افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیگاری ها

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، ایرنا/رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری با توجه به افزایش مرگ و میر ناشی از کووید 19 در افراد سیگاری، اپیدمی کرونا را فرصتی مناسب برای ترک دخانیات بیان نمود.

افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیگاری ها

دکتر غلامرضا حیدری اضافه نمود: ترک دخانیات در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند احتمال بروز و شدت بیماری کووید 19 را در افراد سیگاری کاهش دهد.

وی درباره شدت عوارض بیماری کرونا در افراد سیگاری گفت: براساس نتایج مطالعات اجرا شده در این خصوص میزان مرگ و میر در استعمال کنندگان دخانیات بیشتر است. همچنین در مطالعه ای که انجام دادیم مشاهده کردیم تعداد داروهای مصرفی و میانگین روزهای بستری در گروهی که دخانیات مصرف می کنند به صورت معنی داری از افراد غیردخانیاتی بیشتر بود.

حیدری با اشاره به نتایج مطالعات متعدد که نشانگر میزان بیشتر مرگ و میر در استعمال کنندگان دخانیات است، گفت: نتایج مطالعه ما هم نشان داد میزان مرگ و میر به صورت معنی داری در افراد سیگاری بیشتر استغ به نحوی که در گروه مورد (کووید مثبت) حدود 40 درصد افراد سیگاری و در گروه شاهد (کووید منفی) حدود 20 درصد افراد سیگاری مرگ داشتند.

وی درباره شرایط درگیری ریه در سیگاری های مبتلا به کرونا اعلام نمود: در یک سال گذشته مطالعات ضد و نقیضی در این خصوص مطرح شده است، اما در مطالعه ای که در مرکز تحقیقات پیشگیری از دخانیات دانشگاه انجام شد میزان درگیری ریه در افراد سیگاری به صورت معنی داری بالاتر بود.

فرایند بهبودی در سیگاری های مبتلا به کرونا

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری درخصوص فرایند بهبودی در سیگاری های مبتلا به کرونا گفت: سیر بهبودی این افراد پس از ابتلا به کرونا نسبت به افراد غیر سیگاری طولانی تر است.

وی گفت: میزان روزهای بستری در بیمارستان نشان دهنده سیر طولانی بهبودی در افراد سیگاری مبتلا به کرونا است. همچنین در بیماران کرونایی سیگاری تعداد داروهای مصرفی به صورت معنی داری بیش از سایر بیماران است و در این افراد بیشتر از سه دارو در مدت بستری در بیمارستان مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف دخانیات پیشگیری کننده از ابتلا به کرونا نیست

حیدری درباره باورهای غلط در بین استعمال کنندگان دخانیات هم گفت: در اوایل اپیدمی کرونا شایعاتی در این خصوص پیچید که افراد سیگاری یا معتادان به موادمخدر، کرونا نمی گیرند.

وی ادامه داد: در همان زمان با حمایت پنهانی و سودجویانه کمپانی های دخانیاتی و طی دو مطالعه بزرگ معروف به French study در فرانسه گزارش شد که افراد سیگاری در برابر کرونا مقاوم هستند و مصرف دخانیات از بروز کرونا پیشگیری کننده است که این امر واقعیت نداشت.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه با اشاره به مخالفت دانشمندان و محققان با این موضوع گفت: پس از پیگیری های اجرا شده غیرواقعی بودن این مطلب مورد تایید دانشمندان و محققان قرار گرفت و در مطالعات بعدی احتمال پیشگیری کنندگی دخانیات رد شد.

اپیدمی کرونا؛ فرصتی مناسب برای ترک دخانیات

حیدری اپیدمی کرونا را فرصتی مناسب برای ترک دخانیات بیان نمود و اضافه نمود: در واقع هر زمانی برای اقدام به ترک دخانیات خوب است و هر چه زودتر ترک این عادت غیر بهداشتی اتفاق بیفتد، سلامتی بیشتری برای فرد حاصل می شود.

وی شرح داد: براساس شواهد علمی درگیری، شدت عوارض و مرگ و میر ناشی از ویروس کووید 19 در افراد سیگاری بالاتر است. بنابراین اقدام به ترک دخانیات در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی می تواند احتمال بروز و شدت بیماری را در این افراد کاهش دهد.

حیدری رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی نظیر حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شست وشوی دست ها و مصرف روزانه مواد مغذی و مکمل را بهترین راهکار پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به کرونا موثر دانست و یادآور شد: مصرف دخانیات یک رفتار غیربهداشتی محسوب می شود که برای حفظ و ارتقای سلامتی و همچنین پیشگیری از کرونا باید ترک شود.

رییس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات بیمارستان مسیح دانشوری در سرانجام سخنان خود با تاکید بر پیشرو بودن این مرکز در آموزش و تحقیقات مرتبط با دخانیات و کووید19، برای ارایه خدمات درمانی ترک دخانیات به علاقمندان به صورت حضوری، از طریق سایت مرکز tpcrc.sbmu.ac.ir و تلفن گویای ترک 27122050 اعلام آمادگی کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2012

به "افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیگاری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در سیگاری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید