هایپرلوپ چین در واقع یک قطار پرنده است
به گزارش مجله سفرنامه مالزی، شاید از پروژه فوق العاده هایپرلوپ ایلان ماسک آگاهی داشته باشید اما این تکنولوژی در مقابل فناوری چینی قطار پرنده آنقدرها هم بلندپروازانه نیست، یک شرکت چینی به تازگی ادعا کرده است میتواند قطاری با سرعت 4000 کیلومتر بر ساعت بسازد که سرعتی برابر یک هواپیمای مسافربری میباشد.
یک موسسه چینی فعال در حوزه هوا فضا ادعا می کند که یک قطار پرنده را طراحی کرده که می تواند تا سرعت 4000 کیلومتر در ساعت نیز حرکت کند اما این ادعا با شک کارشناسان حوزه حمل و نقل و عموم مردم این کشور مواجه شده است. شرکت علم و صنعت هوا فضای چین اعلام کرده که برنامه هایی برای تحقیق در مورد یک شبکه ریلی آینده نگرانه دارد که در ابتدا با سرعت 1000 کیلومتر در ساعت بین شهرها به حرکت در خواهد آمد و در نهایت به سرعت 4000 کیلومتر در ساعت خواهد رسید.
این سرعت بیش از 10 برابر بیشتر از سرعت تندروترین قطارهای کنونی است. این ایده توسط لیو شی کوان، معاونت اجرایی این شرکت در یک کنفرانس تجاری در ووهان در ایالت هوبی اعلام شده است با این وجود هیچ تاریخی برای اجرایی کردن این پروژه اعلام نشده است. بر اساس این ادعاها بیش از 20 گروه تحقیقاتی چینی و بین المللی روی این پروژه کار خواهند کرد. سرعت 4000 کیلومتر در ساعت با فاصله زیادی سرعت تندروترین جت های تجاری جدید مانند ایرباس اَی 380 و بوئینگ 787 خواهد بود که به ترتیب 1020 و 954 کیلومتر در ساعت سرعت را پشت سر خواهد گذاشت. ایده قطار پرنده این امکان را به مسافران تور چین خواهد داد که فاصله بین پکن تا ووهان در مرکز این کشور را در عرض نیم ساعت طی نمایند.
این پروژه در واقع ترکیبی از یک هواپیمای با سرعت مافوق صوت و یک قطار سریع السیر است که شباهت بسیاری با هایپرلوپ ایلان ماسک دارد. قطارهای با تکنولوژی هایپرلوپ می توانند با سرعت بیش از 1200 کیلومتر حرکت نمایند. البته کارشناسان و صاحبنظران این عرصه، واقعیت و امکان پذیر بودن این ادعای چینی ها را زیر سوال برده اند. برای مثال، ژائو جیان، استاد حمل و نقل دانشگاه پکن گفته است که بدن انسان از لحاظ فیزیولوژیکی توان تحمل شتابی با این سرعت را حتی برای کوتاه ترین زمان نیز نخواهد داشت و می گوید این کار تنها در صورتی عملی است که مسافران در واقع فضانورد باشند.
وی همچنین امکان پذیر بودن این پروژه از لحاظ اقتصادی را نیز زیر سوال می برد و می گوید که این پروژه بسیار پر هزینه در واقع صرفه اقتصادی نداشته و ترافیکی که برای استفاده از چنین قطارهایی ایجاد می شود بسیار کم خواهد بود. این پروژه قرار است ابتدا با سرعت 1000 کیلومتر بین شهرهای منطقه ای اجرا شده و سپس با سرعت 2.000 کیلومتر در شهرهای بزرگ و کلیدی اجرایی گردد. برخی گفته اند که 6 سال طول خواهد کشید تا چین سرعت قطارهای سریع السیر خود را از 300 به 350 کیلومتر در ساعت برساند و تازه هیچ سیستم ترمزی در دنیا وجود ندارد که بتواند قطاری با سرعتی فراتر از 1000 کیلومتر را در موارد اضطراری متوقف کرده و مسافران زنده بمانند.
البته کشور چین از سال 2011 تلاش کرده سرعت قطارهای سریع السیر خود را از 300 کیلومتر در ساعت به 350 کیلومتر در ساعت برساند. برخی دیگر بر این باورند که مسئولان این کشور باید به جای رویاپردازی و ایده های محال، به دنبال روش های ممکن و کم هزینه و سریع برای رفع مشکلات حمل ونقل در این کشور باشند. البته این اولین بار نیست که محققان چینی ادعا می کنند در حال توسعه تکنولوژی هایی برای بالا بردن سرعت سیستم ریلی این کشور در مقیاس گسترده و سرعت های نجومی و غیرقابل باور هستند