به یادتان شمع روشن می کنیم ، یکسال از پرواز تلخ 752؛ از برخورد با عوامل حادثه تا ماهیگیری از خون مردم

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، سخنگوی دستگاه قضایی اطلاع داد که اطلاعات جعبه سیاه در اختیار بازپرس پرونده نهاده شد، آخرین خبری که من دارم این است که تحقیقات این پرونده تکمیل شده و به زودی شاید تا قبل از سرانجام ماه جاری پرونده برای رسیدگی از دادسرای نظامی تهران به دادگاه ارسال خواهد شد.

به یادتان شمع روشن می کنیم ، یکسال از پرواز تلخ 752؛ از برخورد با عوامل حادثه تا ماهیگیری از خون مردم

گروه سیاسی خبرنگاران؛ سحر چهارشنبه بود که 176 مسافر پر کشیدند و سه روز هیچ کس مطمئن نبود دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. بیانیه ستاد کل جراحت جدایی را خراب تر کرد، اما سوالات اصلی بازماندگان و مردم را پاسخ داد. مقصران اصلی شناخته شدند و عذرخواهی انجام شد و پیگیری های بعدی آغاز. اما هنوز کفن کشته شدگان و اشک های خانواده هایشان خشک نشده بود که از طرفی بیگانگان و از طرف دیگر برخی جناح های داخلی این حادثه را دستاویز اهداف سیاسی خودشان قرار دادند. رسانه ها و کاربران فضای مجازی هم هرکدام، بسته به داستانی که دوست دارند باور کند و درست باشد، فرضیه هایی را مطرح کردند و آن قدر برایش به دنبال سرنخ واقعی و خیالی می گردند و به آن شاخ وبرگ می دهند که هر خواننده ای را به اخبار رسمی و واقعی، نامطمئن و مشکوک می نمایند. در هر گوشه از فضای رسانه ای هم یک سناریوی موازی دارد جلو می رود و در این بازی خونین، بازیچه ایام دل آدمیان است.

اظهارات سردار حاجی زاده فرمانده فرمانده هوا فضای سپاه در نشست خبری با اشاره به خطای انسانی صورت گرفته در ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی رخ دیگری از ماجرا را نشان داد، او در این نشست گفت: در حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین بنده در غرب کشور بودم و بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه های آمریکا خبر را شنیدم و هنگامی که اطمینان پیدا کردم این رخ داده است واقعا برای خودم آرزوی مرگ کردم.

رهبر انقلاب نیز در یک بیانیه ضمن ابزار همدردی با بازماندگان این حادثه خواهان هرچه سریعتر رسیدگی به اتفاق و عاملان آن شدند. ایشان در بیانیه شان بیان کردند: به ستاد کل نیرو های مسلح مؤکداً درباره پیگیری کوتاهی ها یا تقصیر های احتمالی در این حادثه دردناک سفارش کنم. ثالثاً مراقبت و پیگیری های لازم برای عدم امکان تکرار چنین سانحه ای را از مدیران و مقامات ذی ربط مطالبه نمایم.

در روز های اولیه خانواده جانباختگان پرواز تهران-کی اف خواهان رسیدگی به این پرونده و برخورد با عاملان این حادثه شدند و دست شان به هر مقام و مسئولی که می رسید درخواست داشتند که نگذارند خون عزیران شان پایمال گردد.

در اخبار های ابتدایی آن روز ها آمد که اپراتور سامانه موشکی که اقدام به شلیک نموده است بازداشت و در اختیار سازمان قضایی نیرو های مسلح نهاده شده است و تحقیقات در مورد این ماجرا ادامه دارد. بعد ها نیز دادستان کل کشور از بازداشت 6 نفر در این اتفاق اطلاع داد که 3 نفرشان با وثیقه آزاد هستند و 3 نفر دیگر در زندان به سر می برند.

اسماعیلی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اینکه در آستانه سالگرد حادثه هواپیمای اوکراینی هستیم، بفرمایید که آیا تا به امروز دادگاهی در این خصوص تشکیل شده است یا خیر و با توجه به اینکه افکار عمومی خواهان شفاف سازی در این خصوص هستند، چرا جزئیات این پرونده تا به امروز منتشر نشده است، اظهار کرد: برای این پرونده در دو بخش اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است، یک بخش پرداخت غرامت و خسارت به خانواده جانبخاتگان این حادثه که از ناحیه مجاری ذیربط خارج از قوه قضاییه تأمین اعتبار شده و اقدامات اولیه برای پرداخت این خسارات صورت گرفته است واگر تا به امروز پرداخت نشده باشد، به زودی پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: آنچه که متوجه ماست رسیدگی قضایی به حادثه منجر به سقوط هواپیمای اوکراینی است که بلافاصله پرونده تشکیل شده و تحقیقات بسیار مفصل با تشکیل کارگروه های متعدد صورت گرفته است. چون نیازمند این بودیم که جعبه سیاه هواپیما بازخوانی گردد، با هماهنگی های صورت گرفته و با حضور تیم ایرانی و تیم سایر کشورها، این جعبه سیاه با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از ایران بازخوانی شد.

وی ادامه داد: اطلاعات جعبه سیاه در اختیار بازپرس پرونده نهاده شد، آخرین خبری که من دارم این است که تحقیقات این پرونده تکمیل شده و به زودی شاید تا قبل از انتها ماه جاری پرونده برای رسیدگی از دادسرای نظامی تهران به دادگاه ارسال خواهد شد. در کنار آن دستگاه قضایی جلسات متعددی را با خانواده های جانبخاتگان داشته و توضیحات کافی به آن ها داده شده است. قوه قضائیه حتی گزارشات کارشناسی و شبیه سازی سانحه و مستندات این حادثه را در اختیار خانواده های جانباختگان قرار داده است.

نکته مهمی که در این حادثه پس از گذشت یکسال باید به آن توجه کرد موضوع پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی صحیح بعد از این اتفاق است. طبیعتاً وقتی کشور از لحاظ نظامی در آماده باش کامل به سر می برد امکان بروز چنین اتفاقاتی دور از انتظار نیست، ولی عدم اطلاع رسانی صحیح و پنهان کاری در وقوع این حادثه موجب آن شده که خسارات بسیاری از لحاظ رسانه ای و سرمایه اجتماعی به کشور وارد گردد که این موضوعات غیر قابل جبران است..

نکته ای که متأسفانه در کشور ما با این حال که رسانه های بسیاری در آن فعال هستند به هیچ وجه به آن توجه نمی گردد و مسئولین متاسفانه رسانه ها را افرادی می بینند که به دنبال کارشکنی هستند نه کسانی که می توانند در جنگ روایت ها به آن ها یاری نمایند.

حتماً باید باید با مسببان آن به صورت قانونی برخورد گردد، ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که مسئولین کشوری با اطلاع رسانی دقیق و بدون پرده با مردم نباید سرمایه اجتماعی خود و رسانه ها را خدشه قرار دهند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1399 بروزرسانی: 25 بهمن 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1685

به "به یادتان شمع روشن می کنیم ، یکسال از پرواز تلخ 752؛ از برخورد با عوامل حادثه تا ماهیگیری از خون مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به یادتان شمع روشن می کنیم ، یکسال از پرواز تلخ 752؛ از برخورد با عوامل حادثه تا ماهیگیری از خون مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید