خشم آگونگ، وضعیت اضطراری فوران آتشفشان بالی اندونزی

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، فوران آتشفشان بالی

همان طور که مطمئنا تا حالا خبر آن را شنیده اید آتشفشان بالی چندین روز است که دوباره فعال شده است و نگرانی های زیادی از فوران بزرگ و ویران نماینده آن به گوش می رسد و به همین دلیل از ساکنان این جزیره خواسته شده تا هر چه زودتر آن جا را ترک نمایند. در حال حاضر وضعیت هشدار در این جزیره به خاطر فوران آتشفشان بالی به بالاترین سطح ممکن رسیده است. با جزییات بیشتر از این خبر همراه خبرنگاران باشید:

خشم آگونگ، وضعیت اضطراری فوران آتشفشان بالی اندونزی

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

بالی جزیره ای توریستی و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری و توریستی در جهان است، این جزیره زیبا و خوش آب و هوا با مناظر و چشم اندازهای منحصر بفرد و خیره نماینده و طبیعت خاص و حیات وحش متنوعی که دارد توجه جهان را به خود جلب نموده است حتی هتل های بالی هم خود جاذبه اند، هتل هایی که به صورت خانه های ییلاقی بر روی آب ساخته شده اند. در شرق این جزیره کوهی به نام آگونگ وجود دارد که بلندترین قله آن هم محسوب می گردد و در واقع یک کوه آتشفشانی با ارتفاعی حدود 3000 متر است. حالا این کوه آتشفشانی بعد از چندین دهه سکوت خود را شکسته و دوباره فعال شده است و نگرانی های زیادی را ایجاد نموده است، بسیاری از ساکنان بالی در حال حاضر این جزیره را ترک نموده اند و یا در حال ترک آن هستند و توریست ها هم در حال بازگشت به خانه هایشان چرا که انتظار می رود فوران آتشفشان بالی در راه باشد.

آگونگ آتشفشانی بسیار خطرناک است که آخرین بار در سال 1963 فعال شده بود و در آن موقع باعث مرگ بیشتر از 1000 نفر شده بود، این آتشفشان روستاهای اطراف را کاملا نابود کرد و گفته می گردد که مواد مذابی که از آن به بیرون آمده بود تا شعاع 7 کیلومتری به بیرون پخش شد و بارانی از خاکستر را روی سر مردم ریخت.

حالا بعد از 50 سال دوباره آگونگ فعال شده و دوباره جان و مال مردم این جزیره را تهدید می نماید با این حال دولت منطقه بالی گفته است که این بار آماده تر از 50 سال قبل است و دیگر آن اتفاقات تلخ گذشته نخواهد افتاد و خشم آگونگ را دست کم نخواهد گرفت. مسئولان بالی از ساکنان جزیره که در دور و اطراف این آتشفشان خانه دارند و زندگی می نمایند خواسته اند تا خانه هایشان را ترک نمایند و در حال حاضر وضعیت اضطراری را در بالاترین حد ممکن خود اعلام نموده اند.

در حال حاضر پروازها به این جزیره لغو شده اند و فرودگاه بالی هم بسته شده است و مسافران در این جزیره توریستی پر هوادار سرگردان مانده اند. در حالیکه فوران آتشفشان بالی قریب الوقوع است و مردم اطراف آن کاملا خانه هایشان را ترک نموده اند برخی از توریست ها حاضر نیستند این جزیره را ترک نمایند و دوست دارند تا فوران آن را از نزدیک ببینند. هم اکنون جرقه های آتش دیده می گردد که این موضوع نشان دهنده فوران بزرگ تری در آینده خیلی نزدیک است همچنین صدای انفجارهایی در فاصله 12 کیلومتری از قله هم شنیده شده است و دود غلیظ بسیار تیره ای از دهانه آن به بیرون متصاعد می گردد.

مسئولان به تمام مردمانی که تا شعاع 10 کیلومتری از آگونگ قرار دارند دستور تخلیه خانه هایشان را داده اند، البته آگونگ تنها آتشفشان فعال در بالی نیست و حدود 130 کوه آتشفشانی فعال در این جزیره وجود دارد با این حال آگونگ فعال ترین آن هاست.طبق تخمین هایی که زده شده است به خاطر فوران آتشفشان بالی تا به حال چیزی حدود 110 میلیون دلار به صنعت توریسم گردشگری در بالی ضربه زده است.

فوران آتشفشان بالی پیش بینی شده بود؟

همان طور که می دانید دانشمندان با ابزارهایی که در دست دارند می توانند فعالیت های زمین شناختی را پیش بینی نمایند و فعل و انفعالاتی که در داخل زمین اتفاق می افتد را تا حدودی پیش بینی نمایند. در خصوص آتشفشان بالی هم باید گفت که از چندین ماه قبل میزان فرکانس این آتشفشان توسط دستگاه هایی که به ثبت رسیده بود بالا بود و در نتیجه زمین شناسان در قبل وقوع آتشفشانی قریب الوقوع هشدار داده بودند و در آن موقع بیشتر از 100 هزار نفر خانه و کاشانه شان را رها نموده و آن جا را تخلیه کردند تا این که وضعیت به حالت عادی برگشت و آن ها هم به خانه هایشان برگشتند با این حال در چندین روز گذشته دوباره اگونگ فعال شده است. همین تغییرات و بالا پایین شدن های فعالیت های آتشفشان باعث شده تا کارشناسان نتوانند به طور دقیق احتمال وقوع فوران آتشفشان بالی یا زلزله هایی که بعد از آن احتمال آمدنش هست را تخمین بزنند.

به طور دقیق در حال حاضر 40 هزار نفر خانه های خود را ترک نموده اند و مسئولان گفته اند که 150 هزار نفر دیگر هم باید خانه هایشان را ترک نمایند با وجود این هنوز هم هزاران و بلکه ده ها هزار نفر در خانه شان مانده اند آن ا احساس می نماید که با کوه فاصله مطمئنی دارند و در نتیجه از آسیب ها و خطر آتشفشان در امانند و یا این که حاضر نیستند از حیوانات و مزرعه شان که همه داراییشان است دل بنمایند و به نظر می رسد که مقامات کار سختی برای متقاعد کرد آن ها در پیش رو دارند.

تاثیر فوران آتشفشان بالی روی صنعت گردشگری و زندگی مردم

بیشتر از هر چیزی جان مردمی که در این منطقه زندگی می نمایند در معرض خطر است گدازه ها مواد مذابی که از این آتشفشان بیرو ن می آیند می توانند با سرعت 100 کیلومتر در ساعت و بیشتر حرکت نمایند این موضوع را اصلا نباید دست کم گرفت. روان شدن این آتشفشان باعث فلج شدن زندگی مردم و ضررهای اقتصادی بسیار هم می گردد. در این میان صنعت توریسم بالی هم بی نصیب نمانده است از آن جایی که بالی یکی از محبوب ترین مقاصد تریستی جهان و از جاذبه های اصلی جنوب شرقی آسیا است فوران آتشفشان و بسته شدن فرودگاه ها باعث شده تا توریست ها دیگر به این جزیره نروند و آن هایی هم که در این جزیره هستند هر چه زودتر آن جا را ترک نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 846

به "خشم آگونگ، وضعیت اضطراری فوران آتشفشان بالی اندونزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشم آگونگ، وضعیت اضطراری فوران آتشفشان بالی اندونزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید