خرپشته در ساختمان چیست

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، شاید تا به حال اصطلاح خرپشته را شنیده باشید. خرپشته اتاق کوچکی در پشت بام ساختمان هاست که دسترسی آن به وسیله راه پله صورت می گیرد. دلیل نامگذاری این بخش از ساختمان این است که در گذشته به پشته ای که ارتفاع بخش وسط آن بلندتر از بخش های کناری بوده و از اطراف سرازیر می شده، خرپشته می گفتند.

خرپشته در ساختمان چیست

جهت دریافت خدمات نمونه آلاچیق با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

خرپشته در ساختمان چیست؟

خرپشته در ساختمان های جدید به عنوان ورودی پشت بام در نظر گرفته می گردد اما می تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد. به طور مثال در بعضی ساختمان ها، از فضای خرپشته برای ساخت انباری، کارگاه، روف گاردن و… استفاده می گردد.

در حقیقت خرپشته در ساختمان های کشور ما همان نقش اتاق زیرشیروانی را بازی می نماید با این تفاوت که فضای غالب آن بدون سقف است.

استفاده از فضای خرپشته

در بعضی ساختمان ها که متراژ آن ها زیاد است از خرپشته برای ساخت یک واحد مستقل استفاده می گردد. این واحد می تواند مسکونی یا تجاری باشد. البته ساخت این واحد بر طبق قوانین شهرداری مجاز نیست و به همین دلیل ساخت آن به بعد از دریافت مجوز سرانجام کار موکول می گردد. بعد از آن در صورت توافق همه ساکنین ساخت این واحد اجرا شده و مزایا و عواقب حقوقی آن به عهده کلیه ساکنین ساختمان است. تخلف اجرا شده معمولا با پرداخت جریمه به شهرداری حل می گردد اما در بعضی موارد ممکن است حکم شهرداری تخریب بنای ساخته شده باشد و مجوزی به آن تعلق نگیرد.

طراحی خرپشته و اتاق آسانسور به صورت یکجا

شاید دیده باشد که در پشت بام بعضی ساختمان ها ارتفاع یک بخش بیشتر از سایر بخش هاست. در طراحی این ساختمان ها اتاق موتورخانه آسانسور با اتاق خرپشته یکی در نظر گرفته شده و طبق ضوابط مربوطه در این شرایط، ارتفاع خرپشته باید بالاتر از پشت بام و هم تراز سقف اتاق آسانسور ساخته گردد.

ساخت جان پناه برای خرپشته ساختمان

طبق ضوابط شهرداری و برای جلوگیری از خطرهای احتمالی، تمام ساختمان ها باید دارای جان پناه باشند. جان پناه دیواری است که دور تا دور بام ساختمان کشیده می گردد. در صورتی که خرپشته ساختمان با بام یکی باشد جان پناه را با یکی از استاندارهای زیر می سازند:

  • ضخامت 20 سانتی متر و ارتفاع 80 سانتی متر
  • ضخامت 10 سانتی متر و ارتفاع 70 سانتی متر

پس از ساخت جان پناه برای جلوگیری از آسیب دیدن آن بر اثر شرایط جوی، سطح آن را با سنگ، سیمان و یا فلز پوشش می دهند. دقت کنید که این سطح باید دارای شیب به سمت بام خرپشته باشد تا در صورت بارندگی آب اضافه به سرعت تخلیه گردد.

استانداردهای طراحی خرپشته

در ساخت خرپشته باید اصول و استانداردهایی رعایت گردد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • ارتفاع خرپشته در ساختمان هایی که خرپشته و اتاق آسانسور یکی هستند باید 280 سانتی متر بالاتر از سقف (بام) ساختمان باشد.
  • در بسیاری از ساختمان ها دودکش در کنار خرپشته طراحی می گردد اما بهتر است این کار انجام نگردد.
  • به منظور تخلیه آب ناشی از بارندگی کف خرپشته باید شیب بندی گردد.
  • ارتفاع مفید خر پشته ماکزیمم 2 متر و 20 سانتی متر است.

طراحی نمای خرپشته در ساختمان

در طراحی نمای خرپشته بهتر است از مصالحی بهره ببرید که طرح قالب نمای ساختمان را تشکیل داده اند. البته در صورت جدا کردن خط بام با بافتی متفاوت، نمای جذاب تری ایجاد می گردد.

علاوه بر این یک راه حل خوب برای استفاده از فضای خر پشته ساخت فضای سبز و گلخانه در آن است. این یک مورد منع قانونی ندارد و معمولاً با رضایت تمام اهالی ساختمان همراه است.

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 22 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1160

به "خرپشته در ساختمان چیست" امتیاز دهید

2 کاربر به "خرپشته در ساختمان چیست" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرپشته در ساختمان چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید