خبرنگاران درگیر موج های شدیدتر می شویم اگر کرونا کنترل نشود

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، تهران - خبرنگاران - فوق تخصص بیماریهای عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تاکید بر این که گفت: اگر هرچه سریعتر از شیوع گسترده بیماری جلوگیری نشود ممکن است تا اواخر اسفند درگیر پیک های شدیدتر بیماری شویم.

خبرنگاران درگیر موج های شدیدتر می شویم اگر کرونا کنترل نشود

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر پیغام طبرسی با اشاره به آخرین شرایط شیوع کرونا ویروس انگلیسی اظهار کرد: در ابتدا تفاوت این گونه جهش یافته صرفا افزایش سرایت پذیری بود. به مرور زمان طی تحقیقات بیشتر معین شد این گونه قدرت انتقال بیشتری در مقایسه با گونه اصلی ووهان دارد، به شکلی که کرونای انگلیسی نوجوانان را بیشتر نیز تهدید می نماید.

وی با بیان این که افراد زیر 20 سال بیش از سایرین در معرض ابتلا به کرونای انگلیسی هستند گفت: متاسفانه زیر 20 ساله ها هدف واکسیناسیون اضطرار نیستند و این موضوع چالش های پیش روی اپیدمی را دوچندان می نماید.

طبرسی ادامه داد: متاسفانه گونه انگلیسی مرگ و میر و عوارض بیشتری را در مقایسه با نمونه اصلی ویروسی که مبدا آن ووهان چین بود دارد.

وی با بیان این که تا به امروز بیش از 24 مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کشور شناسایی شده عنوان نمود: از این تعداد دونفر فوت شده اند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره علائم کرونای انگلیسی شرح داد: علائم و عوارض این بیماری همانند کرونایی که مبدا آن چین بود بروز می نماید، با این تفاوت که سرعت پیشرفت این ویروس به مراتب بیشتراست. ولی همچنان اطلاعات کافی درباره این نمونه کرونا در دسترس نیست.

طبرسی با یادآوری این موضوع که موارد جدید جهش های کرونا به ویروس کرونای انگلیسی ختم نمی گردد هشدار داد: ویروس کرونا مدام در حال جهش و چرخش است بنابراین تنها راه چاره پیشگیری از چرخش و شیوع گسترده کرونا قطع زنجیره انتقال ویروس است.

وی با بیان این که حتی با شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی هنوز تغییر معنی داری در میزان مبتلایان در کشور مشاهده نشده اضافه کرد: صرفا در روزهای اخیر بیماری با شیب افزایشی در حال گسترش است بنابراین ضروری است مسئولان، سیاستگذاران و مردم اعمال محدودیت ها و رعایت پروتکل های بهداشتی را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درمورد شیوع آنفولانزا نیز گفت: تا به امروز مورد ابتلا به آنفولانزای ثابت شده ای در کشور مشاهده نشده واگر موردی هم شناسایی شده باشد بسیار محدود بوده است.

طبرسی ادامه داد: کماکمان موارد سرماخورگی و آنفولانزا سهم ناچیزی را در اپیدمی کووید به خود اختصاص می دهد و هر موردی از سرماخوردگی و علائم بیماری باید با فرض کرونا مراقبت های لازم و مراجعه به پزشک طبق دستورالعمل ها انجام گردد.

این استاد دانشگاه با بیان این که بسیاری از افراد علائمی همانند آبریزش بینی، بدن درد و یا گلودرد را همچنان همان سرماخوردگی ساده می دانند و به راحتی در جامعه تردد می نمایند اضافه کرد: متاسفانه این رفتارها باعث گسترش بیماری می گردد به شکلی که صدمات ناشی از آن برای گروههای حساس می تواند جبران ناپذیر باشد.

وی اظهارامیدواری کرد که با ورود واکسن هایی که وزارت بهداشت به آن ها مجوز استفاده می دهد تا آخر اسفندماه درصد قابل توجهی از گروههای پرخطر واکسینه شوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1758

به "خبرنگاران درگیر موج های شدیدتر می شویم اگر کرونا کنترل نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران درگیر موج های شدیدتر می شویم اگر کرونا کنترل نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید