در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛ نمی توان از روی تعداد آثار درباره اهل قلم بودن افراد قضاوت کرد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، یکی تنها یک بیت شعر سروده است و دیگری ده هزار بیت؛ نمی توان از روی تعداد آثار درباره اهل قلم بودن افراد قضاوت کرد.

در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛ نمی توان از روی تعداد آثار درباره اهل قلم بودن افراد قضاوت کرد

مجید باشعور مدیر مسئول نشر تایماز، در تبادل نظر با خبرنگار ، در مورد بازتعریف اهل قلم که در موسسه خانه کتاب انجام می گردد، گفت: این که بنویسیم اهل قلم، معنای خاصی ندارد؛ مثل این است که بگوییم فلانی قدبلند است. یکی تنها یک بیت شعر سروده است و دیگری ده هزار بیت. هر دو نفر شاعر محسوب می شوند ولی این کجا و آن کجا. نمی توان از روی تعداد آثار درباره اهل قلم بودن افراد قضاوت کرد.

وی اضافه کرد: در کشورمان سبکی وجود داشت یک نوجوان جایی مشغول به کار می شد. ابتدا کارهایی مانند آب و جارو کردن مغازه را برعهده اش می گذاشتند؛ بعد آرام آرام کار را یاد می گرفت. در زمینه حساب کتاب های آنجا مهارت پیدا می کرد و پس از مدتی به درجه استادی می رسید و خودش مغازه می زد. اگر می خواهند تعریف مجددی برای اهل قلم داشته باشند باید شبیه همین رویه باشد.

مدیر مسئول نشر تایماز با اشاره به اینکه کسی که قبلا کتابی منتشر نکرده و با نویسنده خاصی کار نکرده است، به یک باره کتابی منتشر می نماید، بیان نمود: درست نیست ابتدا به ساکن به هرکسی اهل قلم بگویند. باید فرد اول غلط گیری های کتاب را انجام داده باشد؛ پس از آن ویراستاری کتاب را برعهده بگیرد؛ بعدا تحت نظر استاد دیگری کتاب چاپ کند. الان کتابی را پر از غلط های املایی و انشایی می دهند و از من می خواهند آن را منتشرکنم. من قبول نکردم اما ناشر دیگری همان کتاب را منتشرکرد.

باشعور با اشاره به اینکه اگر کسی بخواهد در زمینه نگارش کتاب کار کند، ابتدا آغاز به نوشتن می نماید گفت: به هرکسی اجازه ندهیم همان لحظه اولی که کتاب منتشر می نماید، اهل قلم شناخته گردد. کسانی را که کتاب دانشگاهی منتشر می نمایند اهل قلم حساب نمی نمایند و می گویند کار سطح پایینی است. برخی کتاب های بسیار عالی در زمینه های مختلف علمی مثل ریاضی و فیزیک نوشته می گردد اما نویسنده آن را اهل قلم نمی دانند. درحالی که نویسنده یک رمان 50 صفحه ای را اهل قلم حساب می نمایند. هرکسی را اهل قلم ندانیم.

وی ادامه داد: کسی که پروفسور در یک رشته ای است بعد از چندین سال یک کتاب منتشر می نماید. این فرد اهل قلم نیست اما نوجوان 16 ساله ای که کتابی نوشته است، اهل قلم محسوب می گردد. چون آن پروفسور یک کتاب دانشگاهی و نوجوان یک رمان نوشته است. برای اینکه کسی را اهل قلم بدانند سواد و تحصیلات فرد را بسنجند، حداقل یک مدرک لیسانس مرتبط داشته باشد. سپس در زمینه ادبیات فعالیت کند بازتعریف اهل قلم یک احتیاج اساسی است. شاید در ایران بهترین روش برای این باز تعریف همان روش سنتی خودمان باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 425

به "در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛ نمی توان از روی تعداد آثار درباره اهل قلم بودن افراد قضاوت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛ نمی توان از روی تعداد آثار درباره اهل قلم بودن افراد قضاوت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید