کلیسای زور زور ماکو ساماندهی می گردد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی گفت: همان طور که معرفی و بازدید از کلیسای زور زور برای ما مهم است به همان اندازه حفاظت، نگهداری و ساماندهی آن اهمیت زیادی دارد.

کلیسای زور زور ماکو ساماندهی می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی، جلیل جباری در جلسه ای که روز چهارشنبه 24 مهر در محل دفتر سد بارون ماکو تشکیل شده بود بر ضرورت ساماندهی و تسهیل در بازدید گردشگران از کلیسای تاریخی زور زور تأکید کرد و گفت: این کلیسا یکی از کلیساهای استان بوده که به همراه کلیسای سنت استپانوس جلفا و با موضوع قره کلیسای چالدران در سال 1388 به ثبت جهانی رسیده و اهمیت بین المللی پیدانموده است.

او با اشاره به علاقه گردشگران داخلی و خارجی برای بازدید از این کلیسا اشاره نموده و اضافه نمود: شهرت داخلی و جهانی این کلیسا موجب شده تا گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور برای بازدید از این اثر به شهرستان ماکو سفر نمایند و موجب رشد میزان گردشگران ورودی به این شهرستان شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی توضیح داد: باید برای ساماندهی این کلیسا مدیریت کرد و به گونه ای عمل کنیم تا مانعی برای بازدیدنمایندگان ایجاد نگردد، همچنین با توجه به وضعیت سد بارون که در مجاور کلیسا قرارگرفته آسیبی وارد نگردد.

حسین عباسی فرماندار ماکو نیز در این جلسه با اشاره به میزان بازدیدنمایندگان از این کلیسا گفت: خوشبختانه استان آذربایجان غربی و تمامی شهرهای آن به ویژه شهرستان ماکو از چنان امنیتی برخوردار است که آثار و ابنیه تاریخی موجود در آن و به ویژه کلیسای زور زور از مقاصد سفر گردشگران به ماکو به شمار می آید.

او اضافه نمود: امروز گردشگران علاوه بر بازدید از جاذبه های طبیعی، علاقه زیادی دارند تا از آثار تاریخی که در کنار جاذبه های طبیعی مانند کلیسای زر زر که در طبیعتی بکر و در کنار سد بارون واقع شده است بازدید نمایند.

عباسی توضیح داد: ما از اقداماتی که برای توسعه گردشگری در این شهرستان انجام گردد حمایت می کنیم و در مورد این کلیسا نیز باید به گونه ای عمل کنیم تا علاقه مندان به بازدید از آن بتوانند با آسودگی خاطر بازدید نمایند.

او بیان نمود: در صورت افزایش میزان بازدیدنمایندگان از این کلیسا شاهد افزایش طبیعت گردانی خواهیم شد که خواهان بازدید از روستای زیبای بارون هستند و این امر می تواند به اقتصاد روستاییان یاری کند.

در این جلسه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان نیز به اهمیت سد بارون اشاره نموده و خواهان تدبیری برای محافظت این سد در مقابل خطرات احتمالی شد، همچنین نمایندگان استانداری آذربایجان غربی نیز تعامل و همکاری میان دو دستگاه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان آب استان را بسیار ضروری دانسته و براین نکته تأکید کردند که نمی توان گردشگران را به دلیل مسائل جزئی از بازدید این کلیسای با اهمیت منع کرد.

در انتهای این جلسه و با توجه به حضور نماینده سازمان منطقه آزاد ماکو مقرر شد در فاز اول فنس کشی و دوربین های مداربسته در پیرامون این کلیسا نصب گردد و این اقدام هر چه زودتر باید توسط سازمان منطقه آزاد ماکو اجرا گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 813

به "کلیسای زور زور ماکو ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای زور زور ماکو ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید