عمل های ضروری جراحی ستون فقرات در همه گیری کرونا

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، حتی در موج چهارم کرونا که شدیدترین و سخت ترین مقطع زمانی برای کشور از زمان آغاز این همه گیری به شمار می رود هم ممکن است بیمارانی به دلیل مسائل ستون فقرات نیازمند جراحی باشند.

عمل های ضروری جراحی ستون فقرات در همه گیری کرونا

بیشتر بیماری های ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک ها، سرخوردگی مهره ها، تنگی کانال نخاعی و موارد مشابه بیماری هایی مزمن هستند که فرد را ماه ها یا سال ها دچار علائم کرده و فرایند پیشرفت آنها تدریجی و کند است اما گاهی همین بیماری ها نیز سبب بروز علائم شدید و حتی تهدیدکننده جدی سلامت می شود.

مسائل اورژانسی ستون فقرات مانند شکستگی ها، دررفتگی ها یا خونریزی های اطراف یا داخل نخاعی طبیعتا به درمان فوری و اورژانسی نیاز دارند اما از این موارد که بگذریم، سایر بیماری های ستون فقرات هم ممکن است شرایطی را ایجاد کنند که امکان صبر برای فروکش کردن موج ابتلا به کرونا وجود نداشته باشد.

فردی که به دنبال بلند کردن جسم سنگین دچار بیرون زدگی شدید دیسک کمر شده ، ممکن است چنان دردی را تجربه کند که صبر برای حتی چند روز هم برایش ممکن نباشد.

جدا از درد شدید،برخی بیماری هایی که در بالا ذکر شد باوجود فرایند کند پیشرفت، ممکن است در یک مقطع زمانی با فشار قابل توجه روی نخاع یا اعصاب نخاعی خطر آسیب جدی این عناصر عصبی را به همراه داشته باشد؛ به این معنی که گاهی یک دیسک بیرون زده، تنگی کانال یا سرخوردگی مهره به حدی می رسد که فشار روی عصب ها بسیار شدید بوده و عملکرد آنها دچار اختلال شده و خطر از کار افتادنشان و درنتیجه فلج اندام ها و اختلال در کنترل ادرار به وجود می آید.

در این صورت انجام عمل جراحی و آزادکردن نخاع و ریشه های عصبی تحت فشار درواقع اورژانس بوده و می تواند از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری کند.

سایر بیماری های درگیر کننده ستون فقرات هم از این قاعده کلی مستثنا نیستند؛ تومورهای ستون فقرات و آبسه ها در بیشتر موارد نیازمند جراحی اورژانس هستند زیرا ممکن است با گذر زمان، پیشرفت و گسترش پیدا کنند یا با تشدید فشار روی نخاع و عصب ها به آنها آسیب بزنند.

درمجموع باید گفت هرگاه بیماری درگیر کننده ستون فقرات به قدری شدید باشد که درد غیرقابل تحمل برای بیمار ایجاد کند یا این که با اثر فشاری روی عناصر عصبی خطر آسیب دائمی به آنها احساس شود، به نوعی اورژانس تلقی شده و لازم است عمل جراحی آنها در اولین فرصت انجام شود.

دکتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز و اعصاب / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1871

به "عمل های ضروری جراحی ستون فقرات در همه گیری کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمل های ضروری جراحی ستون فقرات در همه گیری کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید