سرعت گسترش زبان فارسی در دنیا بااستفاده ازفضای مجازی بیشتر می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بنیادسعدی، در ادامه برگزاری دوره های تخصصی فارسی آموزی و تربیت مدرس آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، دوره تربیت مدرس مجازی در بنیاد سعدی برگزار گردید.

سرعت گسترش زبان فارسی در دنیا بااستفاده ازفضای مجازی بیشتر می گردد

در مراسم اختتامیه این دوره غلامعلی حدادعادل، رییس بنیاد سعدی اظهار کرد: از اینکه شاهد برگزاری مراسم سرانجامی دوره ای هستم که به خودی خود حکایت از پیشرفت ما در اجر ای دوره های تربیت مدرس دارد، خوشحالم و ادامه این دوره ها، یاری بسیار بزرگی به گسترش زبان فارسی در جهان خواهد نمود.

وی با بیان اینکه در تاریخ بشر اتفاقات مهمی افتاده که زندگی انسان ها را در همه جهان عوض نموده است، گفت: مورخان تاریخ تمدن، نقاط عطف مهمی را برای پیشرفت علم یادآوری کردند مانند کشف آتش، اختراع چرخ و اختراع چاپ، که هرکدام تحولات زیادی ایجاد نموده اند، اما رایانه و اینترنت و به تبع آن، فضای مجازی و آموزش های الکترونیک شاید در میان اختراعات تمدن ساز از همه اختراعات بشر مهم تر بوده است.

حداد عادل اضافه نمود: از 30 سال پیش که معاون وزارت آموزش و پروش بودم، به آموزش زبان فارسی در خارج از کشور فکر می کردم و دلم در بنیاد سعدی تاسیس نشده بود و به قول سعدی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی، عشق گسترش زبان فارسی داشتم. در آن سال­ها یک هندی که در روستایی در کوهپایه های هیمالیا ساکن بود، با من مکاتبه می کرد و از عشق و علاقه اش به یادگیری زبان فارسی می نوشت، اما الان به راحتی با استفاده از فضای مجازی و اینترنت، کافی است برق در منطقه ای باشد و با فشردن یک دگمه در تلفن همراه یا رایانه آموزش ببینند.

وی با بیان اینکه در برخی از دانشگاه های جهان، دوره های کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی و زبان های دیگر در فضای مجازی راه اندازی شده است، گفت: این نشان از اهمیت استفاده از ظرفیت های فضای مجازی دارد و ما نیز در بنیاد سعدی به دنبال برگزاری دوره های آموزش مجازی هستیم اما هنوز به نتایجی که در نظر داشتیم، نرسیدیم و مسلماً اگر بخواهد این کار ادامه پیدا کند، باید تعداد بیشتری از دوره های تربیت مدرس مجازی برگزار گردد و یک حرکت عمومی در کل کشور به وجود آید تا نیروی متخصص آموزش مجازی تربیت شوند تا به این ترتیب با استفاده از فضای مجازی، آموزش زبان فارسی را حتی در دور افتاده ترین نقاط جهان که امکان اعزام معلم نیست، گسترش دهیم.

بر اساس این گزارش، رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز با بیان اینکه در این کلاس ها شعار تمرین های عملی را مورد توجه قرار دادیم، گفت: در این دوره، کلاس تربیت مدرس مجازی، فناوری در آموزش مجازی و فراوری محتوای الکترونیک برگزار گردید و مدرسان آموزش زبان فارسی آموختند چطور از فناوری برای آموزش مجازی استفاده نمایند و دو بحث جدی محیط های همزمان و غیر همزمان به آنها آموزش داده شد.

صحرایی با بیان اینکه شرکت نمایندگان در دوره کاملاً از کلاس ها راضی بودند و آن را مفید دانستند، اضافه نمود: در ارزیابی سرانجام دوره، چندین موضوع از جمله آزمون کتبی، آزمون شفاهی و به خصوص کار عملی مورد توجه بود به طوری که همه شرکت نمایندگان ملزم به انجام پروژه اجرایی بودند. دراین کلاس ها حجم مطالب و تکالیف عملی بسیار بالا بود تا یادگیری افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد برای تریبت متخصصان بیشتر در حوزه آموزش مجازی، این کلاس ها در آینده نزدیک برای موسسه های فعال در امر آموزش زبان فارسی برگزار خواهد شد.

همچنین طوفان نژاد، مدیر فراوری محتوای الکترونیکی بنیاد سعدی نیز که خود یکی از مدرسان اصلی دوره تربیت مدرس مجازی بود، گفت: در آموزش مجازی، چهار رکن داریم، معلم، یادگیرنده، بستر آموزشی، محتوای آموزشی، که در حال حاضر در بنیاد سعدی بستر آموزشی با پیگیری معاونت آموزش و اداره فناوری و اطلاعات در حال آمده شدن است. برای محتوا نیز تقریبا به سمتی می رویم که بتوانیم فراوری محتوای الکترونیکی داشته باشیم، برهمین اساس معلم مجازی هم یکی از ارکان اصلی است که موجب شد دوره تریبت معلم مجازی برگزار گردد.

وی با بیان اینکه کتاب آموزشی واژه به عنوان نمونه کار عملی در این دوره تبدیل به محتوای الکترونیکی شد، گفت: البته این کار هنوز قابل عرضه در خارج از بنیاد نیست و به صورت تمرین و آغاز تبدیل کتاب ها به محتوای الکترونیک انجام شد.

طوفان نژاد یادآور شد که فراوری محتوای الکترونیکی از کتاب ها، امری بسیار متفاوت است، چرا که یادگیرنده در فضای مجازی به سوالات پاسخ می دهند و سپس به سوال بعدی می رود و در نهایت نمره اش تعیین می گردد. همچنین می تواند پس از آزمون، روی تصاویر رفته و نام واژه ها را یاد بگیرد بنابراین دراین نوع آموزش با یادگیرنده ها، کارهای تعاملی انجام می گردد.

مدیر فراوری محتوای الکترونیکی بنیاد سعدی درباره کلاس های مجازی گفت: در محیط مجازی آموزشی، استاد ضمن آموزش، تکلیف شرکت نمایندگان در کلاس مجازی را همزمان آنالیز می نماید، موضوعات مختلف را طرح نموده و از شرکت نمایندگان می خواهد که در پاسخ مشارکت نمایند و اتفاق یادگیری در این محیط صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در این دوره، شرکت نمایندگان پس از آموزش های لازم، محیط مجازی طراحی کردند و آموختند چگونه برای کتاب ها، محتوای الکترونیکی تهیه و فراوری نمایند تا فارسی آموزان راحتتر این زبان را یاد گرفته و به خاطر بسپارند و صحبت نمایند.

طوفان نژاد درسرانجام گفت: سامانه مدیریت آموزش و ثبت نام (ال ام اس) و همچنین محیط یادگیری مجازی در حال آماده شدن است و در آینده نزدیک این سامانه ها در وبگاه بنیاد سعدی قرار خواهند گرفت.

در سرانجام این مراسم، به شرکت نمایندگانی که توانسته بودند در آزمون سرانجامی نمره قبولی کسب نمایند، توسط رییس بنیاد سعدی، گواهی نامه رسمی اعطا شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سرعت گسترش زبان فارسی در دنیا بااستفاده ازفضای مجازی بیشتر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرعت گسترش زبان فارسی در دنیا بااستفاده ازفضای مجازی بیشتر می گردد"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید