طراحی نمای بیرونی ساختمان

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، شاید وقت آن رسیده باشد که به نمای بیرونی ساختمان خود نگاهی انداخته و به دنبال روش هایی برای اجرای یک طراحی خوب برای آن باشید. در طراحی نمای بیرونی ساختمان توجه به توازن میان رنگ ها و ترکیب صحیح اشکال مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه به بیان ایده هایی در این زمینه می پردازیم.

طراحی نمای بیرونی ساختمان

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

ایجاد نمایی جذاب

در ابتدا ضروری است بدانید که رسیدن به یک طراحی زیبا برای نمای بیرونی ساختمان به یک طراحی بلند مدت احتیاج داشته و به زودی حاصل نمی گردد. انجام این کار باید با مشورت و یاری دریافت از یک متخصص انجام پذیرد. البته در انجام این کار خلاقیت نیز بسیار به کار می آید، اما به کارگیری ایده های لازم در این زمینه، اهمیت ویژه ای دارد. در ادامه به شرح موارد لازم برای رسیدن به یک طراحی زیبا خواهیم پرداخت.

معین هدف طراحی نمای بیرونی

قبل از اقدام به هرگونه کاری، به احتیاجها و هدف خود از طراحی نمای بیرونی ساختمان فکر کنید. توجه داشته باشید که طراحی نمای بیرونی ساختمان باید با طراحی داخلی آن هماهنگی داشته باشد. برای مثال اگر این طراحی برای آتلیه ای صورت گیرد، باید در ساخت و طراحی این ساختمان حتما از یک پنجره بزرگ برای ورود نور طبیعی استفاده گردد. به طور کلی می توان گفت هر آنچه که برای طراحی نمای بیرونی استفاده می کنید، با طراحی داخلی خانه هماهنگ می باشد.

استفاده از متریال مختلف

در طراحی نمای بیرونی به اندازه طراحی داخلی از اِلمان های تزئینی استفاده نمی گردد. آن چه که در طراحی نمای بیرونی اهمیت دارد استفاده از از متریال و بافت مناسب می باشد. به همین خاطر در انتخاب آن ها باید نهایت دقت را داشته باشید. در هنگام انتخاب متریال مناسب باید به مقاومت آن ها و در کنار آن به زیبایی آن توجه داشته باشید. خوشبختانه امروزه متریال های مختلفی از چوب گرفته تا استیل، در انواع مختلف وجود دارند و انتخاب نمونه مناسب از میان آن ها کار چندان دشواری نیست. از طرفی دیگر توجه داشته باشید متریالی که در بیرون از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد، گران قیمت می باشد. به همین خاطر قبل از اقدام به هرگونه کاری با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

رعایت توازن میان تقارن و شکل ساختمان

در اجرای طراحی نمای بیرونی ساختمان آن چه که اهمیت دارد، رعایت تناسب و تقارن اشکال می باشد. رعایت این دو مورد نقش مهم و اساسی در طراحی نمای ساختمان دارد. زیرا رعایت این دو اصل باید به گونه ای باشد که زیبایی آن در کنار طراحی دقیق به خوبی اجرا گردد. برای شرح مفهوم تقارن می توان به انواع خانه های گرجستانی که در ساخت آن ها درب در مرکز و هریک از پنجره ها در دو طرف ساختمان قرار دارند اشاره نمود.

زیبایی و محل صحیح قرار دریافت پنجره ها از اصول ساخت نمای بیرونی به شمار می آید، اما آن چه که در کنار این اصل اهمیت دارد و نسبت به آن موارد رجحان دارد توجه به کارایی و طول عمر و دوام پنجره ها می باشد. امروزه انواع پنجره هایی که هم از لحاظ کاربرد و هم زیبایی بتواند هم زمان جوابگوی احتیاجهای افراد باشد، موجود می باشند. شما می توانید با یاری یک متخصص نمونه ای مناسب از آن را انتخاب و در ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد.

استفاده از رنگ ها در طراحی نمای بیرونی

بدون شک انتخاب رنگ مناسب از میان این همه رنگ برای طراحی نمای خارجی کار چندان ساده ای نیست. در ابتدا برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب رنگ باید به این نکته توجه داشته باشید که تمایل دارید از رنگ های پایه برای رنگ آمیزی نمای بیرونی استفاده نمایید یا استفاده از رنگ های غالب و چشمگیر را برای این کار انتخاب می نمایید. بعد از تصمیم در خصوص این موضوع به انتخاب رنگ بپردازید. نکته ای که در خصوص انتخاب رنگ وجود دارد این است که انتخاب رنگ مناسب احتیاج به تست دارد و نمی توان با یک نگاه رنگ مناسبی برای انجام این کار در نظر گرفت. برای انتخاب رنگ بهترین راه استفاده از دو طیف مختلف از یک رنگ می باشد. بهتر است برای استفاده از این دو طیف از طیف روشن برای رنگ آمیزی بدنه ساختمان و از طیف تیره تر برای رنگ آمیزی لبه و فریم ها استفاده گردد. برای رنگ آمیزی انواع درب و پنجره ها نیز بهتر است از یک رنگ سوم استفاده نمایید.

طراحی چشم نواز قسمت ورودی

طراحی قسمت ورودی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چرا که این قسمت از خانه اولین قسمتی است که مهمانان به آن وارد می شوند. از این رو می توان گفت طراحی آن باید به گونه ای باشد که که در خاطر مهمانان جاودانه باقی بماند. در طراحی این قسمت استفاده از یک روش نورپردازی مناسب و به کار بردن ایده های جذاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

انتخاب وسایل روشنایی مناسب

استفاده از یک روش نورپردازی مناسب از جهت ایجاد نمایی زیبا و هم چنین بالا بردن امنیت در هنگام شب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای انتخاب وسیله روشنایی مناسب به سبک طراحی که در طراحی داخلی خانه به کار رفته است نیز توجه نمایید. برای مثال اگر در طراحی داخلی خانه از سبک مدرن استفاده شده است، از وسایل روشنایی مدرن استفاده نمایید. در انتخاب روش نورپردازی و وسیله روشنایی مناسب به زیبایی آن در شب نیز توجه داشته باشید.

بام مناسب

بام خانه از جمله قسمت هایی است که کم ترین تاثیر را در زیبایی خانه دارد. آن چه که در هنگام ساخت بام خانه باید مورد توجه قرار دهید انتخاب متریال با کیفیت و مقاوم می باشد. در انتخاب متریال مناسب برای بام خانه باید به شکل ساختمان نیز توجه نموده و از متریالی مناسب استفاده کرد. برای مثال بعضی از این متریال ها برای بعضی از خانه ها سنگین بوده و ممکن است باعث ایجاد مشکل گردد. برای مثال می توان برای بام خانه از آسفالت پشت بام استفاده کرد. نصب این محصول ساده بوده و نصب آن هزینه زیادی در بر ندارد.

نکات پایانی

طراحی قسمت بیرونی خانه نیز مانند طراحی داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چرا که نمای بیرونی خانه اولین منظره ای است که مهمانان و بینندگان با آن روبه رو می شوند. از این رو باید به طراحی آن به اندازه طراحی داخلی اهمیت داد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 22 دی 1398 بروزرسانی: 9 مهر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 901

به "طراحی نمای بیرونی ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی نمای بیرونی ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید