در کارگروه زیست فناوری که مسئولیت آن بر عهده دکتر روح الامینی است طرح و تدوین گردد تا در نهایت مورد آنالیز ستاد نقشه جامع علمی کشور قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1245

به "ایران توانایی فراوری داروی کرونا را دارد، رتبه جهانی در زیست فناوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران توانایی فراوری داروی کرونا را دارد، رتبه جهانی در زیست فناوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید