از چه زمانی غذا دادن به نوزاد را آغاز کنیم؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، غذا دادن به نوزاد یکی از لذت بخش ترین کارهای مادرانه است. اما مادران باید به این نکته توجه داشته باشند که برای غذا دادن به نوزاد عجول نباشند و تا زمان اعلام شده توسط متخصصان کودک صبر نمایند. شاید می پرسید بهترین زمان آغاز غذا دادن به نوزاد کدام است؟

از چه زمانی غذا دادن به نوزاد را آغاز کنیم؟

در این مقاله شما با بهترین زمان آغاز غذا دادن به نوزاد و البته عوارض زود غذا دادن، آشنا خواهید شد؛ پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

زمان مناسب برای آغاز غذا دادن به نوزاد

اصولا نخستین سوالی که خیلی از پدر و مادرها از متخصصان کودک می پرسند این است که، بهترین زمان آغاز غذا دادن به نوزاد از چه وقتی است و از چه نوع نوع غذاهایی و با چه کیفیتی باید استفاده کرد؟ آیا استفاده از غذاهای جامد مثل برنج و … مانعی ندارد ؟

پاسخ این است: تغذیه تکمیلی از انتها 6 ماهگی آغاز و تا انتها 12 ماهگی ادامه می یابد؛ زیرا در انتها 6 ماهگی تکامل دستگاه گوارش بیشتر و احتمال آلرژی کمتر می شود و درصد عفونت های گوارشی نیز پایین می آید. ضمناً شیرخوار توانایی نشستن و برداشتن تکه های غذا را هم پیدا می نماید.

نکته: بهترین تغذیه تا انتها 6 ماهگی نیز، طبق تایید سازمان جهانی بهداشت، یونیسف و آموزشگاه بچه ها آمریکا و کانادا، استرالیا و اروپای غربی، تنها شیر مادر است.

نکاتی درباره غذا دادن به نوزاد از 6 ماهگی به بعد

یکی از نکات مهم در تغذیه کودک این است که در انتها 6 ماهگی، علاوه بر تغذیه با شیر مادر، 3 الی 4 بار در روز، کودک در حجم کم غذای کمکی دریافت کند؛ در هنگام غذا دادن شکیبا باشید و آرام آرام این کار را انجام دهید تا کودک با روش بلعیدن آشنا شود.

در روزهای اول، در عین ساده بودن غذاها، تنوع را هم رعایت کنید تا کلیه مواد مغذی مورد احتیاج کودک تامین شود؛ مثلا بهتر است در هفته های اول فرنی و بعد حریره بادام و کم کم سوپ ساده به کودک بدهید. این مواد غذایی علاوه بر کم کالری بودن، آلرژزا هم نیستند.

استفاده از مغزها در اولین غذاها، به خصوص استفاده از بادام به دلیل خواص بی نظیرش، ضرورت دارد. در صورت کم اشتهایی و بی میلی کودک سعی کنید از غذای مورد علاقه وی بهره ببرید و به وسیله توجه و محبت بیشتر و همچنین با تغییر در ترکیب، مزه و حتی رنگ غذا، او را به خوردن هرچه بهتر تشویق کنید.

نکته: اگر به شیرخوار به موقع غذای کمکی داده نشود، دچار سوء تغذیه، کوتاه قدی و عقب افتادگی ذهنی شده که بعدها قابل جبران نیست.

عوارض زود غذا دادن به نوزاد

شیر مادر بهترین و کامل ترین غذا برای شیرخواران زیر شش ماه است. زیرا این غذای محبوب، به تنهایی دارای تمام املاح معدنی و ویتامین هاست و به تنهایی احتیاج کودک را تامین می نماید. طبق گفته کارشناسان تغذیه کودک، آغاز غذای کمکی تا قبل از 6 ماهگی به دلیل آماده نبودن دستگاه گوارش شیرخوار، کاری غیرمعقول است و باعث مشکلاتی چون موارد زیر می شود:

  • ابتلاء به سوء تغذیه و عدم رشد کافی
  • اسهال
  • کاهش فراوری و ترشح شیر مادر (به دلیل کم مکیدن سینه مادر توسط نوزاد)

بعضی مادران بر این باورند که از 4 ماهگی به بعد هم امکان دادن غذای کمکی وجود دارد؛ خیر این طور نیست. آغاز غذای کمکی در 4 تا 6 ماهگی، در صورت عدم افزایش وزن کودک به دلایل مختلف از جمله کم شدن شیرمادر؛ آن هم فقط به دستور و تایید پزشک امکان پذیر است.

کلام آخر

در این مطلب ما زمان مناسب آغاز غذا دادن به نوزاد و عوارض زود غذا دادن به نوزاد را آنالیز کردیم. اما پیشنهاد می کنیم اگر در رابطه با تغذیه نوزاد زیر شش ماهه با غذای کمکی دارید، حتما مقاله غذای کمکی نوزاد 4 ماهه را مطالعه بفرمایید.

ما منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما مادران گرامی در این زمینه، در انتهای همین صفحه هستیم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1461

به "از چه زمانی غذا دادن به نوزاد را آغاز کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از چه زمانی غذا دادن به نوزاد را آغاز کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید