شرایط بازنشستگی ؛ محاسبه مستمری بازنشستگان

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، بازنشستگی و درخواست آن به عهده بیمه شده است و کارفرما نمی تواند وی را وادار به بازنشسته شدن کند و یا از بیمه تامین اجتماعی بخواهد که بیمه شده را بازنشسته کند.

شرایط بازنشستگی ؛ محاسبه مستمری بازنشستگان

برای تعیین بازنشستگی تحقق دو عامل لازم و ضروری است؛ داشتن سن مقرر در قانون و احراز سابقه لازم. برای اغلب بازنشستگی ها داشتن هر دو عامل مزبور الزامی است. بنابراین حتی اگر بیمه شده ای سال های زیادی را با داشتن یکی از دو شرط سپری کند، ولی شرط دیگر هنوز تحقق نیافته باشد، امکان بازنشستگی وی مطابق قوانین و مقررات وجود ندارد. در خبرنگاران جزییات قوانین و شرایط بازنشستگی بررسی شده است.

قانون بازنشستگی تامین اجتماعی

بیمه شدگانی که به سن قانونی 60 سال سن تمام برای مردان و 55 سال تمام برای زنان برسند در صورتی که دارای حداقل سابقه پرداخت حق بیمه برای سال مورد نظر باشند، می توانند تقاضای بازنشستگی کنند. حداقل سابقه پرداخت حق بیمه 20 سال است.

اما می توان از طریق روش های زیر پیش از موعود مقرر درخواست بازنشستگی کرد.

شرایط بازنشستگی پیش از موعد بیمه تامین اجتماعی

1. بازنشستگی 10 سال زودتر از موعد قانونی: وقتی که بیمه شده مرد یا زن حداقل 30 سال تمام سابقه پرداخت بیمه داشته باشد، سن وی بیمه شده از 60 سال به 50 سال برای مردان و از 55 سال به 45 سال برای زنان کاهش می یابد.

2. بازنشستگی بدون محدودیت سنی: بیمه شدگانی که حداقل 35 سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، شرط حداقل سن برای بازنشسته شدن آنان حذف می شود و این بیمه شدگان با هر سنی می توانند درخواست بازنشستگی کنند.

3. شرایط ویژه بازنشسته شدن برای زنان: بانوان بیمه شده مشمول قانون کار با 20 سال سابقه کار و پرداخت حق بیمه و 42 سال سن با 20 روز حقوق می توانند بازنشسته شوند.

شرایط بازنشسته شدن در مشاغل سخت و زیان آور

1. وقتی بیمه شده مدت حداقل 20 سال متوالی و یا 25 سال متناوب در کارهای سخت و زیان آور سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد می تواند بدون توجه به شرط سنی درخواست بازنشستگی کند.

2. هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان آور، یک ونیم سال محاسبه خواهد شد.

شرایط درخواست بازنشستگی

بازنشستگی و درخواست آن به عهده بیمه شده است و کارفرما نمی تواند بیمه شده را وادار به بازنشسته شدن کند و یا از بیمه تامین اجتماعی بخواهد که بیمه شده را بازنشسته کند.

فقط یک استثنا وجود دارد: در مواردی که بیمه شده مرد دارای 65 سال تمام و بیمه شده زن دارای 60 سال تمام یا بیشتر از آن بوده است و حداقل سابقه لازم و قابل قبول را در تاریخ تقاضای بازنشستگی داشته باشد، کارفرما می تواند بازنشستگی آنان را از بیمه تامین اجتماعی درخواست کند.

محاسبه مستمری بازنشستگان در تامین اجتماعی

در تعیین میزان مستمری قابل پرداخت به بازنشستگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی، دو عامل سابقه پرداخت حق بیمه و حقوق و مزایای مبنای کسر حق بیمه، نقش اساسی دارند.

برای تعیین میزان مستمری متعلق به فرد بازنشسته، پس از محاسبه متوسط مزد یا حقوق بیمه شده، رقم بدست آمده در سابقه پرداخت حق بیمه ضرب شده و سپس عدد حاصله بر 30 تقسیم می شود.

متوسط مزد یا حقوق بیمه شده نیز از مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه در آخرین دو سال اشتغال بیمه شده تقسیم بر عدد 24 به دست می آید.

به این ترتیب در واقع مزد یا حقوقی که بیمه شده در آخرین دو سال پایان کار خود دریافت می کند و حق بیمه ماهانه او که بر مبنای آن محاسبه می شود، نقش مهمی در تعیین مستمری بازنشستگی دارد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با قوانین بیمه بیکاری بیمه بیکاری و نکات حقوقی آن را مطالعه کنید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 8 خرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1197

به "شرایط بازنشستگی ؛ محاسبه مستمری بازنشستگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط بازنشستگی ؛ محاسبه مستمری بازنشستگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید