سیاه بازی فروشنده ها در آدینه سیاه!

حراج آدینه چند سالی است که در ایران به تقلید از بلک فرایدی فرنگی ها انجام می گردد و اتفاقا رونق خوبی هم گرفته است. اما پشت پرده این تخفیف های بالا چیست؟

سیاه بازی فروشنده ها در آدینه سیاه!

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، بلک فرایدی (Black Friday) ، آدینه سیاه، حراج آدینه (به قول برخی ها حراآدینه!) یا هر اسم دیگری که رویش می گذارند، آخرین آدینه ماه نوامبر است. روزی مخصوص هواداران تخفیف و خرید ارزان. چند سالی می گردد که در کشور ما هم، حراجی بزرگی به نام حراج آدینه به تقلید از بلک فرایدی فرنگی ها و البته همزمان با آن برگزار می گردد. بلک فرایدی بزرگ ترین حراجی سال است که در اغلب کشورهای اروپایی و امریکایی برگزار می گردد. البته این حراج پیشینه ای دیرینه دارد. در قدیم فروشگاه های بزرگ این حراج را سالی یک بار برگزار می کردند و با رشد فروشگاه های اینترنتی این حراج به آنها هم سرایت کرد. چند سالی میگردد که فروشگاه های اینترنتی بزرگی مانند آمازون این رسم را اجرا می نمایند .

در این بین اما فروشگاههای ایرانی هم بیکار ننشسته و با تغییر نام به آدینه سیاه، این رسم را اجرا می نمایند. بلک فرایدی در دهه 90 به پدیده ای عمومی تبدیل شد و حالا در ایران نه فقط فروشگاه های اینترنتی بلکه بسیاری از فروشگاههای زنجیره ای نیز این رسم را به عناوین مختلف برگزار می نمایند.

اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا به این روز جراح، آدینه سیاه می گویند. دلیل نام گذاری این روز به آدینه سیاه، ترافیک و جمعیت بالای ایجاد شده از مردمی بود که برای خریدهای ارزان قیمت به فروشگاه ها هجوم می آوردند. اولین بار پلیس فیلادلفیا از عبارت آدینه سیاه برای توصیف هرج ومرج و هجوم توأم با خشونت مردم در مرکز شهر استفاده کرد.

هیچکس با تخفیف مشکل ندارد و در ظاهر این فروشگاه روی کالاهایشان تخفیفی سنگین ارائه میدهند که در نگاه اول مشتری را جلب می نماید، اما بد نیست بدانید که این فروشگاهها هم به این راحتی ها هم تخفیف نمی دهند و پشت تمام این تبلیغات گسترده آنها ترفندی نهفته است. تخفیف کالاها در حراج آدینه اغلب به دو شکل انجام می گردد. در حالت اول تعداد کالا بسیار کم است. به عنوان مثال در بزرگ ترین حراجی سال کشور تعداد یخچال های تخفیف خورده خورده کمتر از 10 عدد بود ولی این را به شما نمی گویند و صرفا با درصد آن را نشان می دهند و طبیعی است با هجوم کاربران در دقایق اول این کالاها تمام می شوند و درصد موجودی کالا در انبار به صفر می رسد، اما کاربر نمی داند هزاران عدد یخچال به فروش رسیده است یا 5 عدد. فقط کلمه ناموجود را بر صفحه مانیتور خود مشاهده می نماید. در حالت دوم قیمت کالاها بسیار بالاتر از قیمت آن در بازار است که هنگامی که روی آن تخفیف 50 درصدی می خورد در واقع صرفا 10 درصد از قیمت واقعی آن به فروش می سد.

اما نکته دیگر در این حراج این است که اغلب کالاهای تخفیف خورده، کالاهای الکترونیک و پوشاک بوده و هیچ کدام در دسته کالاهای اساسی جای نمی گیرند. در واقع فروشنده ها به خوبی می دانند که کالاهای اساسی بدون تخفیف هم به فروش میرسد چرا که مشتری ناچار به خرید آنهاست. اما کالای تخفیف خورده اغلب کالاهایی هستند که احتیاج ضروری به آنها ندارید و مشتری صرفا با دیدن تخفیف زیاد بر روی آنها وسوسه می گردد که آن را خریداری کند. کالاهایی که فقط مصرف گرایی و مدگرایی را در بین اقشار مختلف جامعه نهادیده می نماید.

با همه این تفاسیر اگر باز هم قصد خرید در این حراج سیاه را دارید، به این نکات توجه کنید. اول اینکه بسیاری از فروشگاهها به دلیل هجوم کاربران در این روز، با کندی در عملکرد خود مواجعه می شوند پس اگر واقعا قصد خرید دارید از روز قبل در این فروشگاهها ثبت نام کنید. نکته بعد اینکه جستجوهای خود را انجام دهید و فروشگاه های مورد نظر خود را بیابید. بودجه خود را معین کنید و از قبل بدانید به دنبال چه کالایی هستید و آنها را اولویت بندی کنید. مهمترین نکته اینکه حتما از قیمت واقعی کالا در کف بازار مطمئن شوید و پس آن را خریداری کنید تا یک روز بعد از آدینه خود را به خاک سیاه نشسته نبینید!

مجله مهر

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 دی 1398 بروزرسانی: 25 دی 1398 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 910

به "سیاه بازی فروشنده ها در آدینه سیاه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاه بازی فروشنده ها در آدینه سیاه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید