باورهای مردم چین در دنیای پس از مرگ ، آداب و رسوم باور نکردنی

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، در این مطلب از فرهنگ مردم چین برایتان می گوییم. مردم چین از باور های مختلف و عجیبی برخوردارند که منشا این باور ها به زندگی پس مرگ و اعتقادات آنها باز می گردد. ارواح نیز گوشه ای از فرهنگ و اعتقاد این مردم را شامل می گردد. عبادت نیاکان، یکی از اصلی ترین اعتقادات در چین عبادت نیاکان است که از زندگی پس از مرگ منشا گرفته است و بخش مهمی از آیین مذهبی را شامل می گردد. آنها معتقدند که اگر مراسم خاکسپاری به صورت کاملا صحیح انجام نگردد روح فرد فوت شده سرگردان می گردد به همین خاطر بیشتر خانواده ها برای مراسم خاک سپاری از فرهنگ فنگ شویی بهره می گیرند این فرهنگ دانشی است در باره قرار دریافت هرچیز در زمان و جای مناسب. چینی ها باور دارند که روح نیاکان از آنها مراقبت می نماید و خوش شانسی آنها از این ارواح سر چشمه می گیرد. همین موضوع دلیل می گردد تا برای خوش بختی و اقبال خوب محرابی برای فرد اختصاص داده و عود بسوزانند حال اینکه سوزاندن مقدار عود با خوش شانسی فرد رابطه ای کاملا مستقیم داشته و هر چه عود بیشتری سوزانده گردد خوش شانسی هم بیشتر می گردد. برای اطلاعات بیشتر از باورهای مردم چین و فرهنگ مردم چین با خبرنگاران همراه باشید.

باورهای مردم چین در دنیای پس از مرگ ، آداب و رسوم باور نکردنی

با مجری مستقیم تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

دور کردن اهریمن در طول روز در فرهنگ مردم چین

چینی ها در طول روز کوشش می نمایند تا ارواح آرامش و تسکین یابند اما وقت زیادی را هم نیز صرف دور کردن ارواح خبیثه توسط راه هایی مانند دادن پیشکش، حمل دعا و طلسم، سوزاندن عود، آویزان کردن اشیا دفع نماینده و حتی استفاده از تصویر هوآنگ کویِی که یکی از دفع نماینده های اهریمن است می نمایند. هوآنگ کویِی از افراد معروف در افسانه چینی بوده است که طبق این افسانه این شخص 80 هزار روح پلید را در اختیار دارد و عکس این روح موجب نگهبانی و حفاظت از افراد خانه می باشند از این عکس نیز در مکان های تجاری با کالاهای گران بها نیز استفاده می گردد تا این روح نگهبان مراقب و محافظت نماینده باشد که از اعتقادات و باورهای مردم چین و جهانی پس از مرگ در چین می باشد.

مراسم روح تکانی تبتی در فرهنگ مردم چین

روح تکانی یا داجی مراسمی است که راهبان تبتی با پوشیدن لباس ارواح و اهریمن و پایکوبی فستیوال آن را برگزار می نمایند. این فستیوال در ماه مارس و در فصل بهار به عنوان پاکسازی روحی برگزار می گردد و تولدی دوباره از طریق بیرون کردن موجودات اهریمنی و دور کردن نحسی است. در بیست و نهمین روز از اولین ماه سال نو یا لوسا همه افراد به منظور این مراسم و دور کردن نحسی گرد هم می آیند. مراسم روح تکانی تبتی از باورهای مردم چین در جهانی پس از مرگ در چین می باشد.

پایکوبی باستانی پوو و دور کردن ارواح خبیثه

این پایکوبی که یکی از مهم ترین رسوم در فرهنگ مردم چین است سال های زیادی در دهکده نیدا به منظور راندن ارواح خبیثه انجام می گردد. در این پایکوبی ابتدا مرشدی شال سفید رنگی را که نماد روح است می سوزاند و سپس هفت مرد درشت هیکل با خاکستر آن خطوطی بر روی بدن خود حک نموده و به پایکوبی می پردازند در این هنگام نیز تمام مردم دهکده با نیزه هایی که بر سر آنها نان و گوشت قرار گرفته است به این مکان می آیند تا به پوو ها بدهند حال اینکه هر کس غذای بیشتری را پیشکش کند خوش شانسی بیشتری دریافت می نماید. این مراسم که نیز در ژانویه برگزار می گردد پووهایی هستند که انژی های بد و اهریمنی را به داخل رودخانه ریخته و انرزی های خوب را نگه می دارند.

اسکناس ها و پول های جهنمی برای مردگان

بر اساس اعتقاد چینی ها ارواح نیز به داشتن پول احتیاج دارند به همین خاطر اسکناس های جهنمی برای دادگاه مردگان در جهانی پس از مرگ یا دی یویو چاپ می گردد. این دادگاه برای باز خواست مردگان از طریق یک رییس زمینی به نام یان وانگ برگزار می گردد؛ در این دادگاه گناه کاران برای کفاره گناهان خود به یک زیر زمین هزار توی و ارد می شوند و یا پس از دریافت حکم خود به بهشت وارد می شوند. این پول های جهنمی از پیشکش های زندگان به مردگان است که این پیشکش ها را از طریق سوزاندن به مردگان رسانده و آرامش را به آن ها باز می گردانند. بعضی از مردم این اسکناس ها را به شکل مخصوصی تا زده و یا اینکه آن ها را روی هم قرار می دهند. جمع اسکناس برای مردگان از باورهای مردم چین در جهانی پس از مرگ در چین می باشد.

هفتمین ماه، ماه روح

طبق سنت های چینی در هفتمین ماه قمری پرده میان جهانی مرده وزنده برداشته شده و مردگان می توانند به زمین بیایند مردم نیز به این دلیل و برای آرامش ارواح کار های مختلفی انجام می دهند. مردم چین عقیده دارند ارواح از تنوع و تغییر خوششان نمی آید به همین علت اگر کودکی در این ماه به جهان بیاید مردم در روز جشن می گیرند و خوشحالی مینمایند؛ آنها عقیده دارند برای آرامش ارواح از خرید ماشین جدید، خرید خانه، اسباب کشی به مکان جدید، ازدواج و حتی شروع فعالیت تجاری باید خودداری کرد. علاوه بر ممنوعیت جشن ها دز روز مردم از کارهایی مانند پوشیدن لباس قرمز، سوت زدن و یا آواز خواندن و براشتن پول از روی زمین اجتناب می نمایند و عقده دارند این کارها همه موجب جلب توجه ارواح می گردد.

روز ارواح گرسنه

در شب پانزدم هفتمین ماه قمری در جین مراسمی مانند هالووین به نام روز ارواح برگزار می گردد این مراسم که از صبح شروع شده در خاتمه روز با برگزاری فستیوالی به اتمام می رسد. این فستیوال شبانه از آیین بودا و تانو به یادگار مانده است که در طی آن غذا و پول جهنمی به ارواح پیشکش نموده و در آخر داشی یی را که مجسمه از کاغذ شش متری با نام خدای نگهبان ارواح است را به آتش می کشند.

پیوند ارواح

طبق عقیده چینی ها ارواح نیز در زندگی پس از مرگ شایسته عشق و سعادت و حتی خوشبختی می باشند؛ به همین خاطر هراز گاهی این سنت هزار ساله ازدواج برای ارواح را برگزار می نمایند. در این سنت دو خانواده که فرزندان مجرد خود را از دست داده اند در مکانی جمع شده و برای ازواج فرزندان فوت شده خود برنامه ریزی می نمایند؛ آنها اجساد را در کنار هم دفن می نمایند تا آنها با هم ازدواج نموده و پس از مرگ آرامش یابند. بخش عجیب این ماجرا سارقیده شدن جسد دختران است؛ سارق ها این اجساد را در اختیار خانواده هایی که به دنبال همسر برای پسر خود هستند گذاشته و پول بسیاری را دریافت می نمایند. پیوند ارواح از باورهای مردم چین در جهانی پس از مرگ در چین می باشد.

تمیز کردن قبر مردگان

در پانزدهمین روز بهار در بعضی مناطق روستایی، فستیوالی به نام کانمینگ یا جارو زدن بر گزار می گردد، در این روز خانواره ها اطراف قبر عزیزان خود را جارو می زنند و برای مردگان خود عود سوزانده و همچنین میوه تازه و گل و پول پیشکش می نمایند.

تمیز کردن قبر مردگان در چین

چند سال پس از دفن جسد، مراسمی به نام مراسم پاکسازی استخوان در بعضی نقاط مانند تایوان و بخش هایی از چین برگزار می گردد. این مراسم فرصتی برای توجه افراد جوان به نیاکان خود فراهم می نماید، طی آن یکی از مردان خانواده استخوان ها را خارج نموده و پس از پاک سازی در گلدانی سفالی دفن می نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 667

به "باورهای مردم چین در دنیای پس از مرگ ، آداب و رسوم باور نکردنی" امتیاز دهید

1 کاربر به "باورهای مردم چین در دنیای پس از مرگ ، آداب و رسوم باور نکردنی" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای مردم چین در دنیای پس از مرگ ، آداب و رسوم باور نکردنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید