درباره سوغات معروف لارستان

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: نمایشگاه و جشنواره حلوا مسقطی لارستان در تقویم رویدادهای گردشگری کشور به ثبت رسید.

درباره سوغات معروف لارستان

خبرنگاران: سید مؤید محسن نژاد اضافه کرد: ثبت این رویداد با هدف پاسداشت فرهنگ محلی مردم لارستان پیگیری و در سطح منطقه ای در تقویم گردشگری به ثبت رسید.

وی ادامه داد: نمایشگاه و جشنواره حلوا مسقطی لاری و گردشگری خوراک لارستان شامل غرفه های حلوای مسقطی، صنایع دستی، اغذیه و شیرینی و نان های محلی لارستان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس یادآور شد: این جشنواره و نمایشگاه بومی هرساله در شهر لار برگزار می گردد و به منظور استمرار و ارتقای سطح برگزاری آن با ثبت این رویداد در سطح منطقه ای در تقویم گردشگری موافقت شد.

محسن نژاد یادآور شد: حلوا مسقطی لاری و فرایند تهیه، پخت و فراوری آن در تیرماه 1398 در لیست میراث ناملموس کشور به شماره 2003 ثبت شده است.

این دسر و سوغات خوشمزه لاری آنقدر با فرهنگ و آیین و گذشته این سرزمین و مردم دیارلارستان بزرگ خو گرفته و کامشان را شیرین نموده که امروزه دیگر نه (لار بدون حلوا مسقطی و نه حلوای مسقطی بدون لار) هر کدام بی معناست.

برای پی بردن به پیدایش وفرآیند فراوری وپخت حلوا مسقطی وشکوه وآوازه امروزی اش کافی است سری به بعضی کارگاه های حلوا پزی سنتی در سطح شهر قدیم والبته چند کارگاه صنعتی واقع در شهرک صنعتی امروزی لار بزنیم، آنجا به اطلاعات مورد نظر دست پیدا می کنید، مهمتر آنکه با خانواده حاج محمد قناد، آن پیشه ور و حامل این هنر ارزشمند از مسقط مرکز کشور عمان به لار نیز بیشتر آشنا می شویم.

البته سخن گفتن از این دسر شکرشکن و مقوی و تاریخ حلوا مسقطی، بدون حاج محمد قناد نیز بی معناست و نام این سوغات، به قدری با زندگی این خانواده گره خورده که همچنان با گذشت بیش از یک قرن از ورود این هنر از کشورعمان به ایران و لارستان، نام و آوازه اش بیش از گذشته بر پیکر و ویترین صدها مغازه شهر می درخشد.

شعله هایی که حاج محمد ازسال 1301 در شهر قدیم لار و ضلع شمالی بازار تاریخی قیصریه با راه اندازی کارگاه سنتی حلوا پزی برافروخت، با ایثار و امانت داری و احساس مسئولیت بچه ها و خانواده اش، همچنان روشن است.

شهرستان لارستان به مرکزیت لار در فاصله 378 کیلومتری جنوب شیراز واقع شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 17 مهر 1402 بروزرسانی: 17 مهر 1402 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2555

به "درباره سوغات معروف لارستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره سوغات معروف لارستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید