یافته نو دانشمندان درباره نور آبی تلفن همراه

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، بر اساس مطالعه جدیدی که در شصتمین نشست سالانه انجمن اروپایی غدد درون ریز بچه ها ارائه شد، قرارگرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی تلفن های هوشمند و تبلت ها ممکن است سطح هورمون ها را تغییر داده و خطر بلوغ زودرس را افزایش دهد.

یافته نو دانشمندان درباره نور آبی تلفن همراه

به گزارش خبرنگاران به نقل از rahnamato، گرچه این مطالعه فقط بر روی اثرات قرار گرفتن در معرض نور آبی بر موش ها متمرکز شده است، اما یافته های آن می تواند انسان ها را نیز شامل گردد. این مورد به علت شباهت بین بلوغ و تغییرات هورمونی انسان ها و موش ها است. دانشمندان دریافتند که استفاده روزافزون از دستگاه های ساطع نماینده نور آبی می تواند سبب کاهش کیفیت خواب در بچه ها و بزرگسالان گردد.

زیرا این کار عملکرد ملاتونین را مختل می نماید، هورمونی که نقش اساسی در تنظیم سیکل خواب و بیداری انسان ها دارد. از آنجایی که سطح این هورمون در دوران قبل از بلوغ بیشتر از بلوغ است، محققان می گویند که این هورمون می تواند در به تاخیر انداختن آغاز بلوغ نیز نقش داشته باشد.

به منظور آزمایش این موضوع، دانشمندان تعدادی از موش های ماده را به سه گروه تقسیم کردند. گروه اول در معرض نور طبیعی قرار گرفتند. گروه دوم و سوم نیز به ترتیب به مدت 6 و 12 ساعت در معرض نور آبی قرار داده شدند.

در هر دو گروهی که در معرض نور آبی قرار داشتند، اولین نشانه های بلوغ به طور قابل توجهی زودتر رخ داد و موش هایی که مدت بیشتری در مقابل نورآبی قرار داشتند، زودتر به بلوغ رسیدند.

موش هایی که در معرض نور آبی قرار می گیرند، سطوح پایین تری از ملاتونین و سطوح بالاتری از هورمون های فراوری مثل خاص مانند استرادیول و لوتئینیزه نماینده و بعلاوه تغییرات فیزیکی زیادی در بافت های تخمدان شان داشتند.

همه این موارد به عنوان علائم آغاز بلوغ شناخته می شوند. علاوه بر این، در موش هایی که به مدت 12 ساعت در معرض نور آبی قرار داشتند، نشانه هایی از التهاب و حتی آسیب سلولی در تخمدان هایشان مشاهده شد.

دانشمندان دریافتند که قرار گرفتن در معرض نور آبی علاوه بر تغییر سطح ملاتونین، می تواند سطح هورمون های فراوریمثل را نیز تغییر داده و سبب آغاز زودتر بلوغ در موش ها گردد.

به علاوه هر چه موش ها مدت بیشتری در مقابل نور آبی قرار بگیرند، بلوغ آن ها زودتر آغاز می گردد. از آنجایی که این مطالعه بر روی موش های صحرایی اجرا شده است، نمی توان مطمئن بود که این یافته ها در بچه ها نیز تکرار می شوند.

این داده ها نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند به عنوان یک عامل خطرناک برای آغاز زودرس بلوغ در نظر گرفته گردد. اگرچه قطعی نیست، اما دانشمندن توصیه می نمایند که استفاده بچه ها پیش از بلوغ از دستگاه های ساطع نماینده نور آبی به حداقل برسد. به ویژه در هنگام عصر که قرار گرفتن در معرض آن ممکن است بیشترین تأثیرات هورمونی را داشته باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 شهریور 1401 بروزرسانی: 30 شهریور 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2400

به "یافته نو دانشمندان درباره نور آبی تلفن همراه" امتیاز دهید

1 کاربر به "یافته نو دانشمندان درباره نور آبی تلفن همراه" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته نو دانشمندان درباره نور آبی تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید