مقام دوما: روسیه هرگز روابط خود با چین را به خاطر آمریکا تیره نخواهد کرد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، کارشناس سیاسی و نماینده دومای روسیه گفت که برخوردهای نادرست دولت های مختلف در آمریکا باعث جهت گیری مسکو به سمت شرق و تقویت روابط با چین شده و روسیه هرگز به خاطر رضایت آمریکا به روابط خود با چین آسیب نخواهد رساند.

مقام دوما: روسیه هرگز روابط خود با چین را به خاطر آمریکا تیره نخواهد کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، کنستانتین زاتولین کارشناس مسائل سیاسی و نماینده دومای دولتی روسیه به مقاله منتشره در نشریه آمریکایی نشنال اینترست که به دولت آمریکا توصیه نموده تا توافقنامه ای با روسیه برای عادی سازی روابط بین دو کشور منعقد کند، واکنش نشان داد.

زاتولین در تفسیر این پیشنهاد با یادآوری اینکه در افزایش تنش در روابط روسیه و آمریکا، تنها یک نسل از سیاستمداران آمریکایی مقصر نیستند، گفت: این رفتار بدون نزاکت دولت های مختلف ایالات متحده در برخورد با روسیه بوده که مقامات مسکو را مجبور نموده تا به سمت شرق جهتگیری و توافقات بیشتری با چین منعقد کند. هنری کیسینجر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا بهترین سال های عمر خود را صرف آن کرد تا در محور روابط سه جانبه روسیه آمریکا چین، ایالات متحده حداکثر سود را از آن خود کند، ولی اکنون آمریکایی ها دیگر چنین امکانی را از دست داده اند.

این کارشناس برجسته روس اضافه نمود: نمونه شاخص این مسئله در خصوص اوکراین صادق است. کی یف در زمان ریاست جمهوری لئونید کوچما موفقیت بسیار خوبی در برقراری روابط متعادل بین روسیه و غرب داشت، ولی زمانی که روابط خود با مسکو را از بین برد، اهمیت خود در روابط شرق و غرب را نیز از دست داد.

زاتولین در عین حال با اشاره به اینکه هدف نویسنده آمریکایی در جهتگیری درستی است، اضافه نمود: مسئله چیز دیگری است و آن اینکه روسیه هرگز به خاطر رضایت طرف آمریکایی، به روابط خود با چین، آسیب نخواهد رساند و این معنای واقعی مشارکت راهبردی بین مسکو و پکن است.

این نماینده دوما تأکید کرد که انتظار مسکو از آمریکا برای به رسمیت شناختن تعلق شبه جزیره کریمه به روسیه و خودداری از گسترش ناتو به سمت شرق، یک نظریه منطقی است و ضروری است تا مذاکرات در این جهتگیری افزایش یابد. البته این یک واقعیت است که روسیه در حال حاضر در حال توسعه هرچه بیشتر روابط خویش با چین است، درحالی که اقدامات آمریکا تنها در جهت ضربه زدن به روابطش با مسکو است.

برای تجربه سفری استتثنایی با تور چین همسفر باشید.

لازم به یادآوری است که مجله نشنال اینترست در مقاله ای نوشته است: مسکو علاقه ای به مناقشه با اروپا و آمریکا ندارد و امیدوار است تا تقویت حضور نظامی غرب در نزدیکی مرزهای روسیه متوقف گردد. از لحاظ تاریخی هم روسیه همیشه به اروپا و آمریکا بسیار نزدیک تر از چین بوده است.

نویسنده این مقاله به دولت آمریکا توصیه نموده، واشنگتن باید بپذیرد که شبه جزیره کریمه دیگر به خاک اوکراین باز نخواهد گشت و در عین حال پیشروی ناتو به سمت مرزهای روسیه را متوقف کند. مسکو نیز به ازای آن، به حمایت خود از جدایی طلبان در شرق اوکراین پایان دهد، چنین توافقاتی بین واشنگتن و مسکو هرچند تمامی اختلافات دو طرف را برطرف نخواهد نمود، ولی تماس ها بین آمریکا و روسیه عادی سازی شده و امکان همکاری دو کشور در عرصه های مختلف، از جمله مقابله با نفوذ روزافزون چین را فراهم خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 31 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 428

به "مقام دوما: روسیه هرگز روابط خود با چین را به خاطر آمریکا تیره نخواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقام دوما: روسیه هرگز روابط خود با چین را به خاطر آمریکا تیره نخواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید