تصمیم گیری استراتژیک چیست؟ انواع و نتایج آن

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مشخصه و ویژگی شاخص مدیریت استراتژیک ، تأکید آن بر اتخاذ تصمیم گیری های استراتژیک است.

هر چه که سازمان بزرگتر و پیچیده تر می گردد و هر قدر که محیط نامطمئن تر می گردد ، کار تصمیم گیری سختتر و پیچیده تر می گردد . ما در یک چارچوب تصمیم گیری استراتژیک را پیشنهاد می کنیم که می تواند به اعضای سازمان در اتخاذ چنین تصمیم های پیچیده و سخت کمک کند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

تصمیم گیری استراتژیک چیست؟ انواع و نتایج آن

تصمیم گیری استراتژیک

مشخصه و ویژگی شاخص مدیریت استراتژیک ، تأکید آن بر اتخاذ تصمیم گیری های استراتژیک است . هر چه که سازمان بزرگتر و پیچیده تر می گردد و هر قدر که محیط نامطمئن تر می گردد ، کار تصمیم گیری سختتر و پیچیده تر می گردد . ما در یک چارچوب تصمیم گیری استراتژیک را پیشنهاد می کنیم که می تواند به اعضای سازمان در اتخاذ چنین تصمیم های پیچیده و سخت کمک کند .

ویژگی تصمیم های استراتژیک

بر خلاف بسکمک از تصمیم ها ، تصمیم های استراتژیک به آینده بلند مدت کل سازمان مربوط می گردد دارای سه ویژگی اساسی و اصلی است .

1- نادر بودن : تصمیم های استراتژیک اتفاقی هستند و مشخصاً سابقه ای برای پیشگیری و دنبال کردن ندارند .

2- نتیجه محور بودن : تصمیم های استراتژیک منابع قابل توجهی را جذب می کند و تعهد جدی سازمان را می طلبند .

3- هدایتگر بودن : تصمیم های استراتژیک را می توان در تصمیم های کم اهمیت تر و انتخاب اقدامات بعدی در سازمان مورد توجه و استفاده قرار داد .

سبک های تصمیم گیری استراتژیک مینتز برگ

برخی تصمیم های استراتژیک در یک لحظه از طریق فردی (اغلب یک فرد کار آفرین یا مدیر عامل مقتدر) که از بینش قوی برخوردار است گرفته می گردد . فردی که قادر است به سرعت دیگران را به پیروی و تبعیت از افکارش متقاعد سازد . به نظر می رسد دیگر تصمیم های استراتژیک نشأت گرفته از انتخاب های تدریجی باشد در طول زمان سازمان را به یک سمت بیشتر سوق می دهد . براساس نظر هنری مینتز برگ ، مشخص ترین سبک های تصمیم گیری استراتژیک عبارتند از : کارآفرینی ، تعدیلی ، برنامه ریزی

برای انتخاب هر یک از سبک های تصمیم گیری استراتژیک در شرایط و موقعیت های خاص می توان مباحث و بررسی های خوبی انجام داد البته ما در بیشتر شرایط ، سبک تصمیم گیری استرتژیک برنامه ریزی را پیشنهاد می کنیم ؛ زیرا شامل عناصر اساسی و اصلی مدیریت استراتژیک می باشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2231

به "تصمیم گیری استراتژیک چیست؟ انواع و نتایج آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم گیری استراتژیک چیست؟ انواع و نتایج آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید