ماجراجویی در رودخانه هراز

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، انجمن رفتینگ ایران یک جشنواره بزرگ در رودخانه هراز برگزار خواهد نمود.

ماجراجویی در رودخانه هراز

رودخانه زیبای هراز در روزهای بهاری خود شاهد متفاوت ترین جشنواره تفریحی - ورزشی خواهد بود، رویدادی که با وقوع آن پرونده جدیدی از قابلیت های گردشگری مازندران در ابعاد ملی و بین المللی باز خواهد شد.

این جشنواره از 28 اردیبهشت تا 2 خرداد روی رودخانه هراز در استان مازندران با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می گردد.

ترویج اکوتوریسم رودخانه ای و رفتینگ امن و استاندارد در ایران، توسعه حفاظت رودخانه در ایران، آشنایی مردم محلی با فعالیت های رودخانه و اشتغال زایی مرتبط با آن و معرفی قایق سواری برای همه از جمله اهداف این جشنواره عنوان شده است.

کیانوش محرابی، برگزار نماینده جشنواره رفتینگ، دراین باره اظهار کرد:

این جشنواره برای تمام کسانی که در صنعت رودخانه هستند یک فرصت مناسب بوده تا در یک جا جمع شده و دانش و تجربه خود را به اشتراک گذاشته و در نتیجه آن، این فعالیت فوق العاده توسعه یابد. از اهداف بلندمدت این جشنواره، تشویق دیگر کشورها و منطقه ها به انجام کاری مشابه و ثبت روز بین المللی جشنواره رفتینگ در مکان های مختلف سراسر جهان است.

وی یادآور شد: کارگاه های آموزشی، مسابقات، برنامه های سرگرم نماینده، تمیز کردن رودخانه، برپایی کارگاه نجات رودخانه برای آتش نشانان و ناجیان تور لیدرها و سایر افراد علاقه مند، آشنایی کارگاهی رفتینگ برای مدیران استان مازندران، مدیران هتل ها، آژانس های مسافرتی و راهنمای تور، برپایی کارگاه زنان کارآفرین برای مردم محلی، حفاظت رودخانه، رفتینگ عمومی و رفتینگ بچه ها از جمله برنامه های متنوع و مجذوب نماینده این جشنواره است.

محرابی اضافه کرد: مکان برگزاری جشنواره رفتینگ رودخانه هراز، کمپ رفتینگ واقع در جاده هراز (تهران - آمل) نرسیده به پارک جنگلی میرزا کوچک خان و در محدوده نارنجستان است.

رئیس هیت مدیره انجمن رفتینگ ایران اظهار کرد: امروزه رفتینگ یا قایقرانی در رودخانه های وحشی یکی از پرطرفدارترین شاخه های گردشگری محسوب می گردد و علاقه مندان بی شماری دارد؛ این فعالیت تفریحی - ورزشی بسیار مجذوب نماینده و هیجان انگیز بوده و یکی از برترین نمونه های سفرهای اکوتوریستی، توریسم ماجراجویانه و ورزشی به شمار میرود.

وی اضافه کرد: رفتینگ یکی از پرطرفدارترین شاخه های گردشگری بوده و شرکت های بسیاری در سراسر جهان به صورت تخصصی اقدام به طراحی و اجرای این گونه سفرها می نمایند.

محرابی اظهار داشت:

رفتینگ به عنوان فعالیتی اکوتوریستی باعث رشد مالی و فرهنگی معجزه آسایی در بسیاری از کشورهای جهان شده است، چراکه بیشتر رودخانه ها در منطقه ها صعب العبور و کوهستانی واقع شده، یعنی منطقه های که قابلیت پذیرش هیچ نوع گردشگری را نداشته و رفتینگ تنها گزینه ممکن بوده و باعث اشتغال بسیاری از روستاییان به عنوان راهنما، آشپز، مسئول تدارکات، باربر و راننده شده است.

رئیس هیت مدیره انجمن رفتینگ ایران اعلام کرد: رفتینگ فعالیتی مهیج، ماجراجویانه، تفریحی و ورزشی است و در طبیعت انجام می گردد ازاین رو فعالیتی اکوتوریستی بوده و از تمام اصول اکوتوریسم تبعیت می نماید. همانگونه که می دانیم اکوتوریسم یعنی سفر مسئولانه به محیط های طبیعی که باعث حفاظت از محیط طبیعی شده و نفع جوامع محلی را در برداشته باشد.

دلاور بزرگ نیا، مدیرکل گردشگری مازندران نیز گفت:

رفتینگ در رودخانه هراز مازندران با اقبال گردشگران علاقه مند همراه است. تور رفتینگ رودخانه هراز که یکی از مهمترین رودخانه مازندران به شمار می آید به وسیله تیم کارشناسی انجمن رفتینگ ایران در حال اجراست.

وی اظهار کرد: رودخانه هراز یکی از رودخانه های دائمی استان مازندران است که به علت وجود منطقه ها زیبا و بکر در حاشیه این رودخانه به ویژه در فصول بهار و تابستان و همجواری با دیگر جاذبه های طبیعی چون چشمه آب معدنی لاریجان و آماده بودن امکانات رفاهی و اقامتی مورد اقبال خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2263

به "ماجراجویی در رودخانه هراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجراجویی در رودخانه هراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید