روستای ملیک؛جایی که در آن همه چیز زنانه است!

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، نام های زنانه معابر که به همت یک دهیار بانو اجرا شده، از ویژگی های روستای میلک واقع در بخش الموت غربی شهرستان قزوین است که گام های استواری در راه توسعه گردشگری محسوب می شود.

روستای ملیک؛جایی که در آن همه چیز زنانه است!

روستای میلک در بخش الموت غربی در استان قزوین در کنار جاذبه های طبیعی، گردشگری، کوهستان ها و چشمه سارهای بکر و دست نخورده، زنان و دختران هنرمند و چیره دستی را در تولید صنایع دستی، گلیم بافی، خیاطی پرورش داده است.

این هنرمندی و چیره دستی زنان روستا باعث شده تا نخستین دهیار بانوی آن به راحتی از کنار این موضوع عبور نکرده و برای حفظ و پاسداشت جایگاه زنان فعال و هنرمند قدیمی آن چاره ای بیندیشد.

فرحناز حسین پور در این خصوص گفت: وقتی به نام دهیار این روستا منصوب شدم، احساس کردم پذیرفتن یک زن به نام دهیار در محیط کوچک روستا برای اهالی بسیار سخت خواهد بود، ولی نه تنها نا امید نشدم بلکه تلاش کردم با زحمات شبانه روزی، توانایی های خود را به اهالی ثابت کرده و اعتماد آن ها را جلب کنم.

دهیار این روستای کوهستانی درباره یکی از مهمترین ویژگی های این روستا که همان نام زنانه کوی و برزنش است، اضافه کرد: در این راستا در اولین گام برای حفظ جایگاه و عظمت زنان قدیمی روستا که طی سال های گذشته فوت کرده و خاطرات خوبی از خود به یادگار گذاشته بودند، اقدام کرده و اسامی آن ها از قبیل گلناز، گل دنیا، گلبوته، نسترن، مهتاب، گلابتون، ملک جان، عزیز و نگار را بر روی معابر نامگذاری کردم.

وی گفت: هرچند بسکمک از این زنان سالیان سال است که از دنیا رفته اند، اما دوست داشتم با این کار نام و خاطره آن ها در فکر ها باقی بماند.

این دهیار گفت: به نام مثال نام یکی از کوچه ها به نام گل دنیا گذاشته شد که از زنان قدیمی روستا بود و در آن زمان برای بافت نمد و گلیم از طرح های فکری زیبایی استفاده می کرد و با این اقدام همواره نام وی در فکر اهالی روستا باقی خواهد ماند.

حسین پور گفت: این اقدام نه تنها مورد استقبال اهالی واقع شد بلکه بسکمک از گردشگران را هم به روستا جذب کرده و مایه خوشحالی و اظهار مسرت و رضایت آنها از این موضوع می شود.

وی با اشاره به سایر اقدامات خود در این روستا، اضافه کرد: سال گذشته با تلاش های اجرا شده برای معرفی روستای میلک، 2 نفر از بانوان میلکی در خوشنویسی و تذهیب جشنواره فرهنگ و هنر روستاهای قزوین مقام دوم و سوم را کسب کردند و از من هم به نام دهیار نمونه تجلیل به عمل آمد.

این دهیار با اشاره به اقدامات عمرانی خود در روستا، گفت: علاوه بر اقدامات فرهنگی و هنری برای آبادانی و عمران روستا و رفع خطرات و پیچ های خطرناک جاده کوهستانی آن اقدام کرده ام و در این راستا گاردریل و محافظ جاده با همکاری اداره کل راه و شهرسازی بر روی جاده روستا نصب شد.

وی خاطر نشان ساخت: امروزه احساس می کنم که مردهای روستا هم پذیرفته اند که یک زن هم می تواند دوشادوش مردان کار کند و از پس انجام کارهای سخت بربیاید، امیدوارم در ادامه هم برای خدمت به اهالی روستا با همکاری و حمایت مسئولان پیروز باشم.

نقش مؤثر برنامه ریزی در رونق گردشگری روستایی

بخشدار الموت غربی هم در این خصوص گفت: ابتکار جالب این بانوی دهیار در سطح بخش و استان قزوین به خوبی دیده شده و نقش مؤثری در افزایش حضور گردشگران به بخش داشته است.

سید مهدی قوامی اضافه کرد: با توجه به جاذبه های گردشگری و طبیعی این بخش قطعاً برنامه ریزی و ابتکار عمل در ایجاد رونق اقتصادی مؤثر واقع شده و می تواند بسکمک از چالش ها و مسائل روستاهای بخش را مرتفع سازد.

وی اضافه کرد: این بخش با 105 روستا بیشترین تعداد روستاها را در 19 بخش استان قزوین دارد و بسکمک از روستاهای آن ظرفیت ها و استعدادهای خاصی دارند که با خلاقیت و ابتکار دهیاران، بیشتر دیده خواهند شد.

انتخاب 50 زن به نام دهیار در قزوین

مدیر کل دفتر امور روستایی استان قزوین هم در این خصوص گفت: استان قزوین دارای 824 روستا و 630 دهکمک است که هشت درصد از دهیاران استان معادل 50 نفر را بانوان تشکیل می دهند.

اکرم نجفی گفت: هم اینک 97 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات دهکمک ها هستند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه روستاها در اقتصاد کشور، گفت: نقش روستاییان در پیشبرد بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات بسیار مهم و اثرگذار است و در این میان نقش دهیاران هم به نام نمایندگان دولت در روستاها در این زمینه بسیار برجسته خواهد بود.

نجفی اضافه کرد: دهیاران می توانند با طرح های ابتکاری و خلاقانه خود در بخش های مختلف گردشگری، بوم گردی، کشاورزی به اقتصاد و معیشت روستا کمک کرده و برای آبادانی و توسعه آن هم گام های بلندی را بردارند.

وی با اشاره به طرح های برتر دهکمک های استان گفت: به نام مثال طرح ساخت اقامتگاه بومگردی دهکمک پرچکوه در ششمین جشنواره طرح های برگزیده دهکمک های کشور، رتبه چهارم را کسب کرد و نشان داد دهکمک های استان هم می توانند در سطح کشور حرفی برای گفتن داشته باشند.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 مرداد 1400 بروزرسانی: 23 مرداد 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2015

به "روستای ملیک؛جایی که در آن همه چیز زنانه است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای ملیک؛جایی که در آن همه چیز زنانه است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید