آبشار لوه؛ راستا متفاوت رسیدن به مشهد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، شاید فکرش را هم نکنید که راه رسیدن به مشهد فقط از منطقه ها بیابانی و خشک و بی آب و علف نمی گذرد. برخلاف راه خشک و کویری که ساکنان منطقه ها مرکزی و جنوب کشور برای مسافرت به مشهد انتخاب می کنند، راستا دیگری هم وجود دارد که از منطقه ای جنگلی می گذرد. راستای پر از درخت های چند صد ساله پهن برگ و از کنار آبشار لوه که جذابیت سفر را بیشتر می کند.

آبشار لوه؛ راستا متفاوت رسیدن به مشهد

آبشار لوه کجا واقع شده است؟

لوه، در استان پر از آبشار گلستان و در نزدیکی شهر گالیکش است. برای رفتن به مشهد و دیدن این آبشار هم می توانید از شاهرود و هم از گرگان حرکت کنید. تفاوت این دو جهت در این است که در صورت حرکت از گرگان کمتر با هوای گرم و خشک روبرو می شوید.

فاصله گالیکش و گرگان 108 کیلومتر و فاصله آبشار تا گالیکش هم در حومه این شهر 20 کیلومتر است؛ یعنی برای اینکه از گرگان به مشهد بروید باید به سمت مینودشت حرکت کنید. بعد از اینکه از مینودشت به گالیکش رسیدید با 20 کیلومتر رانندگی بیشتر به آبشار لوه برخورد می کنید. اگر در جهتتان ترافیک نباشد در دو ساعت و 10 دقیقه به مقصد خواهید رسید.

بین جهت کجا برویم؟

اگر محدودیت زمانی ندارید حیف است که از گنبد کاووس و دیدنی های آن بگذرید. از زمانی که در جهتتان به شهر گنبد می رسید تا برج گنبد قابوس، فقط 10 دقیقه رانندگی است. این گنبد، بلندترین برج آجری در جهان بوده که 18 متر ارتفاع دارد.

آجرهای این برج را از خاکی در دامنه کوه های مینودشت تامین کرده اند. تصور کنید که گروهی در آخر قرن چهارم قمری برای این کار جهت مینودشت تا شمال شهر را با چندین اسب، بارها طی کرد ه اند. آیا این اثر هنری ارزش یک توقف نیم ساعته را ندارد؟

علاوه بر آن لوه و جنگل پیرامون اش با پارک ملی گلستان هم فاصله چندانی ندارند. و فقط 14 کیلومتر حرکت به سمت شرق، مسافران را به این پارک می رساند. این نزدیکی توامان به چند منطقه دیدنی، آبشار لوه را در موقعیتی ویژه قرار داده است.

این آبشار در نزدیکی خود، آبشار کوه سنگی را هم دارد که آن هم یکی از جاذبه های طبیعی گلستان است. و بودن این دو آبشار در کنار هم سفر به آن ها را مجذوب کننده تر می کند.

چرا به دیدن لوه برویم؟

اولویت آبشار لوه این است که برخلاف برخی آبشارهای دیدنی دیگر گلستان، نظیر آبشار باران کوه، از نظر جغرافیایی بیشتر در دسترس است. و تا نزدیکی آن را می شود با خودرو پیمود. این آبشار در کنار روستایی هم نام با خودش واقع شده است که کمتر از 1000 نفر جمعیت دارد و همین دسترسی به این آبشار را آسان تر کرده است. لوه، در دل جنگلی انبوه از درختانی مثل ممرز، افرا و توسکا واقع شده است. این درختان بر زیبایی آبشار و البته بر مطبوع بودن آب وهوا و دل پذیر کردن چشم انداز ها برای مسافران افزوده است.

آب در این آبشار از صخره هایی طبقه ای شکل پایین می ریزد. مجموعه این طبقات، آبشار را شکل می دهند. و در هر طبقه حوضچه هایی شکل گرفته اند که پیش از ریختن به طبقه بعدی آب از آن ها گذر می کند. طول مرتفع ترین طبقه 15 متر است. و در نهایت ارتفاع مجموعه آبشارها به 70 متر می رسد. در واقع آن چه لوه نامیده می شود مجموعه ای از آبشارها است.

دسترسی آسان، محیط مطبوع و زیبایی آبشار و حوضچه هایی که مسافران را وسوسه می کنند که پا به آب بزنند، به لوه این امکان را داده که یکی از پرجذبه ترین مکان های گلستانبرای گردشگران باشد.

فاصله لوه تا جهت اصلی گلستان-خراسانِ، به عنوان جهت پرترددی به ویژه برای زائران مشهد، فقط 5 کیلومتر است و حتی برای آن هایی که به قصد این آبشار سفر نمی کنند، زیبایی آبشار حتما ارزش این انحراف کوتاه را دارد. اگرچه فقط یک تابلوی کوچک نشانه جهت فرعی است که از جاده جدا می شود. اغلب کسانی که از این آبشار دیدن می کنند هم پیش تر وصف اش را خوانده اند یا شنیده اند وگرنه راهنمایی در طول جهت برای رسیدن به آن وجود ندارد.

این آبشار هم چنین می تواند مقصد تورهای پیاده روی از دل جنگل های هیرکانی گلستان باشد. در واقع لوه در شمال این جنگل ها واقع شده است. و جنگل در جنوب به استان سمنان و دشت های زیبای نزدیک به شاهرود می رسد. پیاده روی از این جهت به سمت آبشار در جهتی شیب دار انجام می شود و نسبتا طولانی است. اگرچه لذت بودن در جنگل های هیرکانی، زمان این پیاده روی 5 ساعته را کوتاه تر و لذت بخش تر می کند.

کجا اقامت کنیم؟

فعلا اقامتگاهی در نزدیکی آبشار وجود ندارد و نزدیک ترین اماکن اقامتی در مینودشت هستند. البته در صورتی که گردشگران تجهیزات کافی همراه داشته باشند محیط مناسب برای کمپینگ وجود دارد. اگرچه بسیاری از آن هایی که در هتل های گرگان، علی آباد، کردکوی و مینودشت یا اقامت گاه های بوم گردی روستاهای دیگر اقامت می کنند، چه دور باشند و چه نزدیک حاضرند برای دیدن این آبشار به لوه بروند.

چه چیزی همراه خود ببریم؟

برای رفتن به لوه، حتی در بهار و تابستان باید لباس گرم به همراه داشت. اگر گردشگری قصد اقامت در این منطقه و کمپینگ و بیدار شدن در صبح اغلب مه آلود را داشته باشد جز چادر، کیسه خواب و لباس گرم بهتر است به دلیل رطوبت زمین زیراندازی برای کیسه خوابشان هم به همراه ببرد.

چطور در طبیعت بی دردسر کمپ بزنیم؟

آبشار به روستا و همین طور به جاده اصلی و گالیکش نزدیک است. و اگر کسی قصد ماندن داشته باشد نیازی نیست که مواد خوراکی هم با خود حمل کند. با این تاکید که برای غذا هم نمی تواند روی رستورانی در روستا حساب کند. چون جز محل اقامت، غذاخوری هم در نزدیکی آبشار وجود ندارد.

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2182

به "آبشار لوه؛ راستا متفاوت رسیدن به مشهد" امتیاز دهید

2 کاربر به "آبشار لوه؛ راستا متفاوت رسیدن به مشهد" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آبشار لوه؛ راستا متفاوت رسیدن به مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید