مالکان خودرو های فرسوده منتظر تصمیم سرپرست صمت، شانس دوباره به اسقاطی ها داده می گردد؟
به گزارش تور مالزی ارزان، اسقاط خودرو های فرسوده در سال 1401 در دستورکار وزارت صمت بود. سیاست گذار خودرویی در نیمه دوم سال گذشته با توجه به مصوبه ای که نمایندگان مجلس ذیل مصوبات بخش احکام بودجه سال گذشته تصویب نموده بودند 20 درصد از محصولات عرضه شده در طرح های فروش خودروسازان را به مالکان خودرو های فرسوده اختصاص می داد. سال 1401 تمام شده، اما هنوز برندگان طرح جایگزینی سال گذشته با چالش هایی برای تکمیل روند ثبت نام و نحویل خودرو روبرو هستند.

به گزارش اکوایران، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور گفت: دارندگان خودرو های فرسوده که این شانس را داشتند تا در طرح جایگزینی برنده شوند، اکنون با مشکل روبرو شده اند.
سیدامیر احمدی ادامه داد: بعد از تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو، از تاریخ 10 بهمن 1401 سامانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور مسدود شد و روند کار برندگان طرح جایگزینی برای بارگذاری اطلاعات با چالش روبرو شد.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور علت این اتفاق را دست به دست شدن ستاد حمل و نقل سوخت کشور بیان کرد.
آنطور که احمدی می گوید، انتقال ستاد حمل و نقل سوخت از وزارت راه به وزارت صمت، در زمانی انجام شد که تعدادی از برندگانی در سامانه قدیم ثبت نام شده بودند، اما همچنان روند کار آن ها در مراحل اولیه یا سرانجامی انجام نشده بود.
دبیر انجمن اسقاط و بازیافت کشور گفت سامانه تازهی برای ادامه کار برندگان جایگزینی به وسیله وزارت صمت طراحی شد، اما از آنجایی که رونمایی از این سامانه حدود سه ماه زمان برد، این سامانه از 30 فروردین 1402 پذیرای برندگان طرح جایگزینی خودرو بود و اکنون روند کار در سامانه تازه به کُندی پیش می رود.
براساس اظهارات او، اکنون برندگان طرح جایگزینی دو دسته هستند؛ بخشی که در سامانه تازه ثبت نام نموده اند و بخشی که در سامانه قدیمی نام نویسی خود را انجام داده اند.
این عضو انجمن اسقاط و بازیافت کشور تاکید می نماید که مالکان خودرو که به تازگی به مراکز اسقاط مراجعه می نمایند، اطلاعات و مدارکشان در سامانه تازه نوسازی ثبت می گردد و روند کارشان به راحتی انجام می گردد، اما مالکانی که مدارکشان قبل از سال 1402 در سامانه ستاد حمل و نقل و سوخت ثبت شده متاسفانه اطلاعاتشان در این سامانه تازه وجود ندارد و مراکز اسقاط خودرو به علت نبود اطلاعات قادر به انجام روند کار این افراد نیستند.
دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور اضافه کرد: از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در خواست می کنیم هرچه سریعتر این مشکل رفع گردد تا این افراد بتوانند در مهلت قانونی از مزایای طرح جایگزینی خودرو بهره مند شوند.
علت این درخواست فوری، پیامکی است که خودروسازان برای مالکان خودرو های فرسوده ارسال نموده اند و مهلت استفاده از مزایای طرح جایگزینی خودرو های اسقاطی سرانجام اردیبهشت 1402 اعلام شده و با توجه به روند کُند طی شدن مراحل نام نویسی در سامانه وزارت صمت، دغدغه ای برای این مالکان ایجاد شده است.
آنچه می تواند نگرانی مالکان را افزایش دهد، مسائل مرتبط با مدیریت وزارت صمت است. یکشنبه گذشته وزیر صمت دولت سیزدهم نتوانست برای بار سوم اعتماد نمایندگان را جلب کند و به ناچار بعد از 20 ماه از قطار دولت سیزدهم پیاده شد. بعد از خروج رضا فاطمی امین از دولت، رئیس جمهور طی حکمی قائم مقام او را به عنوان سرپرست صمت انتخاب کرد. حال مهدی نیازی در شرایطی که حدود یک هفته است سکان صمت را به طور موقت به دست گرفته باید تصمیم مهمی درباره مالکان خودرو های فرسوده ای که در طرح جایگزینی برنده شدن بگیرد. سرپرست وزارت صمت می تواند با دستوری به خودروسازان مهلت معین شده از سوی آن ها برای برندگان طرح جایگزینی خودرو های اسقاطی را تمدید کند.
البته نیازی باید در کنار این مسأله با توجه به سابقه خود در معاونت هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت شرایط را برای بهبود روند کار سامانه وزارت صمت که در زمینه از رده خارج کردن خودرو های فرسوده فعالیت می نماید این امکان را برای مالکان خودرو های فرسوده ایجاد کند که مراحل نام نویسی خود را به خیالی آسوده و در کمترین زمان ممکن در سامانه یاد شده انجام دهد و اطلاعات مالکانی را که پیش تر در سامانه ستاد حمل و نقل سوخت کشور ثبت نام نموده اند در سامانه تازه بارگذاری کند تا این دسته از متقاضیان طرح جایگزینی زمانی که به مراکز اسقاط مراجعه می نمایند با مسئله ای روبرو نشوند.
منبع: فرارو