همه آنچه باید در مورد تور مالزی بدانید

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مالزی کشوری محبوب برای گردشگران جهان است اما با این حال ممکن است همه از ویژگی های این منطقه که جاذبه های گردشگری متنوعی را برای توریست ها آماده نموده است آگاه نباشند، ما در ادامه سعی کرده همه چیزهایی که لازم است در مورد تور مالزی بدانید در قالب راهنمای سفر مالزی بیان کنیم.

همه آنچه باید در مورد تور مالزی بدانید

آنچه باید درباره مالزی بدانید

کشور مالزی که در جنوب شرقی آسیا قرار دارد، مهد چندین نژاد مختلف است. این کشور شامل سیزده ایالت و سه قلمرو متحد می باشد. تور مالزی به عنوان یکی از کشورهای برتر آسیا که هر ساله مورد بازدید گردشگران زیادی قرار می گیرد، شناخته شده است.

مناظر دل انگیز و جزایر این کشور، از بهترین جاذبه های مالزی هستند که گردشگران را برای سفر به این کشور بی نظیر ترغیب می کنند. کوالالامپور، پایتخت مالزی، از آن حیث که مکان مناسبی برای خرید، غذا خوردن و یا حتی کاوش در جامعه ای چند ملیتی به شمار می رود، هر ساله بسیاری از تورهای گردشگری خارجی و داخلی را به خود جذب می کند.

در واقع تعداد گردشگرانی که هر ساله به تور مالزی می آیند به قدری زیاد است که موجب شده مالزی در میان پر بازدیدترین کشورهای جهان مقام یازدهم را به خود اختصاص دهد.

آب و هوای مالزی

مالزی دارای آب و هوایی استوایی است که دمای آن معمولا بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد می باشد و از آنجا که در مجاورت آب ها قرار دارد دارای رطوبت بالایی است. به جز مناطق مرتفع، دیگر مناطق مالزی دارای آب و هوای گرم و خشک می باشند. در طول فصل های موسمی، خط ساحلی این شبه جزیره بیشترین تاثیر را می گیرد.

در سواحل غربی فصل بارش از ماه سپتامبر شروع شده و تا دسامبر ادامه می یابد؛ اما در ساحل شرقی باران های سنگین از نوامبر تا فوریه ادامه دارد.

شبه جزیره مالزی دارای متوسط بارش 2500 میلی متر است و در قسمت شرق مالزی این میزان به 5080 میلی متر می رسد. به طور خلاصه می توان گفت آب و هوای مالزی در طول روز گرم و مرطوب، و در هنگام شب رو به خنکی می رود.

جاذبه های گردشگری، رستوران ها، اقامت، مراکز خرید

کوالالامپور

کوالالامپور پایتخت مالزی، دومین شهربزرگ و پر جمعیت مالزی محسوب می شود. این شهر ابتدا به عنوان یک شهر صنعتی شناخته شد، اما امروزه و در قرن 21 کلان شهری مملو از آسمان خراش های بی شمار و مراکز تجاری بازرگانی بین المللی است.

یکی از مکان هایی که نباید آن را از قلم بیندازیم، بوکیت بینتانگ (Bukit Bintang) نام دارد که در قلب مثلث طلایی شهر جادویی کوالالامپور قرار گرفته است. محله بوکیت بینتانگ ابتدا تنها به اطراف خیابان بوکیت بینتانگ محدود می شد اما رفته رفته به محله های اطراف آن گسترش پیدا کرد و به وسعت کنونی رسید.

این محله در حال حاضر از خیابان راجا (Jalan Raja) تا خیابان پودو (Jalan Pudu) وسعت دارد. روز یا شب، زیر باران یا نور خورشید، هیچ فرقی نمی کند، بوکیت بینتانگ انواع و اقسام مردم از تمام طبقات اجتماعی را در خود جای داده است.

با وجود تعداد فراوانی از کافه های آل فرسکو (al-fresco)، رستوران های شیک، مراکز دست فروشی و مراکز خرید متناسب با بودجه همه اقشار جامعه، همانند:

مرکز خرید کوالالامپور (KLCC) و پالویلیون جمعیت گردشگران و افراد محلی را به این محله جذب می شوند. همچنین، در مجاورت بوکی بینتانگ مرکز خرید سانگی وانگ پلازا و برج تایمز اسکوئر قرار دارند که مراکز خرید معروفی در قلب کوالالامپور هستند. با این حال هیچ کدام از این ساختمان ها به بزرگی میدلی مگامال نمی رسد.

اگر می خواهید خریدی ارزان را تجربه کرده و غذاهای خیابانی عالی را امتحان کنید، حتما سری به محله چینی ها به نام خیابان پتالینگ بزنید. در این خیابان صدها و شاید هزاران صندلی گذاشته شده است و تقریبا هر چیزی را در پتالینگ می توانید بیابید.

هر جای خیابان پتالینگ که قدم بگذارید، می توانید رستوران های خوب پیدا کنید و این یکی از ویژگی های منحصر بفرد این خیابان است.

از دیگر جاذبه های گردشگری بین المللی کوالالامپور پارک پرندگان این شهر است که بزرگترین محل نگه داری پرندگان آزاد در جهان به شمار می رود. این پارک 3000 پرنده از 200 گونه مختلف را در خود جای داده است.

یکی از بهترین مقاصدی که در سلانگور همواره مورد توجه گردشگران قرار می گیرد، تالاب سان وی (Sunway) است که شبیه یک پارک آبی می باشد. در این مکان پارک هایی با زمینه های مختلف وجود دارد. از آنجایی که پارک آبی در طول تعطیلات آخر هفته شلوغ می شود، باید زودتر به آنجا برسید تا از این لذت محروم نشوید.

هتل و مرکز خرید سان وی

پارک آبی سان وی دقیقا در جوار مرکز خرید سان وی پیرامید (Sunway Pyramid Shopping Center) و هتل سان وی واقع شده است و شما در طول بازدید از این قسمت مالزی می توانید در آنجا اقامت گزینید.

سان وی پیرامید هزاران فروشگاه شامل برندهای محلی و بین المللی را در خود جای داده است. سان وی پیرامید همچنین، تنها مکان در مالزی محسوب می شود که میدان یخ بازی و اسکی دارد؛ پس اگر شما به اسکی روی یخ علاقه دارید بد نیست سری هم به مرکز خرید سان وی پیرامید بزنید.

به جز تالاب سان وی می توان به شهر شاه عالم (i-City Shah Alam) نیز اشاره کرد که نمایش زیبایی از چراغ های ال ای دی رنگارنگ در همه جای آن به چشم می خورد.

این چراغ ها به شکل زیبایی بالای درختان قرار گرفته و آنها را مزین کرده اند، به طوری که زمینه مناسبی برای افرادی که می خواهند عکس های به یاد ماندنی بیندازند فراهم آورده است. این چراغ ها فقط در شب روشن می شوند و اگر می خواهید از دیدن آنها بهره مند شوید، باید شب هنگام به آنجا بروید. یکی دیگر از مراکز خرید معروف این شهر کِرو (curve)-به معنی منحنی_ می باشد که در دامان سارا (Damansara) واقع شده است.

چندین فروشگاه خوب در این مرکز خرید قراردارند.

اما بهترین جاذبه این مرکز، بازار کیکی است که آخر هر هفته برپا می شود. همچنین، تعداد زیادی رستوران در این مرکز قرار دارد که می توانید برای صرف شام به آنجا بروید. نام یکی از این رستوران ها آپارتمان است که در آن خوراک ماهی سرو می شود و به شما توصیه می کنیم که هرگز این فرصت را از دست ندهید.

کِرو و مرکز خرید ایکانو پاور (Ikano Power Centre) توسط یک پل به یکدیگر متصل می شوند؛ برای مثال، شما می توانید خرید مبلمانی را که مد نظر دارید انجام داده و از طریق این پل به طرف ایکانو برای خرید مواد غذایی راهی شوید.

در شمال استان، شهر پنانگ (Penang) واقع شده است. پنانگ از دو بخش، یعنی جزیره پنانگ و باترورث (Butterworth) تشکیل شده است.

ساحل باتیو فِرِنگی

اگرچه در باترورث چیز زیادی وجود ندارد، اما دقیقا نقطه مخالف جزیره پنانگ است. یکی از مکان های مشهور برای بازدید ساحل باتیو فِرِنگی (Batu Feringghi) می باشد که گردشگران در آنجا می توانند از ورزش های آبی و حمام آفتاب لذت ببرند. همچنین، مهمانان می توانند در عمارت چونگ فتزی مانیسون (Cheong Fatt Sze Mansion) اقامت کنند. از مکان هایی که چانگ فتزی (تاجر و سیاستمدار چینی) همیشه در حفظ آن تلاش می کرد می توان به قصرهایش در اندونزی، هنگ کنگ، سنگاپور و نیز پنانگ اشاره کرد.

معبد کک لوک سی

رفتن به این مکان را فراموش نکنید. این معبد از غرفه های زیادی تشکیل شده و در واقع عبادتگاه ای است که به صورت مارپیچ بالا می رود. اگر بر فراز آن بایستید، می توانید نظاره گر چشم انداز زیبای پنانگ باشید. تنها راه رسیدن به تپه پنانگ که در مرکز جورج تاون قرار دارد، راه آهن پنانگ هیل می باشد که شما را تا ارتفاع 833 متری به بالای تپه می رساند؛ جایی که گیاهان و جانوران گوناگونی وجود دارند.

رستوران گورنی درایو

اگر احساس گرسنگی شدید کردید، باید به رستوران گورنی درایو (Gurney Drive) سر بزنید و از غذاهای معروف و خوشمزه پنانگ در این مکان لذت ببرید. پس از صرف غذا نیز می توانید در کنار ساحل یا در مرکز خرید گورنی که در کنار رستوان واقع شده است قدم بزنید.

عمارت چانگ فتزی

گرچه همه قصرهایش با هزینه زیاد ساخته و تزیین شده است، اما عمارت آبی که در طول خیابان لیث (Leith Street) واقع شده، از دیگر بناها استادانه تر ساخته وهزینه بیشتری برایش صرف شده است. عمارت چانگ فتزی در واقع یک بوتیک هتل (هتل بوتیک به آن دسته از هتل هایی گفته می‌شود که به خاطر خاص بودن سبک هنری و معماری خود شهره هستند.) است که برای اقامت یا حتی مراسم عروسی می توان آن را رزرو کرد.

خو کُنگسی

علاوه بر این عمارت که از لحاظ هنر معماری تحسین بر انگیز است، شما می توانید به خو کُنگسی (Khoo Kongsi) برای دیدن خانه با شکوه این قبیله مراجعه کنید. این مکان در جنوب غربی جورج تاون (Georgetown) و در منطقه ایرایتام (Air Itam) پنانگ، معبد کک لوک سی (Kek Lok Si) و تپه پنانگ (Penang Hill) واقع شده است. در سمت راست ورودی معبد کک لوک سی، فروشگاه معروف آسام لاکسا (asam laksa shop) قراردارد.

جاذبه های طبیعی مالزی

پاهانگ (Pahang) که در مرکز مالزی واقع شده، دارای جاذبه های طبیعی فراوانی است. به خصوص پارک ملی تامان نگارا (Taman Negara) که در آن می توانید حیوانات وحشی و گیاهان خاص را پیدا کنید. یکی دیگر از امتیازات ویژه ای که در این پارک می توانید از آن استفاده کنید، اجاره کلبه های ییلاقی بسیار زیبا می باشد. از این رو می توانید مدت بیشتری در این پارک اقامت کرده و به کاوش بپردازید.

یکی دیگر از بکرترین جنگل های بی شماری که در مالزی وجود دارند، فریزرز هیل نام دارد.

شما می توانید برای پیدا کردن توت فرنگی و سبزیجات تازه به ارتفاعات کامرون (Cameron Highlands) سری بزنید. در آن جا مزارع توت فرنگی به وفور یافت می شوند و این فرصت را در اختیار دارید که انواع مختلف توت فرنگی را امتحان کنید. در بازار شبانه سبزیجات تازه به قیمت ارزان عرضه می شوند. پیشنهاد می کنیم اگر به سواری در پارک علاقه دارید به ارتفاعات جنتینگ (Genting Highlands) سری بزنید.

استراحتگاه بوکیت

بعد از آنکه پایین آمدید، به استراحتگاه بوکیت (Bukit Tinggi) بروید. ساحل چراتینگ (Cherating) در کوانتان (Kuantan) ساحل بسیار زیبایی است که با ارائه ورزش های مختلف آبی، برای برنامه پیک نیک تان مکان مناسبی محسوب می شود. پاهانگ بهترین مکان برای رشد ناب ترین نوع خارگیل (durians) و زنجبیل است.

ایالت جوهور (Johor) که در جنوب مالزی واقع شده، نزدیک ترین ایالت به سنگاپوراست و به خاطر جزایر و سواحل چشم نوازش معروف می باشد.

معروف ترین جاذبه های جوهور

از معروف ترین جاذبه های جوهور می توان به ساحل دسارو (Desaru Beach) و آبشار کوتا تینگی (Kota Tinggi) اشاره کرد. جزایر سیبو (Sibu) ،پولائو بسار (Pulau Besar) و راوا (Rawa) معروف ترین جزایره جوهورهستند. راوا جزیره ای منحصر به فرد است که تاکنون بازدید کننده زیادی نداشته است؛

آب های تر و تازه و مناظر بکر این جزیره یکی از دلایل بی شماری می باشد و در زمان اقامت در آنجا باید بی صبرانه انتظار بازدید آن را داشته باشید. از آنجا که جوهور در میان آب ها احاطه شده است، می توانید به بزم در تازه ترین غذاهای دریایی بپردازید.

مرسینگ

مکان دیگری که می توانید به آنجا بروید، مرسینگ (Mersing) است. در مرسینگ می توانید انواع غذاهای دریایی را بخورید و برای بیشتر ماندن در هتل هایش اقامت گزینید. اگر می خواهید قسمت توسعه یافته تر جوهور را ببینید، به خلیج دانگا (Danga Bay) بروید.

بیشتر کنسرت ها در این خلیج برگزار می شوند و در آخر هفته ها اجرای زنده برای عموم مردم برگزار می شود. از آنجا که این خلیج نزدیک به دریاست، می توانید در حالیکه نسیم خنک سواحل صورت تان را نوازش می کند از شنیدن موسیقی زنده که روی صحنه اجرا می شود لذت ببرید.

دیگر جاذبه های مالزی

جاذبه های فراوان دیگری در سایر شهرهای مالزی وجود دارد. در شمال این کشور استان های کداه (Kedah) و پرلیس (Perlis) قرار دارند.

معروف ترین جایی که در کداه می توان به تورهای گردشگری پیشنهاد کرد، جزیره لنکاوی (Langkawi) می باشد. روستای آسیایی لنکاوی (Oriental Village Langkawi) یکی از زیباترین مکان های ممکن است که حتما باید از آن دیدن کنید. میدان لنک محل مناسبی برای گرفتن عکس های زیبا از مناظر بی نظیر موجود در آن است؛ یکی ازنمادهای بارز و مشهور این شهر عقاب است؛ همچنین می توانید درباره موجودات دریایی خارق العاده ای که در پارک دریایی پائولوپایار وجود دارند اطلاعات فراوانی به دست آورید.

پرلیس استانی کوچک در شمال مالزی

جاذبه های پرلیس عبارتند از: مار و خزندگان مزرعه، موزه کوتا کایانگ (Kota Kayang) و غار تاریک گوا کلام (Gua Kelam).

به سمت پایین که حرکت کنیم، درست در کنار کوالالامپور شهر نگری سمبیلان (Negeri Sembilan) قرار دارد. اگر شما در نزدیکی کوالالامپور قرار دارید برای یک سفر کوتاه حتما باید از این شهر زیبا دیدن نمایید.

سرمبان و نیلای از دیگر شهرهای نگری سمبلیان محسوب می شوند.

شهر تاریخی مالاکا درست در کنار نگری واقع شده است. مالاکا دارای فرهنگی غنی است که از پیامدهای باقی مانده زمان تصرف پرتغالی ها و انگلیسی ها به شمار می رود. آثار این تصرفات را می توان به وضوح در موزه دریای استادیوس، مالاکا و فاموسا مشاهده کرد.

انجمن بابا نویا (The Baba Nyonya) از زمانی که تجار چینی برای تجارت ابریشم و ادویه جات به مالاکا آمدند، در این شهر وجود داشت. برخی از آنها با زنان مالایایی ازدواج کردند و این اتفاق باعث شد که امروزه دو جمعیت بابا و نویا در این منطقه شکل بگیرد. فرهنگ و میراث این جمعیت را می توان در موزه میراث بابا نایونا، که در خیابان جانکر واقع است، مشاهده کرد. غذاهای عالی نیز به وفور در این خیابان یافت می شود.

آشپزخانه نانی ودونالدو لیلی

بهترین غذاهای بابا نایونا در آشپزخانه نانی ودونالدو لیلی یافت می شود. اگر می خواهید غذاهای پرتغالی را امتحان کنید باید به میدان پرتقالی مالاکا بروید و از چشیدن غذاهای دریایی که به روش پرتقالی پخته شده اند، لذت ببرید. برای خوردن غذاهای دریایی مالایی باید به موارا سون گای دویانگ مراجعه کنید. تنوع و تازگی غذاهای دریایی این منطقه با هیچ جای دیگری قابل قیاس نیست.

سواحل شرقی مالزی

ساحل شرقی مالزی، به خصوص ترنگانو به خاطر جزایر بی مانندش مشهور شده است. جزیره پولائو ردانگ که توسط گردشگران زیادی بازدید شده، امروزه برای جلوگیری از آسیب های احتمالی به مرجان های آن به صورت اختصاصی در آمده است. همچنین، پائولا پرهنتاین مکانی عالی برای علاقه مندان به غواصی است.

کسانی که می خواهند زمان آرامی را در ساحل سپری کنند و چند روزی استراحت نمایند، باید به پائولا لانگ تنگاه سری بزنند. پائولا لانگ تنگاه جزیره ای کوچک در نزدیکی پولائوردانگ می باشد و دارای 4 هتل است.

جاذبه های طبیعی

این جزیره گردشگران کمی را به خود جذب کرده است و فقط مناسب افرادی است که می خواهند مدت زمانی را در مکانی آرام به استراحت، غواصی یا شنا بپردازند، یا در ساحل لاک پشت ها به تماشای این موجودات آرام بنشینید. به جز جزیره ها به دریاچه مصنوعی لیک کنیر می توان اشاره کرد که از احداث سد بر روی رودخانه کنیر به وجود آمده است. با وجود اینکه این دریاچه ساخته دست بشر است اما به نقطه گرشگری موفقی تبدیل شده است.

از جمله فعالیت هایی که می توان در این مکان انجام داد، ماهیگیری، پیاده روی در جنگل، غار نوردی و قایق سواری می باشد. ایالت کلانتان در کنار شهر ترنگانو واقع است. بهترین جاذبه گردشگری در کلانتان، پارک ایالتی گونانگ استونگ، بازار سیتی خدیجه، ساحل ایراما، روستای صنایع دستی و موزه صنایع دستی می باشد.

در طول دریای چین جنوبی، استان های صباح و سراواک قراردارند.

بسیاری از مردم که قصد فتح قله را دارند، ازکوتا کینابالو در صباح دیدن می کنند. کینابالو بیستمین قله مرتفع جهان است و به عنوان پارک ملی کینابالو در زمره مکان های میراث جهان قرار گرفته است. رافلسیا بزرگترین گل جهان است که تنها در پارک ملی کینابالو یافت می شود.

هرچند ممکن است این گل ظاهر زیبایی داشته باشد، اما دارای بویی شبیه گوشت فاسد است، که البته برای انسان قابل تشخیص نیست اما حشرات را برای تغذیه به سوی خود جذب می کند. یکی از بهترین نقاط دنیا برای غواصی را در صباح می توانید بیابید. این نقطه در سیپادان واقع است و بی شک مکانی بی نظیر برای غواصی محسوب می شود.

دیگر جاذبه های طبیعی مالزی

پارک لاک پشت و پارک دریایی تانکو عبدالرحمان از دیگر جاذبه های این مکان به شمار می روند. برای تهیه مواد غذایی می توانید میوه ها و محصولات دریایی به بازار فیلیپینو در کوتا کینابالو بروید و برای دوستان و خویشاوندانتان سوغاتی های منحصر به فرد خریداری کنید. بعد از صباح، نوبت به سراواک می رسد؛ در این ایالت قطعا شاهد تندیس های بسیاری از گربه خواهید بود.

دلیل این امر نام پایتخت سراواک، شهر کوچینگ (Kuching) می باشد که در زبان بهاسا مالزی به معنای گربه است. جاذبه های معروف گردشگری این ایالت عبارتند از:

پارک ملی گانونگ مولو (Gunung Mulu National Park) و خانه های بلند بومیان سراواک. سیبو (sibu) و میری (Miri)بزرگترین شهرهای سراواک هستند. یکی ازغذاهای معروف این منطقه رشته فرنگی کولو می باشد و طرز تهیه آن بدین صورت است که رشته فرنگی های تخم مرغی را در زمان کمی آب پز کرده و با سیر خرد شده، موسیر و مقدار زیادی گوشت چرخ کرده مخلوط می کنند؛ در انتها چند قطره سرکه سفید و روغن به آن اضافه کرده و میل می کنند.

حمل و نقل در مالزی

اگر از سایر کشورها عازم مالزی هستید، بهترین راه پروازهای هوایی می باشد. فرودگاه بین المللی کوالالامپور اصلی ترین فرودگاه مالزی به شمار می رود. رسیدن به مالزی آسان است. اگر شما محلی باشید می توانید تاکسی بگیرید یا ماشین اجاره کنید. همچنین، می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. اگر یک گردشگر خارجی باشید، اجاره ماشین در ترافیک نسبتا بد مالزی به خصوص کوالالامپور اصلا ایده خوبی نیست.

بهترین راه استفاده از تاکسی، اتوبوس یا ال آر تی (LRT) می باشد. با وجود هزاران رستوران و هتلی که در کوالالامپور و دیگر شهرهای مالزی قرار دارند، پیدا کردن مکانی برای گذراندن یک قرار شبانه یا خوردن یک وعده غذا، کار دشواری نیست. مالزی کشوریست لبریز از فرهنگ های بی شمار و غنی؛ از این رو نباید نگران انتخاب غذای مورد علاقه خود باشید، چرا که گزینه های فراوانی پیش رو دارید.

منبع: attractionsinmalaysia.com
انتشار: 25 فروردین 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 288

به "همه آنچه باید در مورد تور مالزی بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آنچه باید در مورد تور مالزی بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید